تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
بسیاری از کسب وکارها برای تبلیغات خود از طریق جست وجوها در صفحات مجازی، شبکه های اجتماعی یا از تبلیغاتی که هزینه آنها بر اساس تعداد کلیک محاسبه می شود، استفاده می کنند. اگرچه تبلیغات بسیار هدفمند برای مخاطبان مورد نظر طراحی می شوند، ولی در بسیاری از موارد نتیجه ای را که مورد انتظار است نمی دهند یا اگر نتیجه مطلوبی نیز داشته باشند، صاحبان کسب و کار به دنبال نتیجه به مراتب مطلوب تری از آن هستند و این نتیجه، دلخواه آنها نیست.

گرچه در بیشتر موارد خود محتوای آگهی نیاز به تغییر و بررسی دارد، در برخی موارد مشکل از خود تبلیغ نیست. بلکه سازوکاری که برای استفاده از بسترهای اینترنتی برای تبلیغات به کار گرفته می شود، درست نیست. به عقیده کارشناسان با تجربه در حوزه بازاریابی دیجیتال، اشتباه های زیادی ممکن است در بازاریابی دیجیتال توسط افراد مبتدی و حتی مدیران بسیار باتجربه رخ بدهد. پرهیز از این اشتباه ها کمک می کند پول و زمان خود را در تبلیغات دیجیتال بی حاصل هدر ندهید.

انتخاب بستر نادرست برای تبلیغات محصول خود

هیچ گاه مبنای انتخاب بستر تبلیغاتی نمی تواند فقط این باشد که مخاطبان محصولتان از آن بستر زیاد استفاده می کنند. برای انتخاب، به دنبال بستری برای تبلیغات خود باشید که بهترین عملکرد را در مورد نوع محصولی که می خواهید تبلیغ کنید، داشته باشد.

شاید از نظر شما تبلیغات صفحاتی مانند گوگل، بینگ و یاهو با هم تفاوتی نداشته باشند، اما هر کدام از آنها در خصوص محصولات خاصی عملکرد بهتری دارند. بنابراین بدون این که عملکرد بستر مورد نظر خود را در خصوص محصولات مشابه محصول خود در نظر بگیرید، صرفا به دلیل پر بازدید بودن آن تارنما یا شبکه اجتماعی، مقادیر زیادی از پول و سرمایه خود را صرف تبلیغات متعددی نکنید که شاید بازدهی مناسبی برای محصولتان نداشته باشند.

برای مثال اگر محصول یا خدمات شما می تواند مشکلی را برطرف کند که مردم در پی راه حلی برای رفع آن هستند، بهترین بستر تبلیغات برای شما موتورهای جست وجوگر خواهند بود. به این ترتیب وقتی کسی راه حل آن مشکل را جست وجو می کند با محصول شما برخورد می کند. اگر نمایش تصویری اولیه ای از محصول و کاربرد آن تهیه کرده اید یا می توانید با استفاده از آن چیزی را به مخاطبان خود آموزش دهید بهتر است این تصاویر ویدئویی تبلیغاتی را در صفحات مخصوص پخش تصاویر ویدئویی مانند آپارات یا صفحات مشابه آن منتشر کنید.

اگر محصول شما مشکلی را حل نمی کند یا تصویری برای معرفی آن ندارید، شاید انتشار تبلیغات در شبکه های مجازی مانند اینستاگرام برای تحریک کنجکاوی مخاطبان، فضای مناسبی باشد. البته باید توجه داشت پیش از این همین که افراد صفحات مجازی مربوط به برندی را دنبال کنند نشان دهنده میزان مخاطبان آن برند بود. اما در سال های اخیر تعداد دنبال کنندگان صفحات مجازی با تعداد مخاطبان اصلی آن برند رابطه مستقیمی ندارد، زیرا بسیاری از محتواهایی که در شبکه های مجازی توسط افراد پسندیده می شوند الزاما مشاهده نشده اند بلکه فرد فقط از روی آنها عبور کرده است.

بنابراین می توانید علاوه بر این که مخاطبان خود را به همراهی صفحات مجازی خود دعوت می کنید، با پرداخت هزینه تبلیغات شبکه های اجتماعی، فهرستی از نشانی الکترونیکی مخاطبان هدف خود را دریافت و پیام های تبلیغاتی را برایشان ارسال کنید تا مطمئن باشید تبلیغات شما دیده شده است.

یک تبلیغ را بدون تغییر برای مدت طولانی استفاده کنید

بسیاری از صاحبان کسب وکارهای کوچک با تمام سرمایه بازاریابی خود یک تبلیغ می سازند و برای مدت طولانی آن را ادامه می دهند. در ابتدای کار تاثیر تبلیغ به طور محسوسی مشاهده و همین موجب رضایت و شادمانی صاحب کسب وکار و تمدید آگهی برای مدت بیشتر می شود. اما پس از گذشت مدتی این تبلیغ نه تنها اثر جذب کننده ندارد، بلکه خود موجب دافعه هر چه بیشتر افراد از آن برند خواهد شد. تبلیغات صفحات مجازی اگر برای چند هفته بدون تغییر باقی بمانند، بشدت خسته کننده شده و اثر خود را از دست خواهند داد.

گاهی اوقات شما رقیب جدیدی پیدا می کنید یا بستر تبلیغاتی مورد استفاده دچار تغییراتی می شود که باید از آنها آگاه باشید و مطابق با این تغییرات، تحولات جدیدی را در تبلیغات خود اعمال کنید. از طرف دیگر زمان عامل مهم و تعیین کننده ای در تبلیغات است. به عنوان مثال در ماه های پایانی سال خیلی از کسب وکارها نباید هزینه ای صرف تبلیغات دیجیتال کنند، چون افراد به دنبال خرید کالاهای شب عید و خدمات مربوط به تعطیلات خواهند بود و اگر کسب وکار شما ارتباطی با این موارد نداشته باشد، کسی در آن برهه زمانی به آن توجهی نخواهد کرد. بنابراین زمان بندی در تبلیغات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تبلیغات باید متناسب با تغییرات شرایط جامعه بر اثر مسائل گوناگون در طی زمان، تغییر کنند و تحول لازم برای جذب هرچه بیشتر مخاطبان خود را پیدا کنند.

تبلیغات دیجیتال از کارآمدترین، پرمخاطب ترین و در عین حال آسان ترین روش های تبلیغات است. اما همان قدر که می تواند ابزار کارآمدی در جهت جذب مخاطب و به دنبال آن افزایش فروش و سودآوری باشد، در صورتی که بخوبی از آن استفاده نشود، موجب هدر رفتن سرمایه و حتی گاهی از دست دادن مخاطبان براثر زیاد دریافت کردن پیام های تبلیغاتی تکراری و یک شکل می شود. اما با تمام این مشکلات، هیچ گاه برای رونق بیشتر کسب وکار خود در دنیای دیجیتال امروزی از این تیغ دو لبه پرسود غافل نشوید.

تلاش برای فرستادن مخاطبان یک بستر مجازی به بستر مجازی دیگر

فرض کنید که برای محصول خود یک ویدئوی تبلیغاتی خیلی خوب آماده کرده و در آپارات بارگذاری کرده اید. ولی از آنجا که می خواهید میزان بازدید را افزایش دهید از ساز و کار تبلیغات سایر شبکه های اجتماعی استفاده می کنید تا مخاطبان آن شبکه ها را نیز به دیدن تصاویر تبلیغاتی خود در بستری دیگر دعوت کنید. شاید این کار راه حل بسیار خوب و عاقلانه ای به نظر برسد اما بهتر است بدانید بسترهای تبلیغاتی الگوریتم هایی دارند که تبلیغات مربوط به بسترهای مجازی دیگر را که باعث تشویق مراجعه مخاطبانشان به شبکه های اجتماعی دیگر می شود، به میزان پایین تری نشان می دهند. بنابراین سعی کنید اگر می خواهید همزمان از چند بستر مجازی برای تبلیغات بیشتر استفاده کنید، سراغ بسترهایی که با هم همسوتر هستند و منافع مشترکی با هم دارند، بروید تا هزینه ای که می کنید هدر نرود و تبلیغاتتان بخوبی دیده شوند.

مخاطبان خود را با جزئیات بسیار زیادی هدف قرار دهید

بهتر است مخاطبان خود را خیلی کلی مدنظر قرار داده و تبلیغات خود را براساس یک سری کلیدواژه های کلی شکل بدهید. برای مثال تمام افراد منطقه خاورمیانه را به عنوان مخاطب در نظر بگیرید، یا در صورتی که در موتورهای جست وجوگر تبلیغات داشته باشید، برای کلیدواژه کلی مثل شیرینی خانگی هزینه بپردازید. اما مساله اینجاست اگر بخواهید از کلیدواژه یا هشتگ های خیلی کلی هم استفاده کنید هیچ گاه دیده نخواهید شد؛ زیرا مجموعه های قدرتمندتر از شما به محض جست وجوی فرد، او را به سمت خود جذب خواهند کرد و فرصتی برای جذب مخاطب به شما نخواهد رسید. اما در مجموع خیلی جزئی عمل کردن باعث ضرر بیشتری می شود زیرا دایره مخاطبان را خیلی کوچک می کند و در نتیجه بازار پر رونقی منتظرتان نخواهد بود. در حقیقت در این مورد باید اصل را بر اعتدال بگذارید؛ نه خیلی کلی و نه خیلی خاص و محدود! درخصوص انتخاب کلیدواژه نیز سعی کنید از گزارش هایی که از بازدیدها یا جست وجوها توسط بسترهای تبلیغاتی منتشر می شود، کمک بگیرید و از واژه های مرتبطی برای انتخاب کلیدواژه ها و هشتگ های تبلیغاتی خود استفاده کنید که بازدید ماهانه خوبی داشته اند.

در برابر خودتان قد عَلَم کنید!

شاید این مساله کمی عجیب به نظر برسد ولی واقعیت این است که در بسیاری از موارد این اتفاق رخ می دهد. کافی است دو نوع آگهی یک محصول را در یک بستر تبلیغاتی و برای مخاطبان یکسان ارائه کنید ولی هر کدام از آنها مخاطب را به دو کار متفاوت دعوت کند. مثلا یک آگهی برای دعوت مخاطب به بازدید از تارنمای شرکت باشد، در حالی که آگهی دیگر مخاطب را تشویق کند برای دریافت خبرنامه ها از طریق ایمیل ثبت نام کند. در این حالت دقیقا شما مناقصه ای در برابر خودتان به راه انداخته اید که جز تاثیر منفی در جذب مخاطبان سودی نخواهد داشت. بهترین کار این است که دو یا چند آگهی ولی همه را با یک هدف منتشر کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. برخی بسترهای تبلیغات اینترنتی این امکان را فراهم می کنند تا بتوانید روند دو تبلیغ خود را به صورت نمودارهایی مشاهده کنید و از عملکرد آنها مطلع شوید و بدانید چه نوع تبلیغی بیشترین بازده را برای شما و کسب وکارتان دارد تا بیشتر روی آن متمرکز شوید.

منبع:INC

مترجم: عسل اخویان طهرانی

   #آپارات #یاهو #خاورمیانه #اینستاگرام #الگوریتم