تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان

سال های سال است که خودروسازان و در حالت کلی، صنعت خودروسازی جهان، به مردم موضوعی را القا می کنند که گویا همه چیز در آن خلاصه شده و هیچ چیز دیگری به جز آن اهمیت چندانی ندارد. این موضوع مهم، همان شتاب صفرتا صد کیلومتر است که می تواند خودرو را از حالت سکون کنده و به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

البته دراین بین، چسبندگی و قطر لاستیک نیز تأثیر بسزایی در عمل شتاب گیری دارد. برای مثال، خودروی آمریکایی دوج چلنجر باقدرت ۷۰۷ اسب بخار و قطر لاستیک ۲۷۵ میلی متری، توانایی شتاب گیری در عرض ۳.۵ ثانیه را دارد. در این مورد، مواردی مانند، قدرت چسبندگی بالای لاستیک ها و جابجایی وزن خودرو به قسمت عقبی، کمک شایانی به موتور خودرو در امر شتاب گیری می کنند.

سیستم تعلیق عقبی تیونینگ شده در خودرو نیز می تواند کمک بسیاری به شتاب گیری کند. در صورت تیونینگ شدن نادرست سیستم تعلیق عقب خودرو، قدرت و گشتاور به جای چسبندگی بالای لاستیک با جاده، بیشتر تبدیل به دود خارج شده از لاستیک شده و تأثیر بسیار کمتری در شتاب گیری خواهد داشت. البته در خودروهای مدرن و دارای توربوشارژ امروزی، سیستمهای کنترلی نصب می شوند که به صرعت در مقابل هدر رفت انرژی و قدرت خودرو (خیلی سریع تر ازآنچه که تصورش را بکنید) واکنش نشان می دهند.

خودروهای مدرن امروزی با سیستم کنترلی ظاهر می شوند که بدون آن ها، شتاب گیری صفرتا صد سریع چندان میسر نخواهد بود. برای مثال، خودروی مرسدس AMG CLA ۴۵ با این سیستم می تواند در زمان ۴.۱ ثانیه از صفر مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این در حالی است که بدون این سیستم کمکی الکترونیکی، چیزی بیش از یک ثانیه به زمان شتاب گیری آن افزوده خواهد شد. پس در حالت کلی، بدون این سامانه کمکی، شتاب گیری های صفرتا صد جادویی، امکان پذیر نخواهد بود.

این رو هم بخون:

مرسدس بنز یا BMW;کدام یک بهترند؟

درست به همین دلیل است که شرکت فورد، خودروی فوکوس RS خود را طوری طراحی کرده که بتواند به طور مداوم، بدون این سیستم نیز کار کند؛ زیرا فورد فهمیده است که اگرچه این کار ممکن است به طور خیلی خفیف، در شتاب گیری صفرتا صد خودرو اثر منفی بگذارد اما دراین بین چیزی مهم تر از این شتاب گیری وجود دارد که فدای این سامانه کمکی نشده است.

چیزهایی مهم تر از شتاب صفرتا صد

اگرچه برای خیلی ها این شتاب گیری صفرتا صد از همه چیز مهم تر است اما خودروها وسایلی هستند که از موادی مانند فلز، کامپوزیت، چوب، پارچه و … ساخته شده و می توان برای آن ها یک روح نیز متصور شد (البته منظورمان به خودروهای مدرن و به اصطلاح ابر خودروهاست). خودروهایی که درون خود چیزی بیشتر از شتاب گیری صفرتا صد داشته تا بتوانند آن را به راننده و سرنشینان خود تقدیم کنند. چیزی مانند لذت از رانندگی با آن خودرو که برای خیلی ها از اهمیت کمتری نسبت به شتاب خودرو برخوردار است.

توانایی خودروها در ارتباط برقرار کردن با راننده، تنفس با جاده، صحبت باسرنشینان و ترکیب کردن خودرو و راننده به یک جسم واحد و مشترک که توانایی تنفس در جاده ها را دارد. در این خودروها اگرچه آزمون هایی مانند شتاب گیری صفرتا صد (که یکی از صدها تستی است که وجود دارد) اهمیت دارد اما بعضی چیزها نیز هستند که مانند شتاب گیری، نیروی گرانش (عدد G)، اسب بخار و گشتاور و یا هر کمیت متریک دیگر، در قالب عدد و زمان نمی گنجند. شما نمی توانید لذت رانندگی، ارتباط برقرار کردن با خودرو، یکی شدن با خودرو و این طور مسائل را در قابل اعداد بیاورید. پس درست به همین خاطر است که شرکت های خودروساز تا این حد به این اعداد و برای بازاریابی بیشتر خود، توجه خاصی نشان می دهند.

زندگی بعد از سرعت صد کیلومتر

اهمیت بیش ازحد و افراطی شرکت های خودروسازی برای بازاریابی بیشتر خودروهایشان در شتاب گیری صفرتا صد قابل درک است. رقابت دائمی که هرروز بیشتر شده و چیزهای مهم تری را دراین بین از قلم می اندازند. چیزهای مهمی نیز وجود دارند که می توان ا آن ها به عنوان لذت رانندگی یادکرد و چیزهایی مانند سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت که از اهمیت بسیار کمتری برای خودروسازان برخوردار است. شک نکنید که زندگی، بعد از سرعت ۱۰۰ کیلومتر آغاز می شود.

   #خودرو #قطر #اسب بخار #سامانه #رانندگی #مرسدس بنز #صنعت خودروسازی