خرید سکه کلکسیونی
تاریخ دریافت خبر:

هوندا
پسا برجام شد. درهای کشور تا حدی باز شد. مجددا کمی بسته شد. صدای قیژ قیژ از اقتصاد کشور شنیده می شد و گفتند، درِ اقتصاد ایران نیاز به روغن کاری دارد و ما هم قبول کردیم. همه به امید تدبیری نشستیم تا وضع اقتصاد جامعه رو به بهبود حرکت کند. اهل خودرو هم هر روز منتظر خبرهای جدیدی بودند تا بتوان بعد از سال ها رشد و پیشرفت را در این صنعت دید. قراردادهای خودرویی آمدند و بر سر مونتاژ خودروهای به نسبت جدید توافق هایی انجام شد. نگفتیم که چرا با فلان کمپانی دوباره به توافق رسیدید و می خواهید کار را شروع کنید؟! وقتی دیدیم بحث صادرات در میان است، بی خیال ماجرا شدیم و پیش خود فکر کردیم که حداقل نام ایران جز صادرکنندگان خودرو در منطقه بیشتر سر زبان ها می افتد و همین هدف، باعث ارتقا کیفیت خودروسازان می شود.

وقتی بحث واردات خودرو در حال متحول شدن بود، تاکید بر ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی بیشتر شد و ما هم خود را وارد بازی نکردیم. شاید صلاح این است که در شرایط فعلی، آمریکا را وارد ماشین بازی خود نکنیم. دستور آمد واردات خودرو باید توسط شرکت هایی انجام شود که مجوز رسمی از کمپانی مادر داشته باشند. طبیعی است که این قانون باعث خوشحالی مصرف کنندگان می شود و هر خریدار خودرویی دوست دارد که خدمات و برخوردی در حد عرف جهانی از واردکنندگان و خودروسازان ببیند.

ولی قبول کنید که گاهی قوانین و سختگیری ها حس مسئولیت پذیری برخی افراد را به مردم القا نمی کند. بعد از این که همه قبول کردیم، خودروهای آمریکایی نباید به کشور بیاید، مصاحبه هایی انجام شد که خودروهای مونتاژ آمریکا هم نباید به ایران بیاید. هر گروه و هر صنفی دیدگاه خود را بیان کرد و گاهی تصمیمات عجولانه باعث شد تا بازار خودروهای وارداتی بر هم بریزد و عده ای مصرف کننده، متضرر اصلی این قوانین ضرب العجلی باشند. همه چیز تا حد زیادی علمی و کارشناسانه پیش می رفت تا برخی مصاحبه ها و خبرها حس “بیایید و از من بپرسید” را برای رسانه ای ها زنده کرد. افرادی در این خصوص شروع به اظهار نظر کردند که حرفهایشان بیشتر شبیه خودزنی است و گاهی به عنوان مسئول نظراتی می دهند که بله، ما تا دیروز اشتباه می کردیم و هر چه به سر بازار خودرو می آید تقصیر ماست! البته این برداشت ماست و به احتمال زیاد اشتباه می کنیم. کمی گذشت و دیدیم این نظرات کارشناسانه و منطقی، از قوانین سینوس و کسینوس تبعیت می کنند و هر از چند گاهی مثبت و منفی می شوند و بر همین اساس واردات و عدم واردات برخی از خودروها تغییر می کند.
کمی می گذرد و ناگهان با مصاحبه ای تلویزیونی، هر احساسی به مخاطب و اهل رسانه القا می شود، جز نظراتی که از روی دلسوزی باشد. فردی در قاب تلویزیون به عنوان کارشناس و صاحب منصب این ماجرا دیده می شود که مخاطب را یاد هر مقام و مبحثی می اندازد جز خودرو! خواسته یا ناخواسته قاب و زاویه دوربین به شکلی تنظیم شده است که کتاب های خوبی در آن دیده می شود، اما ربطی به خودرو ندارد و حتی یک جزوه در خصوص واردات، بازاریابی و مباحث خودرویی در کادر دیده نمی شود. احساس می شود که این قاب زیبا، برای جلب توجه عده ای دیگر تنظیم شده است. ما که نمی دانیم، شاید در کتابخانه پشت دوربین پر از مقالات علمی و فنی مربوط به کار آقای کارشناس باشد. دیگر کاری نداریم چرا تدوینگر برنامه اشتباه می کند و بیلبورد تبلیغاتی خودرویی را نشان می دهد که مونتاژ آمریکا نبوده و گزارشگر می گوید که چرا تبلیغات خودروهای مونتاژ آمریکا در خیابان ها انجام می شود؟!
گاهی هم یک سری نظرات در خصوص مونتاژ خودروهای غیر آمریکایی در خاک آن کشور منتشر می شود که احساس می شود برخی افراد از این طرف بام افتاده اند پشت بام خانه همسایه! همین اواخر بود که کارشناس مثلا خبره ای گفت: آمریکا مشکلات اقتصادی بسیار زیادی دارد و برای اینکه نقطه ضعفش در دنیا معلوم نباشد، به کمپانی های مطرح پیشنهاد می دهد که خودروهایشان را در خط تولید آمریکا مونتاژ کنند تا دولت آمریکا بتواند به اقتصاد کشورهای دیگر ضربه بزند!
گویا آقای کارشناس فراموش کرده و خدایی ناکرده اصلا مطالعه ای نداشته که اهمیت بازار آمریکا در سطح دنیا چقدر ارزیابی می شود! این تحلیل مثل این می ماند که برنامه صادرات خودرو از ایران، به منزله ضربه زدن به اقتصاد کشورهای همسایه تلقی شود. فقط کافی است، یک نفر از این کارشناس هایی که ما داریم، در کشورهای هدف صادراتمان حضور داشته باشد، تا چنین برداشت هایی از عملکرد اقتصادی ایران صورت بگیرد!
واقعیت این است که این سبک از اظهار نظرها، در اکثر مواقع اشتباه های عجیبی را در دل خود دارد و گاهی دلایلی ارائه می شود که نمی توان برای آن سند معتبری ارائه کرد و از همه جالبتر، نتیجه گیری و دستور اجرایی برخی احکام بر اساس این نظرات تا حدی اشتباه، کسی را به یاد دلسوزی بعضی ها نمی اندازد. گاهی به اشتباه احساس می شود که برخی کارشناسان و مصاحبه شوندگان، از روی غرض ورزی، صحبت هایی را در رسانه انجام می دهند. پیشنهاد این است، آن عده از کارشناسانی که قصد دارند مصاحبه های جنجالی انجام دهند، از بسته های اینترنتی ویژه مشترکین تلفن همراه استفاده کنند و فقط ۱۰ دقیقه در مورد خودروسازان و محصولاتشان در سایت هایی چون ویکی پدیا جستجو کنند. شاید برای آن دسته از کارشناسان جالب باشد که این روزها گوگل قابلیت ترجمه همزمان را به کاربران خود ارائه می دهد و راحتتر می توانند به سراغ منابع اصلی بروند. آن دسته افرادی هم که خدایی نکرده می خواهند اظهارات اشتباه خود را درست و منطقی جلوه دهند، می توانند در کلاس های فشرده “رنگ آمیزی کلاغ و گنجشک و فروش آن به جای قناری” شرکت کنند.

حسین دلاور

لینک کوتاه: betanews.ir/news/394439

خبر فوق مربوط به رسانهاسب بخار می باشد و جستجوگر هوشمند بتانیوز صرفا آن را بازنشر کرده است. مشاهده در سایت منبع : لینک مستقیم