تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
سند 2030 به گونه ای خزنده، بی سر و صدا و پنهان در حال اجرا است، اما مسئولین همواره از کنار گذاشتن این سند سخن گفته اند.
به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

سند ۲۰۳۰ یونسکو که بی سر و صدا در کشورمان به تصویب رسید، ایران را ملزم به رعایت ۱۷ سرفصل به ویژه در مسائل آموزشی و پرورشی می کند.

خوشبختانه پس از آگاهی مردم و رهبر معظم انقلاب اسلامی، مخالفت های منطقی نسبت به این سند آغاز شد و بر اساس گفته مسئولین دولتی، سند 2030 از دستور کار وزارت آموزش و پرورش و دیگر سازمان ها و وزارتخانه هایی که ملزم به اجرای آن شده بودند خارج شد.

اما به نظر می رسد این ادعا ظاهر ماجرا است، چرا که هر از گاهی دیده و شنیده می شود سند 2030 در برخی زمینه ها به ویژه وزارت آموزش و پرورش در حال اجرا است.

مقام معظم رهبری سال گذشته در دیدار معلمان و فرهنگیان به مناسبت هفته معلم پذیرش و اجرای سند 2030 در کشورمان را اقدامی اشتباه توصیف کردند.

ایشان در بیانات خود به موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو از سوی دولت اشاره کردند و با انتقاد شدید از این موضوع گفتند: این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه های مسئول نیز اعلام شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی که تحت نفوذ قدرت های بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می دهد که برای ملت هایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.

رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از شواریعالی انقلاب فرهنگی گفتند: این شورا باید مراقبت می کرد و نباید اجازه می داد که کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.

مسؤلان دولتی امضا کننده سند که ادعا میکردند آن را امضا نکرده اند، بر موضع خود مبنی بر اینکه سند 2030 یک سند نیست بلکه چارچوب است اصرار داشتند.

ضمن این که چنین اسناد بالادستی باید از تصویب مجلس شورای اسلامی بگذرد و در شورایعالی انقلابی فرهنگی بررسی و کارشناسی شود، آسیب شناسی اسناد فرهنگی آموزشی همچون 2030 قطعاً و یقیناً نیاز است.

سند 2030 سعی دارد با ملزم کردن کشورها به خود، به ویژه در کشورهای اسلامی به اصلاح بنیادین مفاهیم آموزشی و تربیتی در جوامع اسلامی بپردازد.

وزاتخانه ها و افراد هدف این سند، بیشتر وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی است، چرا که تغییرات در برنامه های آموزشی بر اساس آنچه که در سند نوشته شده است، می تواند آینده فرهنگی، اعتقادی، مذهبی و اخلاقی جامعه ایران و یا هر کشور دیگری که تن به سند داده تغییر دهد و اختیار آن را در دستان خود بگیرد.

بسیاری از برنامه های آموزشی سند 2030 با آموزه های فرهنگی، اخلاقی، ایرانی و اسلامی ما مغایرت شدید دارد، به گونه ای که با ورود این تغییرات باید شاهد فروپاشی فرهنگی و اخلاقی در کشور باشیم.

سند 2030 اعتقاد دارد که نباید در مدارس به دانش آموزان آموزش های مذهبی و دینی داده شود، بلکه آموزش های غیرایدئولوژیک باید در مدارس حاکم گردد.

با چنین سیاستی باید کتاب های دینی و هر آنچه که با عقاید مذهبی سر و کار دارد از کتاب های دانش آموزان حذف شود.

هدف یونسکو در سند 2030 دور کردن نوجوانان و جوانان از معنویت و اخلاق دینی و مذهبی است، نوعی مادیگرایی و دنیا طلبی در نوع آموزش سند 2030 وجود دارد، که البته با زیرکی و ظرافت آن را در سیستم آموزشی خود گنجانده است.

سند 2030 این اجازه را نمی دهد که آموزش و پرورش ایران در کتاب های درسی خود حتی از دوران جنگ، اتفاقاتی که در آن سال ها افتاده و رشادت های رزمندگان مطلبی بازگو شود.

حتی بازگویی مسائل مذهبی و آیین هایی که به مناسبت های گوناگون در کشور برگزار می شود، با وجود سند 2030 غیر قانونی خواهد بود و در صورت وجود چنین مسائلی، واکنش های لازم از سوی یونکسو یا سازمان ملل صورت خواهد گرفت.

البته مسئولین وزارتخانه های مرتبط با این سند ادعا می کنند که برنامه های آن را اجرا نمی کنند چرا که آن را امضا نکرده اند، اما دیده شده است که سند 2030 در حال اجرا است.
سازمان یونسکو که متولی تهیه، تدوین و اجرای آن در سطح کشورهای جهان است، بر اجرای آن نیز نظارت می کند و گزارش های خود را پس از جمع آوری از چگونگی اجرای سند 2030 در کشورهایی که آن را امضا کرده اند به مقامات یونسکو می دهد که بر اساس آن نوع رفتار و برخورد با کشوری که برنامه را اجرا نکرده است، تعیین می شود. در واقع امضای چنین سند و اسنادی برای کشورها هزینه زا است.

در اینجا به یک نمونه از اجرای این سند در کتاب های درسی اشاره می کنیم که عکس صفحه آن کتاب نیز ضمیمه گزارش است.

2030

بر اساس آنچه که در سند 2030 آمده هر آنچه که بر اساس برداشت های آنها مبلغ خشونت و یا مسائلی معنوی و مذهبی باشد باید از کتاب های درسی حذف شود.

ماجرا حسین فهمیده دانش آموزی که در دوران جنگ داوطلبانه به جبهه رفته بود و با رشادت خود، به شهادت رسید، یکی از همان نمونه هایی است که بر اساس دستورالعمل سند 2030 باید حذف میشد و شد.

حذفیات کتاب های درسی در مقاطع گوناگون آموزش و پرورش زیاد است و هر از گاهی با نکته بینی برخی از مردم آشکار می شود.

در یکی دیگر از نمونه های حذف ارزش های دینی، فرهنگی و اخلاقی در کتاب های مدارس ایران، سه کلمه مهدی، شهیدان و انتظار از شعری در کتاب پایه دهم دبیرستان حذف شده است.

اگر چنین رفتاری اجرای سند 2030 نیست پس مسئولین درباره آن پاسخ دهند که چگونه می شود شعر گفته شده در سال 1395 کامل و بدون کم و کاستی در کتاب پایه دهم چاپ شده اما در کتاب سال 1396 همان کتاب حذف شده است؟!

با چنین روشی که دردستور کار قرار گرفته است، نسل های بعدی در ایران، نه دوران دفاع مقدس را خواهد شناخت، نه از ماهیت شهید خبر خواهد داشت و نه میداند حضرت مهدی(عج) کیست!

و این پایان ماجرا نیست، ادامه دارد و تنها چنین مسائلی در نظر مجریان تهاجم فرهنگی، کافی نیست. بسیاری مسائل در سند 2030 وجود دارد که خانواده ها و جامعه را با چالش های جدی رفتاری و اخلاقی روبرو خواهد ساخت.

   #دانش آموزان #سازمان ملل #شهادت #فرهنگیان #قرآن #مقام معظم رهبری #شعر #رهبر معظم انقلاب #خانواده #دفاع مقدس