تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
مرگ-عجیب-یک-ستاره

حیرت ستاره شناسان از یک پدیده دیده نشده؛

مرگ عجیب یک ستاره
سیناپرس: گروهی از ستاره شناسان به سرپرستی محققان موسسه فناوری کالیفرنیا، شاهد مرگ عجیب و دیده نشده یک ستاره عظیم بودند.

ستاره های پرجرم، زندگی خود را با یک انفجار عظیم به نام ابرنواختر (supernova) پایان می دهند. ابرنواخترها، انفجارهایی هستند که در زمان مرگ ستاره های عظیم - حداقل 8 برابر جرم خورشید - روی می دهند. در این شرایط، تمام سوخت هسته ای ستاره به اتمام رسیده و نور زیادی تولید می شود و یک هسته کوچک نوترونی به جای می ماند.

در این انفجار ستاره ای معمولا حجم زیادی از مواد - بسیار بیشتر از جرم خورشید - به فضا پرتاب می شوند؛ اما پژوهشگران در رویدادی موسوم به iPTF 14gqr، شاهد خروج موادی معادل یک پنجم جرم خورشید بودند. این رویداد نخستین بار در رصدخانه پالومار (Palomar) در سن دیه گو رصد شد.

منسی کاسلیوال (Mansi Kasliwal)، نویسنده این مطالعه تأکید کرد: شاهد فروپاشی هسته یک ستاره عظیم بودیم، اما تنها جرم بسیار کمی از آن به فضا پرتاب شد. این رویداد را یک ابرنواختر ناپیوسته می دانیم. این برای نخستین بار است که شاهد چنین رویدادی بودیم.

کاسلیوال افزود: مشاهدات ما نشان می دهد که یک ستاره درحال مرگ دارای یک همراه نامرئی - احتمالا یک ستاره نوترونی - است که نفوذ گرانشی قوی آن، حجم عظیمی از جرم ستاره را قبل از انفجار به شکل ابرنواختر از بین می برد.

ستاره شناسان در مورد اخیر عنوان کردند که احتمالا یک ابرنواختر قبلی در پس یک ستاره نوترونی باعث ایجاد یک سیستم ستاره نوترونی دوتایی (باینری) شد. این سیستم دوتایی که از دو سیستم ستاره ای عظیم ایجاد می شود، مدت ها دانشمندان را با چالش مواجه کرده بود.

براساس نظریه جدید، نیروی گرانشی ستاره نوترونی در طول اولین ابرنواختر، بیشترین بخش لایه خارجی ستاره باقی مانده را تشکیل می دهد. زمانی که این ستاره منفجر می شود، ابرنواختر مواد کمتری به فضا پرتاب می کند و سیستم می تواند پایدارتر باقی بماند.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شد.

مترجم: معصومه سوهانی