تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
به هم رسیدنِ زانوها یا «پای ضربدری» و پا پرانتزی بخشی از فرایندِ طبیعی ِ راه افتادن کودکان است؛ در واقع، زمانی که کودک شروع به راه رفتن می کند، در ماه های ابتدایی پاهای او حالت پرانتزی دارند، پس از گذشت سه تا شش سال، پاها شکل ضربدری به خود می گیرد که این روند طبیعی است و با نیرومند شدنِ ماهیچه ها در شش سالگی خود به خود اصلاح می شود 488726_595.jpg
شفاآنلاین> سلامت> یک متخصص اطفال گفت: به هم رسیدن زانو ها، پای ضربدری و پا پرانتزی بخشی از فرایند طبیعی راه افتادن در کودکان است.

به گزارش شفاآنلاین: علی محتشمی متخصص اطفال درباره تمرین های مناسب پا برای بهبود وضعیت پاهای پرانتزی و ضربدری در کودکان، اظهار کرد: به هم رسیدنِ زانوها یا «پای ضربدری» و پا پرانتزی بخشی از فرایندِ طبیعی ِ راه افتادن کودکان است؛ در واقع، زمانی که کودک شروع به راه رفتن می کند، در ماه های ابتدایی پاهای او حالت پرانتزی دارند، پس از گذشت سه تا شش سال، پاها شکل ضربدری به خود می گیرد که این روند طبیعی است و با نیرومند شدنِ ماهیچه ها در شش سالگی خود به خود اصلاح می شود، اما اگر پس از هفت سالگی همچنان پاهای کودک در این حالت بماند نیاز به درمان اختصاصی است.

این متخصص اطفال ادامه داد: به جز در این موارد که گفته شد، برخی از بیماری ها (مانند نرمی استخوان) نیز حالت ضربدری به پا می دهند و نیاز به درمان و سیری جداگانه دارند. از این رو با رفتن نزد پزشک می توان مطمئن شد این وضعیت طبیعی و گذرا و اصلاح شدنی است یا به دلیلِ بیماری رخ می دهد؛ پای ضربدری اغلب با کف پای صاف همراه است که آن را با کفش طبی اصلاح می کنند.

ورزش های مناسب برای درمان پای پرانتزی
محتشمی بیان کرد: ورزش های مخصوص برای اصلاح وضعیت پا از ۷ سالگی وجود دارد، هدف کلی این ورزش ها تقویت ماهیچه های ران و پیرامون زانو و کمک به اصلاح زاویه ی زانو است.

وی افزود: برای رفع پای پرانتزی در کودکان دو نرمش استفاده می شود؛ نخست کودک روی زمین دراز بکشد، یک زانو را خم کند، پای خم نشده را به شکل کاملا کشیده چند سانتی متر از زمین بلند کند و چند ثانیه در این حالت نگاه دارد، روزی چند نوبت و هر نوبت چندین بار در هر دو سمت این کار را انجام دهد.

این متخصص اطفال یادآوری کرد: کاری دیگر که کودک باید انجام دهد، این است که کودک روی زمین دراز بکشد، حوله لول شده ای زیر یک زانو قرار دهد، حالا پای همان سمت را به شکل کشیده از روی زمین بلند کند، پشت زانو را به حوله فشار می دهد و عضله ی اصلی ران (چهار سر) را منقبض کند، چند ثانیه در همین حالت بماند، روزی چند نوبت و هر نوبت چندین بار در هر دو سمت انجام دهد.

انتهای پیام/

  

محتوای خبر «اختلال پای پرانتزی و پا ضربدری در کودک» را در سایت «شفاآنلاین» ببینید