تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
چگونه به کاهش وزن بچه هایمان کمک کنیم؟ چگونه به کاهش وزن بچه هایمان کمک کنیم؟

هر چه سن بالاتر می رود، اضافه وزن و چاقی پررنگ تر می شود و این مساله به شدت از نظر روانی روی کودک و نوجوان تاثیر منفی می گذارد. کودکان و نوجوانان چاق از طرف همسالان شان مورد تمسخر قرار می گیرند، اعتماد به نفس شان پایین می آید و به دنبال آن علائم افسردگی و اضطراب هم در آنها بروز پیدا می کند. در عین حال کودک و نوجوانی که اضافه وزن و چاقی دارد، کم تحرک است، در حالی که ورزش نقش مثبتی در افزایش توانایی های جسمی و ذهنی دارد.

اگر کودک یا نوجوانی دارید که دچار اضافه وزن و چاقی است، بهتر است از رژیم های غذایی سفت و سخت برای کاهش وزنش استفاده نکنید. باید با مراجعه به متخصص تغذیه، نوع تغذیه خانواده اصلاح شود تا کنار آن میزان کالری دریافتی هم پایین بیاید و با افزایش تحرک به کاهش وزن کودک و نوجوان کمک شود. هله هوله هایی که ارزش تغذیه ای پایینی دارند و بسیار پرکالری هستند نباید در دسترس باشد. اگر انواع شیرینی و شکلات در خانه باشد، نمی توان به کودک و نوجوان گفت از آنها نخورد بنابراین شیوه زندگی خانواده باید تغییر کند.

متاسفانه آنقدر که خانواده ها به درس فرزندانشان و نوع مدرسه ای که می رود، اهمیت می دهند، به سلامتشان توجه ندارند. لازم است کودک و نوجوان در کلاس های ورزشی حاضر شود و اگر این امکان وجود ندارد، همراه با خانواده 3 بار در هفته در محیط سربسته یا پارک پیاده روی تند انجام دهد. نوجوانی که به دلیل چاقی و اضافه وزن دچار علائم افسردگی، اضطراب و استرس است، حتما باید با مراجعه به روان پزشک کودک و نوجوان، درمان شود. نوجوان گاهی انگیزه کافی برای انجام ورزش یا کم کردن کالری مصرفی اش ندارد. در این شرایط نیز به جلسات مشاوره ای نیاز است و باید اهمیت سلامت و زیبایی اندام را برای او توضیح داد. اگر نوجوان هم زیر نظر متخصص تغذیه، هم روان پزشک باشد و فعالیت ورزشی منظمی نیز انجام دهد در مسیر کاهش وزن موفق خواهد بود و این کاهش وزن موجب افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، بهبود توجه، تمرکز و کاهش استرس می شود.

   #خانواده #تغذیه