خرید کتاب سکه طلا
تاریخ دریافت خبر:
کودک و نوجوان > فرهنگی - اجتماعی - نفیسه مجیدی‌زاده:
هم برف و باران بارید و هم هوا آلوده شد؛ آن‌قدر آلوده که این هفته زنگ‌های نازنین ورزش، تعلیق شد و حتی مدرسه‌ها را هم به تعطیلی کشاند.

بارها در خبرهای تلویزیون و روزنامه ها خواندیم و شنیدیم که هوا برای گروه های حساس و در نهایت برای همه ی مردم ناسالم است.

راستش روزهای آبی و روزهای خاکستری مان با هم فاصله ی خیلی کوتاهی دارند! برای همین وقتی در این فصل سرد باران می آید هم خوشحال می شویم و هم منتظر می مانیم تا این روزهای باطراوت، خیلی زود جای خود را به یک هوای ساکن و آلوده بدهند!

اما این تغییر چه طور رخ می دهد؟ چه طور آلودگی ها برمی گردند و بعد یک باره هوا وارونه می شود؟

بررسی های متعدد کارشناسان کنترل کیفیت هوا نشان می دهد که حجم تولید آلاینده هایی که روزانه بیش تر توسط خودروها و به اصطلاح منابع متحرک در تهران تولید می شوند به اندازه ای بالاست که در مدت زمانی کوتاه و در شرایط پایداری جوی، شاخص کیفیت هوا در تهران حتی پس از بارش های پاییزی افزایش پیدا می کند و کیفیت هوا از شرایط سالم خارج می شود.

این آلاینده ها آن قدر زیادند که حتی گاهی کاهش تردد خودروها در روزهای پنج شنبه و جمعه هم نمی تواند میزان آن ها را کاهش بدهد.

قوانین روزهای وارونگی هوا که همسایه ی زمستانی شهر ماست، مشخص و ساده اند. یادمان باشد در هوای آلوده کم تر از خانه بیرون برویم و اگر بیرون رفتیم از ماسک های فیلتردار استفاده کنیم.

وقتی که ناچاریم در زمستان از خانه خارج شویم و به مدرسه برویم پس بهتر است به قواعد و مقررات متناسب این روزها عمل کنیم؛ مثلاً از دویدن های بی مورد در حیاط مدرسه بپرهیزیم و یادمان باشد ورزش کردن در هوای آلوده ممنوع است.

به این دلیل که در زمان آلودگی هوا و به موازات آن کاهش اکسیژن، فعالیت قلب افزایش پیدا می کند و به دنبال آن ذرات بسیار ریز معلق در هوا که برای بخش های حیاتی بدن مانند کلیه ها، ریه و قلب مضرند وارد بدن شده و باعث تنگی نفس و ناراحتی های قلبی و عروقی خطرناک می شوند.

دوچرخه شماره ۸۵۴

در چنین هوایی میزان تنفس با ورزش کردن بالا می رود و به موازات آن ذرات آلوده ی بیش تری وارد خون می شوند و مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی ایجاد می کنند.

مرحله ی بعدی توجه به تغذیه است. دراین هوا باید از الگوی تغذیه ای خاصی پیروی کنیم. مصرف ویتامین های اِی، ث و دی برای این روزها مفید است. این ویتامین ها قدرت آن را دارند که اثر مسموم کننده ی گازهای آلاینده را خنثی کنند.

ویتامین اِی بدن با مصرف گردو، بادام، جگر و سبزیجات تأمین می شود. از منابع مناسب ویتامین دی هم می توان به شیرو لبنیات به خصوص پنیر، ماست و تخم مرغ اشاره کرد که به دلیل کلسیمی که دارند می توانند با جذب عناصر سنگین مثل سرب تداخل ایجاد کنند. ویتامین ث هم در مرکباتی مانند پرتقال، نارنگی و لیمو که میوه ی فصل سرما هستند به وفور وجود دارد.

در نهایت خوردن سیب را فراموش نکنیم. این میوه سرشار از پکتین است. پکتین سرب را جذب می کند و مانع از آسیب دیدن سلول های بدن می شود.البته مرکبات، هویج و غلات سبوس دار هم این خاصیت را دارند.

لینک کوتاه: betanews.ir/news/393500

خبر فوق مربوط به رسانههمشهری آنلاین می باشد و جستجوگر هوشمند بتانیوز صرفا آن را بازنشر کرده است. مشاهده در سایت منبع : لینک مستقیم