تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
n82943486-72389185.jpg

فاطمه قلی پور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: دانش آموزان معمولا برای بهره گیری بیشتر از زمان تا پاسی از شب بیدار مانده و به مطالعه می پردازند و بخشی از صبح در خواب بسر می برند که این روند در روزهای پایانی باید تغییر پیدا کند.
وی ادامه داد که آزمون راس ساعت 8 آغاز می شود و دانش آموزان نیزحداقل یک تا 2 ساعت قبل از آن باید از منزل خود خارج شوند تا بموقع در جلسه امتحان حضور یابند، به همین دلیل باید حداقل در 2 هفته پایانی، شرایط مشابهی را تمرین کنند تا کارایی آنان در آزمون به حداکثر برسد.
این روانشناس اظهار داشت: این موضوع به این معنی است که دانش آموزان در روزهای پایانی باید شب ها زود بخوابند و صبح ها هم زود بیدار شوند که مغز بتواند به این شرایط عادت کرد تا فرد در آزمون کنکور با هوشیاری کامل حضور یافته و از زحمات و تلاش های خود نهایت بهره را ببرد.
وی افزود: اگر خواب دانش آموزان در ماه پایانی به اندازه کافی نباشد، علاوه بر ایجاد استرس، می تواند از عملکرد مغز بکاهد که این موضوع مشکلاتی را برای آنان به وجود می آورد.

** خوراکی های شیرین و مقوی به همراه داشته باشید
وی به دانش آموزان توصیه کرد که در زمان برگزاری آزمون کنکور علاوه بر مایعات، خوراکی های شیرین و مقوی به همراه داشته باشند. منظور از خوراکی شیرین و مقوی، شکلات یا کیک نبوده بلکه خوراکی هایی مانند انجیر، مویز و گردو است تا مغز بتواند عملکرد خود را حفظ کند.
قلی پور برلزوم دقت بر غذای شب کنکور هم تاکید کرد و گفت: دانش آموزان در شب کنکور باید غذای سبک صرف کنند و در وعده صبحانه حتما از غذاهایی استفاده کنند که دارای کالری و قند زیادی باشد.
وی گفت: هرچند مطالعه مناسب و مفید برای نتیجه گرفتن در این آزمون بسیار موثر است اما باید نکاتی از جمله تغذیه مناسب و خواب کافی را در روزهای پایانی، شب و روز کنکور انجام دهند تا زحمات این افراد به هدر نرود.
این روانشناس ادامه داد: دانش آموزان باید در شب کنکور بدون استرس و با آرامش بخوابند تا صبحی با نشاط را شروع کنند و در جلسه امتحان هم از شرایط روحی و روانی مناسب برخوردار باشند.

** اصولی را که دانش آموزان باید رعایت کنند تا دچار استرس نشوند
قلی پور به اصولی که دانش آموزان باید رعایت کند تا از استرس و اضطراب در امان باشند اشاره کرد و گفت: یکی از اصول مهم برای کاهش استرس، داشتن خواب منظم است.
این روانشناس بیان کرد: در خواب بدن به آرامش می رسد، به همین دلیل خواب مناسب می تواند کمک موثری در کاهش اضطراب دانش آموزان کنکوری باشد.
وی با اشاره به اینکه غذاهای مناسب نقش موثری در کاهش استرس دارند، گفت: هرچه قدر غذاها حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ویتامین های گروه های C و B باشد، علاوه بر کمک به عملکرد مغز از استرس هم می تواند بکاهد.
قلی پور، ارتباط مناسب والدین با فرزند و عوامل اعتقادی را از دیگر عوامل کاهش دهنده استرس اعلام کرد و گفت: ورزش می تواند در کاهش عوامل فیزیولوژیک مانند ضربان قلب مفید بوده و براثر آن در کنترل استرس و اضطراب هم موثر باشد.
این روانشناس ادامه داد که در کنار رعایت این اصول، باید دانش آموزان برنامه ریزی مناسبی برای مطالعه داشته باشند تا از استرس و اضطراب به دور باشند.
قلی پور یکی دیگر از توصیه های خود به دانش آموزان کنکوری را توجه جدی به انجام ورزش سبک، اعلام کرد و گفت: این افراد حداکثر یک ساعت در روز به انجام ورزش های سبک از جمله نرمش بپردازند و از این موضوع غافل نشوند.
وی بیان کرد: این کار علاوه بر تمرکز بیشتر و تقویت عملکرد مغز، سبب یادگیری بهتر دانش آموزان شده و بهره وری آنان در مطالعه را هم افزایش می دهد.

** تاثیر منفی استرس بر روی اعتماد به نفس
وی افزود: استرس بر روی اعتماد به نفس دانش آموزان تاثیر منفی می گذارد و سبب می شود تا دانش آموزان از اصلی ترین وظیفه خود که کسب تحصیل و دانش است، دچار مشکل شوند.
قلی پور ادامه داد: مهمترین وظیفه دانش آموزان درس خواندن است و اگر بر اثر استرس و اضطراب، نتواند به این وظیفه اصلی، پاسخ صحیح و مناسب دهد، فرد مضطرب می شود.
وی کاهش تمرکز و توجه را مهمترین مشکل استرس اعلام کرد و گفت: استرس سبب می شود تا فرد نتواند دقت لازم را در مطالعه داشته و به همین دلیل مجبور می شود زمان بیشتری را برای فراگیری مطالب و مرورهای مکرر آن صرف کند.
قلی پور افزود: در چنین شرایطی، خود دانش آموز و دیگران به غلط تصور می کنند که این فرد دچار نقص توجه و تمرکز شده و حتی برخی از آنها، یکسری داروهایی را مصرف می کنند تا نقص توجه و تمرکز شان را جبران کنند که این کار اشتباه است.
وی به عوامل ایجاد استرس اشاره کرد و گفت: خانواده، عوامل محیطی مانند رقابت شدید از جمله عوامل استرس و اضطراب در دانش آموزان است.

** حدود 25 درصد دانش آموزان دچار درجاتی از استرس کنکور می شوند
این روانشناس پیش بینی کرد که حدود 25 درصد دانش آموزان دچار درجاتی از استرس و اضطراب می شوند که اغلب این افراد به دلیل عدم کنترل استرس، زحمات خود را به هدر می دهند.
وی، مهمترین تاثیرات اضطراب را عملکرد نامطلوب بر روی مغز اعلام کرد و گفت: مهمترین تاثیری هم که می گذارد توجه را کم می کند و بر روی حافظه تاثیر نامطلوب می گذارد و نتیجه اش این است که دانش آموز فرایند یادگیری را به نحو مطلوب انجام نمی دهد.
قلی پور، اضطراب را شایع ترین اختلالات روانپزشکی، اعلام کرد و گفت: استرس دارای دسته بندی های مختلفی مانند اضطراب جدایی، ترس از محیط تاریک یا تنهایی و ترس از مرگ بوده و این موضوع حتی از افسردگی هم شایع تر است.
آزمون کنکور سال 97 در روزهای 7 و 8 تیرماه ( پنجشنبه و جمعه ) در سراسر کشور برگزار می شود. در این آزمون یک میلیون و یازده هزار و 60 داوطلب با هم رقابت می کنند.
علمی ** 1201 **1724

انتهای پیام /*

   #دانش آموزان #دانش آموز #تغذیه

محتوای خبر «دانش آموزان ساعت زیستی خود را با زمان کنکور تنظیم کنند» را در سایت «ایرنا» ببینید