تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان بازدید: 181
پایان تلخ دریادلان نفتکش سانچی
نفتکش ایرانی سانچی که در آب های دریای چین شرقی دچار حادثه شده بود، امروز (یکشنبه 24 دی) پس از یک سلسله انفجار غرق شد و تمام 32 سرنشین این نفتکش به شهادت رسیدند. هشت روز تلاش پیگیر نتوانست به اطفای حریق نفتکش منجر شود و بدین ترتیب بزرگ ترین حادثه دریایی برای یک کشتی ایرانی، باعث شد ایران و به ویژه صنعت نفت کشور، داغدار عزیزان از دست رفته شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، نفتکش 274 متری ایرانی که حامل 136 هزار تن میعانات گازی (حدود یک میلیون بشکه) و از عسلویه عازم کره جنوبی بود، عصر شانزدهم دی ماه پس از برخورد یک کشتی باری چینی به آن، طعمه حریق شد. 8 روز تلاش مستمر برای اطفاء حریق این کشتی و یافتن مفقودین موثر واقع نشد و در 24 دی ماه آتش سراسر نفتکش را فرا گرفت و آن را غرق کرد.
علی ربیعی وزیر کار که به عنوان مسئول کمیته بررسی حادثه نفتکش سانچی به چین رفته، در نامه ای به رئیس جمهور اعلام کرد که خدمه نفتکش سانچی در ساعت اولیه سانحه فوت کرده بودند. نفتکش ایرانی 32 سرنشین داشت که 30 تن ایرانی و دو تن بنگلادشی بودند. ربیعی در نامه خود گفته است که مطابق شواهد به دست آمده در محل و نظریه قاطع مقامات چینی و کارشناسان ایرانی در حوزه نفت و گاز و سازمان بنادر و دریانوردی، انفجار به این وسعت و حجم آتش و نیز گازهای سمی متصاعد شده منجر به فوت «خدمه قهرمان اقتصاد مقاومتی» در ساعت اولیه حادثه گردیده است. وزیر کار از رئیس جمهور درخواست کرد که به خاطر این سانحه دردناک، اعزای عمومی اعلام کرده و سرنشینان این نفتکش، «شهید خدمت» نامیده شوند.
از 32 سرنشین شهید سانچی در 8 روز گذشته تنها پیکر سه نفر پیدا شد. پیکر یک تن که خود را به آب انداخته بود، در روز اول حادثه در نزدیکی محل حادثه پیدا شد و پیکر دو تن نیز در نیم ساعتی که تیم چینی امداد و نجات توانسته بودند، به روی نفتکش بروند، پیدا شد. پیکر این سه تن بلافاصله برای شناسایی به شانگهای چین منتقل شد. حسن روحانی رئیس جمهور کشور در پیام تسلیت درگذشت سرنشینان نفتکش سانچی و همدردی با خانواده قربانیان، تصریح کرده است که در حال حاضر اولویت اصلی باید بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏ های قربانیان متمرکز باشد. روحانی از دستگاه های ذیربط از جمله وزارتخانه ‏های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه خواسته تا با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحه به دقت بررسی و پیگیری قانونی برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده های آسیب‏ دیده به‏ عمل آید.
تا آخرین لحظه و ساعاتی پیش از غرق شدن نفتکش سانچی، مقامات ایرانی به خانواده های سرنشینان کشتی امید تزریق کردند و می گفتند این احتمال وجود دارد که برخی از سرنشینان به موتورخانه نفتکش که 14 متر زیر آب است، رفته باشند و در آن جا از شعله های مهیب آتش در امان باشند. با این حال، علی ربیعی در نهایت از این موضوع پرده برداشت که که چینی ها از ابتدای حادثه معتقد بوده اند که هیچ کدام از سرنشینان نمی توانسته اند از این حادثه جان سالم به در برند. ربیعی گفت: از روز اول چینی ها به ما اعلام کردند که از نظر آنان هیچ کدام از خدمه کشتی زنده نیستند، اما ما با کورسوی امید عازم چین شدیم و از هیچ اقدامی دریغ نکردیم. وی عنوان کرد: علاوه بر چینی ها، کارشناسان هم اغلب معتقد بودند که هیچ کدام از دریانوردان زنده نیستند اما با این حال ما به خاطر ذره ای امید، همه اقدامات را انجام دادیم و آرزویمان این بود که حتی یکی دو نفر را به سلامت به دست بیاوریم. تلاش ما این بود که حداقل عملیات را به گونه ای هدایت کنیم که بتوانیم پیکر مطهر دریانوردان را همانند آن دو پیکر مطهر که تقریباً استخوان هستند و به طور کامل سوخته اند، بیرون بیاوریم. منظور ربیعی دو پیکری است که تیم چینی، توانست در نیم ساعت حضورش بر روی نفتکش آن ها را پیدا کند.
امدادگران چینی که روز 23 دی علاوه بر پیکر دو خدمه کشتی، جعبه سیاه نفتکش را هم پیدا کرده بودند، به دلیل دمای بسیار زیاد نفتکش و انتشار گازهای سمی نتوانستند بیش از نیم ساعت روی عرضه بمانند و نفتکش را ترک کردند. تکاوران ایرانی ارتش هم که شنبه 23 دی به چین رفته و بامداد 24 دی به محل سانحه رسیده بودند، به دلیل شدت آتش که حاصل انفجارهای متوالی بود، موفق به ورود به داخل نفتکش نشدند. ربیعی گفته است: شدت و حجم انفجارهای امروز (24 دی) به اندازه ای بود که حرارت آن در برخی از بخش های بدنه کشتی به 900 درجه می رسید و وارد شدن به کشتی امکان پذیر نبود.
محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی که برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی به چین سفر کرده است، گفت: پس از طی مراحل قانونی پیکر سه خدمه پیداشده به ایران تحویل می شود. وی گفت متاسفانه به نظر نمی رسد به سایر پیکرهای مفقود شده دسترسی پیدا کنیم.
در حالی کارِ نفت کش سانچی با انفجارهای پی در پی، غرق شدن و شهادت 32 سرنشین آن خاتمه یافت، که از ابتدای حادثه برخی انتقادها نسبت به عملکرد تیم امداد و نجات چینی مطرح شده بود. کشتی باری چینی که به نفتکش سانچی برخورد کرده بود 21 خدمه داشت و از آمریکا غله به چین می برد. 21 خدمه کشتی چینی پس از برخورد دو کشتی فوراً نجات یافتند و کشتی چینی با صدمه اندک، مسیر خود را ادامه داد. محسن بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش در روز 19 دی تأیید کرد که چینی ها عملیات امداد و نجات را با تعلل انجام می دهند. وی خواستار فشار به چینی ها برای تسریع در انجام عملیات امداد و نجات شده بود. هدایت اله خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم 24 دی با بیان اینکه عملکرد وزارت امورخارجه و صدا و سیما در موضوع حادثه نفتکش ایرانی خوب نبوده است، گفت: چینی ها در رسیدگی به وضعیت کشتی نفتکش عملکرد مناسبی نداشتند و البته بخشی از این موضوع به دلیل این است که وزارت امورخارجه باید پیگیری های جدی تری می کرد. خادمی با انتقاد نسبت به عملکرد تیم امدادرسان چینی گفت: در کجای دنیا شناور با این وضعیت در آب های بین المللی دچار حریق می شود آن هم در نزدیکی شانگهای، حدود ۷ الی ۸ روز در آتش می سوزد. اگر نفتکش دچار حریق شده مربوط به هر کشور دیگری بود در مدت اخیر، بالگردها و هواپیماها، ناو و کشتی های آتش نشان، به اطفای حریق می پرداختند. نفتکش ایرانی به نوعی در این مدت رها شد. اینکه نفتکش بدون رسیدگی موثر، به آب های ژاپن منتقل شود، غیرقابل قبول است. اشاره خادمی به این موضوع است که چند روز آتش سوزی باعث شد تا بر اثر وزش بادهای شدید، نفتکش سانچی وارد منطقه انحصاریِ اقتصادی ژاپن شود.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اما تعلل و کم کاری این وزارتخانه در این حادثه را رد کرده و گفته است: همکاران من در وزارت امور خارجه و در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در منطقه با تمام وجود برای نجات جان دلاورمردان نفکش سانچی کوشیدند. ظریف گفته است وزارت امور خارجه در کنار سایر دستگاه های ذی ربط با استفاده از همه ظرفیت های خود پیگیری های قانونی لازم را برای علت یابی دقیق حادثه و استیفای حقوق ملت ایران و خانواده های داغدار به عمل خواهد آورد.
محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در پیامی با تأیید جان باختن تمام سرنشینان نفتکش سانچی در مورد فعالیت های خود پس از وقوع این حادثه گفت: به محض اطلاع یابی از حادثه و از همان اول وقت صبح روز یکشنبه ١٧ دی ماه جاری تاکنون، این سازمان جلسات اضطراری تشکیل داد و با برقراری ارتباط نزدیک با مراجع ذی ربط داخلی و بین المللی به ویژه شرکت ملی نفتکش، مراجع دریایی کشور های چین، کره جنوبی و پاناما به عنوان دولت صاحب پرچم، همه ظرفیت ها و توان مدیریتی و لجستیکی خود را به کار گرفت تا در مواجهه با این حادثه ناگوار به وظایف حاکمیتی و انسانی خود برای نجات جان مفقودین و اطلاع یابی از سرنوشت این عزیزان عمل نماید.
اسدلله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، نیز در مورد حادثه ای که منجر به مرگ 30 هموطن و دو خدمه بنگلادشی نفتکش سانچی شد، گفت: کشتی چینی که با نفتکش ایرانی برخورد کرده است نباید پس از این برخورد، محل را ترک می کرد. این احتمال وجود داشت که وقتی این کشتی با نفتکش ایرانی برخورد می کند، بتواند خدمه نفت کش را نجات دهد. قره خانی با اشاره به عملکرد مسئولان در عملیات امداد و نجات، گفت: انتظار ما این بود که متولیان امر و مسئولان در چنین حادثه بزرگی همگی ورود پیدا می کردند و در زمان خاص خودش این مسأله را مورد بررسی قرار می دادند نه با تأخیر چند روزه. سخنگوی کمیسیون انرژی هر گونه موضوعات امنیتی درباره برخورد نفتکش ایرانی را رد کرد و گفت: غالبا در آن منطقه تردد کشتی زیاد است و فاصله زیادی با ساحل ندارد، لذا این قبیل کشتی ها، همانند نفتکش ایرانی، کشتی های بزرگی هستند و با سایر کشتی ها فرق دارند تا در برخورد ها از خود عکس العمل فوری نشان دهند و یا قدرت مانور داشته باشند. قره خانی در مورد مقصر این حادثه عنوان کرد: تحلیل بنده این است که چون کشتی های بزرگ به دلیل اینکه مسیر طولانی دارند و حرکات شان دقیق تر محاسبه می شود، کشتی چینی مقصر این برخورد باشد. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در مورد تحقیق کمیسیون انرژی درباره این حادثه گفت: این کمیسیون قطعا از مسئولان ذی ربط جهت پاسخگویی به برخی مسائل درباره نفت کش ایرانی دعوت می کند و همچنین تحقیقاتی در این زمینه خواهد داشت که انشاءالله جزئیات آن در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.
در میانه خدمه نفتکش ایرانی سه دانشجوی سال سوم مهندسی دریانوردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارک نیز وجود داشتند که به عنوان کارآموز به استخدام شرکت ملی نفتکش ایران درآمده بودند و این اولین ماموریت برون مرزی آن ها بود. از این حیث این حادثه علاوه بر صنعت نفت کشور، جامعه دانشگاهی ایران را نیز عزادار کرد. همسر یکی ازخدمه های کشتی نیز در این حادثه دردناک در نفتکش سانچی حضور داشت که به شهادت رسید.
برخی منابع عنوان کرده اند که احتمالاً توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شنبه شب موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح 24 دی شده است که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید. عملیات مهار آتش این نفتکش که از چند ساعت پس از وقوع حادثه آغاز شده بود، طی روزهای اخیر بارها از سوی آتشخوارهای چینی متوقف شده بود. وزارت حمل و نقل چین شرایط بد جوی و انتشار گازهای سمی ناشی از سوختن محموله نفتکش ایرانی را دلیل کندی در عملیات نجات و اطفای حریق اعلام کرده بود. میعانات گازی به شدت اشتعال پذیر هستند و از سوختن آن ها نیز گازهای سمی در هوا منتشر می شود. علاوه بر این، چینی ها اعلام کرده بودند که باد شدید، باران و امواجی به بلندای 3 تا 7 متر، کار خاموش کردن آتش نفتکش و جستجو برای خدمه نفت کش را بسیار دشوار کرده است.
حادثه نفتکش سانچی یکی از بزرگ ترین سوانح دریایی در جهان بود. علی ربیعی مسئول پیگیری حادثه نفتکش ایرانی در این مورد گفت: این حادثه از نظر ابعاد، یک حادثه بی سابقه بود چرا که نفتکش ایرانی ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی، یک هزار و ۹۵۶ تن مازوت و ۱۱۸ تن گازوئیل حمل می کرد که این حجم از مواد سوختنی منجر به انفجار بسیار بزرگی شد. در ماه گذشته نیز در همین منطقه در دریای چین شرقی تصادف هایی در بین کشتی های عبوری رخ داده بود که صدمات جانی و مالی به همراه داشت اما هیچ کدام به بزرگی حادثه نفتکش ایرانی نبودند.
خانواده های 32 سرنشین نفتکش سانچی 8 روز پر از اضطراب، بیم و امید را تجربه کردند، 8 روزی که در پی آن بزرگ ترین فاجعه دریایی کشور رقم خورد و با شهادت تمامی سرنشینان کشتی، ایران را داغدار کرد. طیف وسیعی از پیام های تسلیت روانه بازماندگان این حادثه تلخ شده است. ایران خود را در غم این خانواده ها شریک می داند و باید امیدوار بود که این آخرین حادثه برای کارکنان خدوم صنعت حمل و نقل دریایی کشور باشد. صادرات نفت و بخشی بزرگی از درآمدهای کشور مدیون فداکاری ها و ایثار این عزیزان زحمت کش است.

   #نفتکش ایرانی #نفتکش سانچی #چین #خانواده #شهادت #علی ربیعی #رئیس جمهور #حادثه نفتکش سانچی #کمیسیون انرژی مجلس #وزارت امور خارجه