تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان

چه کسی فاتح بازار خودرو خواهد شد؟

در این مقاله سعی داریم نگاهی تحلیلی بر آنچه در آینده بر سر بازار خودرویی کشورمان خواهد آمد، بیاندازیم و صرفاً نظارت خود را در قالب یک تحلیل به شما ارائه دهیم. حتماً می دانید چندی پیش رئیس جمهور امریکا از برجام خارج شد و تحریم های جدیدی را به کشورمان تحمیل کرد. اما ما در این مقاله با تحریم ها کاری نداریم و قصد داریم بیشتر به شرایط داخلی برای این بازار نگاهی داشته باشیم. بهتر است از سال های 92 و 93 شروع کنیم که فشار تحریم بر کشورمان بیش از پیش احساس می شد طوریکه چرخه تولید خیلی از خودروسازان خوابیده بود و تنها راه شروع دوباره آن ها گسترش روابط با خودرو سازان چینی بود که همان سال ها خودروسازان داخلی بسیار بیشتر از گذشته به سمت شرکت ها و محصولات چینی روی آوردند. در آن زمان کسی فکر نمی کرد کسی بابت خودروی چینی بیشتر از 50 میلیون تومان هزینه کند اما اتفاقی که در عمل رخ داد غیر آن بود و خودورهای چینی به راحتی به دلیل عقب ماندگی صنعت خودرو کشور و نبود خودروهای اتوماتیک و یا با امکانات رفاهی مختلف، از این فرصت استفاده کردند و سریعاً خودروهایی با گیربکس خودکار و چهره جذاب، و البته با قیمت مناسب وارد بازار کشورمان کردند که توانستند به فروش خوبی هم دست پیدا کنند. این روند همچنان در طول این سال ها ادامه دارد و هنوز هم بازه قیمتی 70 تا 100 میلیون تومان که بیشتر عموم مردم قدرت خرید دارند، دست خودروسازان چینی قرار دارد و با قدرت بیشتری نسبت به گذشته، این بازه قیمتی را در دست دارند و برای حفظ آن هر روز به مدل های خود در این بازه قیمتی جذاب اضافه می کنند تا مشتری حق انتخاب بیشتر داشته باشد.
اما به نظر می رسد که چینی ها متوقف نشده اند و با توجه به علاقه ایرانی ها برای تعویض خودرو در طول چند سال استفاده، قصد دارند روی این موج عطش سودآوری کنند. به طور مثال شاید خیلی از کسانی که در سال های 93 یا 94 خودرویی در حدود 70 تا 90 میلیون تومان تهیه کرده بودند بر این باور بوده اند که بعد از 2 تا 3 سال استفاده خودروی خود را با یک رده بالاتر جایگزین کنند و حتی به فکر خودروهای کره ای و یا ژاپنی کار کرده نیز هستند. اما اتفاقی که در عمل رخ داد، غیر این بود و شرایط اقتصادی کل برنامه ریزی آن ها را به هم زد و قیمت خودروهای کره ای و ژاپنی بسیار فراتر از آن چیزی که تصور می شود افزایش داشته و حال کسانی که بعد از سوار شدن یک خودروی چینی، قصد سوار شدن به یک خودرویی با برند کره ای و یا ژاپنی را داشتند، باز هم با گزینه هایی چینی روبرو خواهند بود، گزینه هایی که در چهره، امکانات و آپشن متنوع و حتی در مورد ایمنی قابل توجه هستند. اما این بار با پرداخت حدود 140 تا 150 میلیون تومان به جای سوار شدن بر یک خودروی کره ای و یا ژاپنی، باز هم باید خودرویی چینی را در آن بازه قیمت تجربه کنند.
اما از حق نگذریم خودروهایی که در این بازه قیمتی حضور خواهند داشت، بسیار با کیفیت و قدرتمندتر از قبل شده اند و این در حالی است که در این رده قیمتی خودروهای جمع و جور شهری فرانسوی نیز از روی خط تولید داخلی ها به بازار نیز عرضه خواهند شد و باید با این چینی های پر زرق و برق رقابت کنند. اما این احتمال نیز وجود دارد که با فشار بیشتر تحریم ها، تامین قطعات محصولات غیر چینی کمی با مشکل مواجه شود و داستان تکراری محصولات پژو در زمانی تحریم های قبلی مجدداً تکرار شود.
باید آینده بازار خودروی ایران و مخصوصاً در بازه های ارزان تر و پرطرفدارتر را به دست چینی ها بدانیم. چینی هایی که در زمان برجام پرقدرت با رقبا رقابت کردند و حال نیز با تحریم ها، شاهد افول و ضعیف شدن رقبای جدی خود خواهند بود.

منبع (source)

khodrobank

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنید.

   #خودرو #برجام #مقاله #پژو #قدرت خرید #رئیس جمهور #تلگرام #بازار خودرو

محتوای خبر «چه کسی فاتح بازار خودرو خواهد شد؟» را در سایت «وان کار» ببینید