تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
حریم خصوصی مرده است؛ جایگزین آن چه خواهد بود؟

شماری از محققان با اذعان به مرگ حریم خصوصی از لزوم محافظت از پدیده ای جدید به نام حریم خصوصی گروهی سخن گفته اند.

به جز زندگی در یک کلبه جنگلی دورافتاده بدون دسترسی به تلفن همراه، اینترنت و کارت اعتباری، هیچ راه دیگری برای در امان ماندن از مزاحمت های گاه وبی گاه بازاریاب ها، دولت ها یا مجرمان وجود ندارد؛ کسانی که بی وقفه در تلاش هستند تا اطلاعات شخصی قابل شناسایی (قوانین شبکه های اجتماعی در حین ثبت نام، چگونه باعث تخریب حریم شخصی کاربران می شود

فیسبوک، گوگل و دیگر بازیگران حوزه فناوری تبلیغات هوشمند می گویند برای حفظ ناشناسی داده ها از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. آن ها برای این ناشناس سازی از ترفندهای ریاضی و محاسباتی استفاده می کنند که به آن ها اجازه می دهد از داده های کاربران استفاده تجاری کنند، بدون اینکه نیاز باشد هویت واقعی آن ها را لو بدهند.

مارک زاکربرگ / mark zuckerburg

اما پرفسور مونتجویه می گوید با این وجود، باز هم محققانی که به حوضچه های داده های ناشناس سازی شده دسترسی داشته اند، توانسته اند روشی برای شناسایی هویت تک تک افراد آن پیدا کنند.

دکتر فرانسیس شرکتی به نام Aircloak تاسیس کرده است تا نرم افزار ویژه ای برای محافظت از داده ها توسعه بدهد. دیفیکس (Diffix) اسم این نرم افزار است که میان یک پایگاه داده و مالکان آن قرار می گیرد و به آن ها اجازه می دهد درخواست های خاص خود را برای استخراج داده، بدون نیاز به افشای کل پایگاه داده به آن بفرستند. مطابق اظهارات دکتر فرانسیس و سباستین پروبست اید، مدیر فنی ارشد Aircloak، این نرم افزار به سازمان هایی مثل بانک ها اجازه می دهد که خود از داده های کاربرانشان محافظت کنند و بتوانند با مصوبه ی جدید اتحادیه اروپا برای حفاظت از حریم خصوصی موسوم به قانون حفاظت عمومی داده (کدام کمپانی ها از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران بهتر محافظت می کنند؟

این می تواند فرصتی کم نظیر برای اپل، آمازون یا دیگر شرکت ها برای تبدیل شدن به متولی و نگهبان اطلاعات شخصی باشد. ایده ی یک مخزن و انباره مرکزی (چیزی شبیه به یک فروشگاه اطلاعات شخصی) که بازاریاب ها باید برای دسترسی به آن اقدام به اخذ مجوزهای لازم بکنند، پیش تر نیز مطرح شده بود؛ اما این دست پروژه ها هیچ وقت جنبه عملیاتی به خود نگرفتند؛ چرا که هنوز جمع آوری اطلاعات شخصی ما و استفاده از آن ها کاملا قانونی و البته پرمنفعت است.

اتحادیه اروپا با وضع قانون GDPR فرصت بی بدیلی برای تعریف و خلق چنین سرویس هایی در اختیار کسب وکارها گذاشته است و اگر در ایالات متحده نیز قوانین بالادستی پیشنهادی حریم خصوصی بتوانند از حمایت های قانونی لازم برخوردار شوند، شرایط ایده آل فراهم خواهد شد. از طرف دیگر، می توان مردم را متقاعد کرد که ذهنیت کاملا منفی خود را نسبت به استفاده از داده های شخصی تغییر بدهند. رهگیری تمام رفتار کاربران در اینترنت به هیچ وجه پذیرفته شده نیست؛ اما استفاده از برخی از داده ها یک بازی دو سر برد برای کاربران و شرکت ها است؛ از این رو با تغییر ذهنیت مردم می توان امیدوار بود که برای محصولات مرتبط با محافظت از حریم خصوصی و سرویس هایی از این دست، نوعی تقاضا در بازار شکل بگیرد.

اطلاعات ۳ میلیون کاربر فیسبوک در معرض خطر است
گوگل همواره ایمیل های شما را می خواند
جان کوم، مدیرعامل واتساپ، فیسبوک را ترک می کند
توضیح نهایی فیسبوک در مورد دلیل ممنوعیت انتشار محتوای خاص
فیسبوک با وجود حواشی اخیر، عملکرد قدرتمندی در سه ماهه نخست ۲۰۱۸ از خود نشان داد

   #فیسبوک #نرم افزار #اینترنت #اتحادیه اروپا #آمازون