خرید کتاب سکه طلا
تاریخ دریافت خبر:
«جنجال در عروسی» فقط در پنج سالن سه‌بعدی اکران می‌شود فیلم سینمایی «جنجال در عروسی» نخستین فیلم ایرانی است که در به صورت سه‌بعدی ساخته شده است. این فیلم به کارگردانی سید رضا خطیبی و تهیه‌کنندگی محمد احمدی به صورت مشترک با فرانسه ساخته شده و از 11 آذرماه روی پرده سینماها خواهد آمد.

محمد احمدی کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگر، مدیر فیلم‌برداری و عکاس است که پیش از این در بسیاری از آثار سینمایی حضور داشته و کارهای متفاوتی را به سینما عرضه کرده و با کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌های مطرحی از جمله محسن مخملباف، محسن عبدالوهاب، فریدون جیرانی، مجتبی راعی، فرج‌الله سلحشور، عبدالله علیخانی و… همکاری داشته است. از جمله کارهای احمدی می‌توان به تهیه‌کنندگی فیلم «حریم» یکی از معدود آثار ترسناک سینمای ایران و «خواب است پروانه» درامی روانشناسانه و کارگردانی «شاعر زباله‌ها» اشاره کرد.

فیلم «شاعر زباله‌ها» ساخته محمد احمدی در سال 84 برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین کارگردانی از جشنواره بین‌المللی فیلم میلان شد.

او همچنین کاندیدای بهترین عکاسی برای فیلم «گبه» در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 75 و کاندیدای بهترین فیلم‌برداری برای فیلم «کولی» در بیست‌ویکمین دوره از جشنواره فیلم فجر در سال 81 شد.

احمدی «به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب را در نوبت اکران دارد و فیلم «جنجال در عروسی» را نیز به عنوان نخستین فیلم سه‌بعدی در سینمای ایران از پنج‌شنبه (11 آذرماه) روی پرده سینماها می‌برد.

با او در مورد فیلم سه بعدی «جنجال در عروسی» به گفت‌وگو نشستیم که حاصل آن را در زیر می‌خوانید:

با توجه به اینکه فیلم «جنجال در عروسی» سه بعدی است و ما امکان اکران به صورت سه بعدی را در همه سالن‌های سینما نداریم، برای پخش آن چه برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

ما تمام تلاشمان را کردیم تا این فیلم هم به صورت دو بعدی و هم به صورت سه بعدی آماده شود تا سینماهایی که امکانات پخش به صورت سه بعدی را ندارند، بتوانند فیلم را به صورت دوبعدی پخش کنند و سینماهایی هم که دارای امکانات سه بعدی هستند با اینکه تعدادشان بسیار کم است  امیدواریم که بتوانند فیلم را به خوبی اکران کنند.

شش سینمای اصلی در تهران و سینما هویزه مشهد که از سینماهای پرمخاطب‌ترین سینماها است، دارای امکانات سه بعدی هستند. در حقیقت می‌توان گفت پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین پردیس‌های سینمایی‌مان امکانات سه بعدی را دارند.

طبیعتا فیلم هزینه‌های بالایی داشته است، آیا فکر می‌کنید فروش فیلم به گونه‌ای خواهد بود که این هزینه‌ها را تامین کند؟

به نظر من «جنجال در عروسی» فیلم جذابی است و امیدوارم که به خوبی مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. البته استقبال و فروش مناسب فیلم بستگی به اطلاع‌رسانی و تبلیغات ما هم دارد. اگر این فیلم به عنوان اولین کار سینمایی سه بعدی در ایران بتواند قدم خوبی بردارد موجب می‌شود که این سبک ادامه پیدا کند.

«جنجال در عروسی» باید خودش سرمایه‌اش را برگرداند، باید بتواند خوب اکران شود و با مخاطبش به خوبی ارتباط برقرار کند، ولی از این بابت که کاری جدید است و تا به حال در ایران فیلم سه‌بعدی ساخته نشده است و همچنین با توجه به اینکه این فیلم یک کار مشترک بین ایران و فرانسه است و ما کار را از لحاظ تکنیکی از صفر شروع نکردیم، تاثیر به سزایی در موفقیت فیلم دارد.

بخش تکنیکی کار را کاملا به فرانسوی‌ها سپردیم و همین امر موجب می‌شود که فیلمسازان بتوانند در آینده تولید کارهای سه بعدی را، به ویژه برای بچه‌ها که این سبک برایشان جذابیت بیشتری دارد، ادامه دهند.

آیا قصد دارید در آینده باز هم فیلمی را به صورت سه‌بعدی تولید کنید؟

این امر بستگی به فیلمنامه دارد. وقتی با آقای خطیبی صحبت کردیم و قرار شد «جنجال در عروسی» را بسازیم، دوست داشتم که این کار را به صورت درست و اصولی انجام دهیم. فکر کردیم که اگر قرار است برای اولین بار یک فیلمی در ایران به صورت سه بعدی ساخته شود، خوب است که ما تمام انرژی‌مان را بگذاریم و درست کار کنیم. از طرفی من هم دوست دارم کارهایی را انجام دهم که به نوعی کمکی باشد برای ارتقای سینمای ایران. ساخت این قبیل فیلم‌ها کار سختی است اما من هم دوست دارم کارهای سخت را به نتیجه برسانم.

زمانی که فیلم «حریم» را با آقای خطیبی کار کردیم، بسیاری از منتقدان سینما نظرات مثبتی در مورد این فیلم داشتند و آن را جزو بهترین فیلم‌های ترسناک سینمای ایران دانستند. حس ترس در «حریم» خوب در آمده بود. در مورد «جنجال در عروسی» هم ما تمام انرژی‌مان را گذاشتیم تا بخش سه بعدی آن خوب از آب در بیاید.

دوستانی که «جنجال در عروسی» را دیده‌اند معتقدند که فیلم از لحاظ تکنیک و سه بعدی در حد استانداردهای جهانی است. هرچند که ما خیلی ادعایی روی بخش سه بعدی آن و اینکه بگوییم خودمان به تنهایی بخش سه بعدی فیلم را ساخته‌ایم، نداریم. مسئولیت بخش سه بعدی را به صورت کامل به تهیه‌کننده و شریک فرانسوی سپرده بودیم و فقط سعی کردیم ساخت فیلم سه بعدی را یاد بگیریم تا بتوانیم در آینده خودمان، بدون اتکا به آنها این کار را انجام دهیم.

تجربه ساخت فیلم به صورت مشترک با فرانسوی‌ها چگونه بود؟

من قبلا هم کار مشترک داشته‌ام؛ به عنوان مثال من مدیر تولید و به نوعی از مالکان فیلم «گبه» ساخته محسن مخملباف بودم که کاری مشترک بین ایران و فرانسه بود. همچنین فیلم «شاعر زباله‌ها» را نیز با مشارکت ژاپنی‌ها ساختم و تجربه همکاری با سایر کشورها را داشتم. ساخت کار مشترک با دیگر کشورها قوانین خاص خودش را دارد اما خیلی سخت و پیچیده نیست و به راحتی می‌توان با آنها کار کرد البته بستگی دارد که چه توافقاتی صورت گرفته باشد.

حمایت‌های داخل کشور چگونه بود؟

بنیاد سینمایی فارابی در ساخت فیلم مشارکت کرد و واقعیت این است که همین حمایت‌های کوچک اگر نبود به تنهایی از عهده کار برنمی‌آمدیم، البته انتظار من کمی بیشتر بود زیرا ما در بخش خصوصی این کار را انجام دادیم و انتظار بیشتری داشتیم ولی به هر حال من فکر کردم که باید این کار را انجام دهم و سعی کردم به کسی متکی نباشم و کار خودم را انجام دادم.

در ابتدای کار با آقای ایوبی یک جلسه‌ای داشتیم که گفتند تا جایی که بتوانیم حمایت می‌کنیم و از اینکه ما قصد داشتیم چنین فیلمی بسازیم استقبال کردند، اما کار با حمایت فارابی انجام شد و دیگر ما نیازی به حمایت سازمان سینمایی پیدا نکردیم.

به طور کلی سازمان سینمایی از تولید محصول مشترک استقبال می‌کند، زیرا از آنجا که ما تجربه چنین کارهایی را نداریم، تولید این‌گونه آثار در داخل و به تنهایی سخت است. قرار نیست ما سینما را از اول اختراع کنیم بنابراین خوب است که از دانش و تجربه سایر کشورها استفاده کنیم.

چرا در جشنواره فیلم کودک و نوجوان شرکت نکردید؟

جشنواره دو سال پیش که در اصفهان برگزار شد ما هنوز در حال فیلمبرداری بودیم. سال گذشته که جشنواره نوجوان در همدان برگزار شد، ثبت نام کردیم و زمانی که قرار شد فیلم در جشنواره حضور داشته باشد و به نمایش در آید متوجه شدیم که هیچ یک از سالن‌های سینما در همدان امکانات سه بعدی ندارد و خواستند که فیلم به صورت دوبعدی به نمایش درآید اما من نپذیرفتم.

در مورد جشنواره امسال اصفهان هم نمی‌دانم اصلا امکان اکران سه بعدی وجود دارد یا نه اما به هر حال ما تصمیم گرفتیم فیلم را اکران کنیم و برای جشنواره نگه نداریم.

قصد داشتیم فیلم را برای ایام نوروز اکران کنیم، مجوز اکران هم در شورای صنفی صادر شده بود اما بعد از مشورت‌هایی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که اکران را کمی به تعویق بیاندازیم.

حالا در آستانه اکران عمومی پیش‌بینی‌تان در مورد استقبال از فیلم چگونه است؟

به نظرم این نوع فیلم در ایران کمی احتیاج به زمان دارد اما فکر می‌کنم جای خودش را باز می‌کند. شاید لازم باشد زمان طولانی‌تری روی پرده بماند تا بتواند به خوبی مورد توجه قرار گیرد.

اکران فیلم از 11 آذرماه در 16 سالن در تهران و 5 سالن در شهرستان‌ها آغاز می‌شود که از این سالن‌ها، اکران فیلم در سینما کوروش، آزادی، ایوان شمس و چارسو در تهران و سینما هویزه در مشهد به صورت سه بعدی خواهدبود. سایر سینماها که فاقد تجهیزات سه بعدی هستند فیلم را به صورت دوبعدی اکران می‌کنند.

گفت‌وگو از مریم قربانی‌نیا

(1)

مطالب مرتبط:

  1. جایزه‌ی ویژه‌ی هیات داوران جشنواره‌ی سئول برای «جنجال در عروسی»
  2. آنونس فیلم سه بعدی «جنجال در عروسی» رونمایی شد

لینک کوتاه: betanews.ir/news/392847

خبر فوق مربوط به رسانهفیلم نت می باشد و جستجوگر هوشمند بتانیوز صرفا آن را بازنشر کرده است. مشاهده در سایت منبع : لینک مستقیم