خرید کتاب سکه طلا
تاریخ دریافت خبر:

اولین برنامه «سینما دو» با اجرای محمد خزاعی شب گذشته از شبکه دو به روی آنتن رفت و نرگس آبیار اولین فیلمسازی بود که در این برنامه حضور پیدا کرد. اما کارگردان فیلم «نفس» تنها مهمان این برنامه نبود. جواد طوسی به عنوان منتقد سینما، ابراهیم فیاض جامعه شناس و مرجان اشرفی زاده کارگردان جوان سینما به بحث و گفت وگو در مورد فیلم های نرگس آبیار از جمله «نفس» آخرین ساخته او پرداختند.

با آغاز برنامه «سینما دو» محمد خزاعی اعلام کرد که این برنامه سینمایی هر هفته با مدت زمان نود دقیقه از شبکه دو به روی آنتن خواهد رفت و سپس از نرگس آبیار به عنوان اولین مهمان این برنامه دعوت کرد در استودیو حاضر شود.

با حضور نرگس آبیار میان برنامه ای برای معرفی ساخته های سینمایی این کارگردان که شامل «اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند»، «شیار 143» و «نفس» می شد به روی آنتن رفت.

پس از پخش معرفی آثار سینمایی نرگس آبیار، این کارگردان در پاسخ به سوال مجری «سینما دو» درباره حضور او در میان مردم و جامعه گفت: «من همیشه سعی می کنم که با مردم ارتباط داشته باشم و ببینم که مردم جامعه چگونه زندگی می کنند. به طور مثال من در چند سال گذشته به همراه گلاره عباسی برخی مواقع از صبح به حرم شاه عبدالعظیم می رویم تا نحوه زندگی مردم و شخصیت های مختلف را ببینیم و من همیشه سعی می کنم که فاصله ام از مردم جامعه ام زیاد نشود.» آبیار در ادامه گفته های خود به نقش شبکه های اجتماعی در زندگی مردم اشاره کرد و گفت: «اینترنت و شبکه های اجتماعی امروز کارکرد تخیل را از انسان ها گرفته و مردم را بسیار محدود می کند.»

اما شاید بسیاری از تماشاگران و منتقدان فیلم های سینمایی بعد از تماشای «نفس» جدیدترین ساخته نرگس آبیار به این نکته اشاره کردند که این کارگردان در بخش هایی از فیلم به زندگی خود در کودکی اش ارجاع هایی داشته است. آبیار درباره این موضوع توضیح داد: «بخش هایی از فیلم «نفس» برگرفته از خاطرات کودکی من است، به طور مثال در سکانس هایی که بهار (شخصیت اصلی «نفس») مشغول کشیدن نگاره هایی بر روی دیوار است و یا در سکانس هایی که پدر بهار برای او قصه می خواند، این بخش های به خاطرات کودکی من بر می گردد.»

بعد از گفته های اولیه نرگس آبیار، نوبت به جواد طوسی، منتقد شناخته شده سینما رسید تا در مورد فیلم های این کارگردان صحبت کند. طوسی در مورد کارگردانی آبیار و فیلم «نفس» که این روزها در حال اکران است، گفت: «اساسا موجودیت و وجود سینما گران زن و سینمای زن محور که منطق پذیر است، اتفاق بسیار خوبی برای سینمای ایران به حساب می آید. در فیلم «نفس» هم بیننده شاهد نگاه یک زن به جنگ است و به نظر من زاویه دید خانم آبیار نسبت به سایر کارگردانان زن سینمای ایران، از جمله رخشان بنی اعتماد متفاوت است.»

جواد طوسی با بیان این که فیلم «نفس» از لحاظ کارگردانی پخته تر از فیلم «شیار 143» است، انتقاداتی را به جدیدترین ساخته نرگس آبیار وارد کرد و گفت: «به استنباط من، خانم آبیار در زمانی که در ساحت هنرمندانه خود به سر می برد، احساس می کند که زمان کمی را برای تشریح دغدغه های خود در اختیار دارد و به همین دلیل میزانسن های فیلم «نفس» دچار پراکندگی هایی شده که ممکن است این موضوع برای مخاطب خیلی خوشایند نباشد.»

اما با اتمام گفته های طوسی، ابراهیم فیاض استاد دانشگاه، که به عنوان جامعه شناس در این برنامه حضور پیدا کرده بود در مورد فیلم های نرگس آبیار گفت: «به نظر من سینمای زنان ما با ساخته های نرگس آبیار در حال شکل گیری است. در علم جامعه شناسی این موضوع بسیار معروف است که زنان نسبت به مردان ملی گراتر هستند، اما زمانی که بحث های ایدئولوژیک مطرح می شود، زنان آنها را پس می زنند. در سینمای ما تمام کارگردانان زن تا به امروز فیلم های مردانه ساختند و به همین دلیل من معتقدم خانم آبیار در فیلم های خود بخش زنانه زندگی را به تصویر می کشند.»

البته این بخش از گفته های فیاض واکنش جواد طوسی را هم برانگیخت که او با یادآوری فیلم هایی نظیر «گیلانه» رخشان بنی اعتماد، از این فیلم به عنوان یکی از آثار زنانه سینمای ایران نام برد.

مرجان اشرفی زاده کارگردان فیلم «آبجی» که در این قسمت از برنامه حضور داشت، درباره ساخت فیلم های زنانه در سینمای ایران گفت: «به نظر من آثار رخشان بنی اعتماد، جزو فیلم های زنانه به حساب می آید. از سوی دیگر من معتقد هستم فیلم های رضا میرکریمی هم زنانه هستند و شاید برای بسیاری از مخاطبان تعجب برانگیز باشد که یک کارگردان مرد، چگونه با این همه ظرافت به دغدغه های زنان در جامعه واقف است و همین موضوع باعث شده که بسیاری از خانم ها فیلم های این کارگردان را دوست داشته باشند.»

پس از پایان بخش اولیه صحبت های مهمانان برنامه، دوربین «سینما دو» به میان مردم رفت تا در مورد آثار نرگس آبیار با مخاطبان گفت وگو کند. نکته جالب این بخش، به این موضوع باز می گشت که بسیاری از مردم همچنان فیلم «شیار 143» در میان سایر آثار نرگس آبیار به عنوان فیلم محبوب خود معرفی می کنند.

با اتمام گزارش مردمی، جواد طوسی مجدد به نقد آخرین فیلم آبیار پرداخت و با بیان این که سینمای ایران بعد از انقلاب تجربه ساخت فیلمی همچون «نفس» را نداشته است، گفت: «به نظر من دید نرگس آبیار به سینما یک نگاه اپیزودیک است و این موضوع شاید به جنبه نویسنده بودن خانم آبیار باز گردد. در فیلم «نفس» برخی از گذرهای تاریخی فیلم به سان دیدن های مکرر تبدیل شده و این موضوع عاملی برای تلگرافی شدن بخش های از این فیلم شده است. از سوی دیگر به نظر می رسد در بخش هایی از فیلم «نفس» علی الخصوص در قسمت هایی که به انقلاب اسلامی می رسد، مقداری شعار زدگی در فیلم دیده می شود که باعث شده در این سکانس های مقداری تعاریف ایدئولوژیک هم دیده شود.»

اما آبیار هم در واکنش به این گفته های طوسی گفت: «من اصلا اهل اسطوره سازی نیستم، چون معتقدم که اسطوره سازی برای مخاطب باور پذیر نخواهد بود. من در فیلم «نفس» سعی کردم واقعیت را نشان دهم و بعد از مرور مکرر تاریخ، بدون این که بخواهم نظرات شخصی خودم را در فیلم مطرح کنم به بیان بحشی از تاریخ پرداختم. ما حتی در فیلم «نفس» به جز یکی دو مورد، برای باور پذیری بیشتر مخاطب، فیلمبرداری را به صورت دوربین روی دست انجام دادیم و در برخی سکانس ها برای همذات پنداری مخاطب فیلمبرداری را به صورت پی او وی انجام دادیم.»

آبیار همچنین در پایان به این نکته هم اشاره کرد که در ایران یک خانم باید 10 برابر یک مرد تلاش کند تا دیده و به او اعتماد شود و بتواند اقدامات مثبتی که در ذهن خود دارد را انجام دهد.

9412

لینک کوتاه: betanews.ir/news/396823

خبر فوق مربوط به رسانهای سینما می باشد و جستجوگر هوشمند بتانیوز صرفا آن را بازنشر کرده است. مشاهده در سایت منبع : لینک مستقیم