تاریخ دریافت خبر:
نرم افزارهای متن باز آینده خودروها را می سازند
صنعت خودروها در حال تغییر هر چیزی است و خودروسازها با تعویض جنس مواد سازنده خودروها و ظاهر و عملکرد هر قطعه به دنبال ساخت محصولی مدرن و پیش گام هستند. خودروسازها به شدت دنبال به کارگیری نرم افزارها و سرویس ها برای تکمیل طراحی ها و محصولات خود هستند. در این میان، آن ها نیاز دارند برای موفقیت در بازار به سوی استفاده و استقرار نرم افزارهای متن باز حرکت کنند تا قدرت نفوذشان در بازار افزایش یابد و با پیشنهادهای جذاب و بهتری روبه رو شوند.

این مطلب یکی از مجموعه مقالات پرونده ویژه «نرم افزارهای متن باز» شماره 196 ماهنامه شبکه است. علاقه مندان می توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند.


در حالی صنعت خودروسازی به سوی نرم افزار رانده می شود که متن باز می تواند یک سکوی پرتاب به سوی نوآوری های سریع تر و قابل اعتمادتر باشد. امروزه نرم افزارهای متن باز بخش وسیعی از فناوری های رایانش ابری را تشکیل می دهند و قدرت مضاعفی به این حوزه دادند، به طوری که ۷۸ درصد کسب و کارها از نرم افزارهای متن باز در این زمینه استفاده می کنند. با هم گرایی میان خودروها و رایانش ابری (پشتیبانی از سیستم های خودران و ارتباطی) در سال های اخیر، این متن باز است که بیشتر رایانش ابری خودروها را به تصرف خود درمی آورد و شاهد اجرای آن ها روی سیستم های هوشمند خودروهای مدرن خواهیم بود.
شرکت های صاحب فناوری و بزرگی مانند اپل، مایکروسافت، گوگل و فیس بوک، در حال کمک و همکاری با هزاران پروژه منبع باز هستند، زیرا به طور غیرمستقیم کسب و کارشان را حمایت و توسعه داده اند. این پروژه ها می توانند فناوری ها، نیروی انسانی و ابزارهای مورد نیازشان را تأمین کنند. این شرکت ها از جامعه توسعه دهنده های متن باز برای ایجاد مزیت های رقابتی روی محصولات و سرویس های خود سود می برند. در این فضا، برنامه نویس های آزاد و متن باز قدرت های پنهان شرکت های فناوری هستند و می توانند موفقیت و پیروزی یک شرکت در بازار را تضمین کنند.
تِد سربینسکی یکی از فعالان جامعه توسعه دهند گان متن باز می گوید: «تاکنون در بیش از ۱۰۰ پروژه توسعه کد برای فریم ورک دروپال شرکت کرده و در یک دهه گذشته با شرکت های متعددی مانند ام تی وی و سونی که جزء فهرست فورچون ۵۰۰ بودند، برای مهاجرت از سیستم های مدیریت محتوای انحصاری به دروپال همکاری کرده است. در حال حاضر، بیش از یک میلیون سایت مبتنی بر سیستم مدیریت محتوای دروپال است که از جمله معروف ترین آن ها می توان به Tesla.com اشاره کرد.»

سربینسکی می گوید: «پس از سال ها کار در حوزه وب سایت های متن باز، وارد حوزه سرمایه گذاری روی استارت آپ ها شدم و در استارت آپ Techstars Mobility روی فناوری هایی سرمایه گذاری کردم که آینده سیستم های حمل و نقل را شکل می دهند.»
این توسعه دهنده متن باز می گوید: «اعتقاد دارم که نرم افزارهای متن باز آینده حمل و نقل را طراحی می کنند. این تنها راهی است که می توان به سوی هم افزایی و هم گرایی نرم افزارها در مقیاس بزرگ رفت.»
سربینسکی توضیح می دهد که آینده حمل و نقل شامل هم گرایی تولیدات خودروسازها و راهکارهای رایانش ابری مبتنی بر نرم افزار است. متن باز هسته اصلی این نوع حمل و نقل است و می تواند این حوزه را سریع تر به سوی نوآوری های جدید هدایت کند. به زودی شرکت های معتبر خودروسازی مانند فورد، جی ام، بی ام و، فیات وغیره ابداع ها و محصولات پیش رو مبتنی بر نرم افزارهای متن باز را رونمایی خواهند کرد.

متن باز بخشی از خودروی شما

رابط های لمسی و صوتی که تجهیزات سرگرمی یا ناوبری را کنترل می کنند

اگر خودروی شما از ویژگی هایی مانند ناوبری، موسیقی و سرگرمی یا گوشی تلفن همراه پشتیبانی می کند، احتمالاً رابط این ویژگی ها با بهترین نرم افزارهای متن باز ساخته شده است. GENIVI یکی از فریم ورک های متن باز مخصوص ویژگی های سرگرمی درون خودروها است که در سال ۲۰۰۹ با همکاری شرکت های بی ام و، جی ام، اینتل و دلفی راه اندازی و تأسیس شد. این فریم ورک با هدف «رانندگی نوآورانه» عرضه شد و به دنبال «کاهش زمان عرضه خودروها به بازار و کاهش هزینه کل» است.
این سکو امکانات بیشتری در اختیار سازندگان خودروها برای خلق ویژگی های جدید یا ارتقای ویژگی های فعلی و درنهایت بهبود تجربه کاربری خودروها قرار می دهد. خودروسازها با GENIVI می توانند نوآوری ها و ابداع های هیجان انگیزی را به محصولات خود وارد کنند و در عین حال هزینه های تمام شده را کاهش دهند تا مشتریان تجربه لذت بخش و باشکوهی را با پروژه های متن باز حس کنند. GENIVI به خودروسازها اجازه می دهد روی ویژگی ها و تجربه هایی متفاوت و جدیدتر از آنچه اکنون وجود دارد تمرکز کنند.
این راهی است که شرکت های خودروسازی مانند فورد با سیستم SmartDeviceLink خود انجام دادند. (شکل ۱) این سیستم متن باز یک عضو از سکوی GENIVI است و فورد را قادر می سازد جامعه ای بزرگ و گسترده از توسعه دهند گان در سراسر جهان را برای بهبود قابلیت های پایه ای مورد نیاز خودروهای آینده این شرکت به خدمت بگیرد. این جامعه توسعه دهنده ها می توانند قابلیت های کنونی خودروهای فورد را بهبود دهند یا به فکر ساخت قابلیت های جدیدی برای افزودن به این خودروها باشند.


شکل ۱- نمونه ای از سیستم متن باز SmartDeviceLink شرکت فورد نصب شده روی خودروهای فورد و تویوتا

مطلب پیشنهادی

زمان سلام گفتن به عصری که در سیطره متنِ باز قرار دارد
متنِ باز، عامل شکوفاکننده ایده های بکر، نوآوری و خلاقیت

زمان سلام گفتن به عصری که در سیطره متنِ باز قرار دارد

سیستم هایی که خودروها را خودران می کنند

موتور، سیستم انتقال، کیسه های هوا، ترمزهای ضدقفل و سیستم های کروز کنترل همگی از طریق یک سیستم به نام CAN به یکدیگر متصل هستند. این پروتکل شبکه ستون فقرات یک خودرو را می سازد. CAN همانند پروتکل http در اینترنت، نقشی اساسی و حیاتی را در خودروهای مدرن ایفا می کند و می تواند در وسایل نقلیه ای مانند اتوبوس ها استفاده شود تا این وسایل به خودران تبدیل شوند. CAN امکان استفاده از برنامه های کاربردی و برخی امکانات جدید را فراهم می کند. در دنیای امروز نمونه های زیادی از این دست داریم:
• فورد با همکاری سکوی OpenXC و OOBD می توانند به سیستم CAN اتوبوس و اطلاعاتی درباره مشکلات آن دسترسی پیدا کنند. (شکل ۲)
• شرکت PolySync یک کنترلر خودروی متن باز را توسعه داده است که جزئیات مورد نیاز برای تبدیل یک خودروی معمولی به خودروی خودران را مشخص می کند.
• شخصی به نام جورج هوتز روشی یافته است تا کدهای پروژه متن باز خود را به جای سیستم Autopilot تسلا روی خودروها اجرا کند.
• ROS یک سیستم عامل روبات است که تیم های تحقیق و توسعه خودروسازی ها را برای توسعه و ساخت سریع نمونه های مفهومی خودران ها و خودروهای مبتنی بر حسگرها توانمند می سازد.
همانند میلیون ها وب سایتی که براساس لینوکس طراحی و ساخته شده اند، در آینده بسیاری از خودروها براساس پروژه های متن باز توسعه و ساخته می شوند. امروزه به نظر می رسد ROS یک سکوی متن باز قدرتمند برای این منظور باشد.


شکل ۲- قطعه ای مبتنی بر OpenXC و CAN که روی خودروهای فورد نصب می شود و می تواند رفتار بخش های مختلف خودرو را گزارش گیری و ارزیابی کند.

برنامه هایی برای طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی و خدمات حمل و نقل

در حوزه خودرو، یکی از پروژه های بی پروای متن باز پروژه OSVehicle است. این پروژه هدف بزرگ «توانمندسازی همه مردم، کسب و کارها و استارت آپ ها برای طراحی، نمونه سازی و ساخت خودروهای الکتریکی سفارشی و خدمات حمل و نقل» را دنبال می کند. شرکت رنو نخستین شرکت خودروسازی بزرگ و عمده ای است که از پروژه OSVehicle برای طراحی خودروهای الکتریکی مفهومی خود استفاده کرده است. هنگامی که یک شرکت خودروسازی سطح اول دنیا مانند رنو به سراغ استفاده از یک پروژه متن باز می آید، نشان از قابلیت ها و قدرت نرم افزارهای متن باز در این زمینه است. به گفته سایت OSVehicle، دیگر پروژه هایی که از این سکو استفاده کردند به شرح زیر هستند:
BusyBee: اولین خودروی بین شهری مبتنی بر سکو های متن باز است. (شکل ۳)


شکل ۳- BusyBee نمونه ای از خودروهای مخصوص جاده با مجوزهای قانونی بر اساس سکوی متن باز OSVehicle

مطلب پیشنهادی

چگونه از نرم افزارهای متن باز کسب درآمد کنیم؟
راهکارها و چالش های پیش روی توسعه دهندگان

چگونه از نرم افزارهای متن باز کسب درآمد کنیم؟

FabCar: خودرویی که در نمایشگاه Fab10 بارسلونا مشاهده و در آزمایشگاه FabLab طراحی و ساخته شده است.
SPA Luxury EV: از یک برند تاریخی ایتالیا که از مواد جدید با فناوری های بسیار پیشرفته ساخته شده است.
Maker Car: خودرویی که توسط شرکتMakers و با مواد بومی مانند پارچه و چوب ساخته شده است.
NIKA: اولین ماشین تمام متصل دنیا که به طور خاص برای فعال سازی اپلیکیشن های توسعه ای ساخته شده است. (شکل ۴)


شکل ۴- CONNECTED CAR NIKA نخستین ماشین تمام متصل دنیا مبتنی بر سکوی متن باز OSVehicle

سه مزیت اصلی متن باز

استفاده از نرم افزارهای متن باز مزایای فراوانی برای صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن دارد، ولی در ادامه می خواهیم به سه مزیت اصلی اشاره کنیم:

1- شرکت ها می توانند روی تفاوت های اساسی تمرکز کنند

مهم ترین دلیل پذیرفتن نرم افزارهای متن باز، توانایی در حرکت به سوی تغییر و ایجاد تفاوت های اساسی در کسب و کار مورد نظر است. شرکت های بسیار زیادی سعی می کنند روی تفاوت های اساسی با رقبا تمرکز و از سوی دیگر از پیچیدگی های غیرضروری دوری کنند. استفاده و استقرار برنامه های متن باز به خودروسازها اجازه می دهد تفاوت هایی بزرگ و اصلی در محصولاتشان ایجاد کنند و نسل قبلی تولیدات خود را پشت سر بگذارند. در محصولات و کالاهایی که نیاز به رقابت در بازار یا یک مزیت رقابتی بزرگ دارند، باید از برنامه های متن باز استفاده کرد. این نرم افزارها می توانند باعث صرفه جویی در منابع و زمان شوند و درعوض روی هسته اصلی کسب و کار متمرکز شوند تا بتوان مزیت های رقابتی بیشتری را بهبود داد.

2- چند برابر شدن خروجی توسعه نرم افزار

برای شرکت ها پیدا کردن یک توسعه دهنده با استعداد سخت است، اما سخت تر از آن پیدا کردن یک توسعه دهنده مناسب برای کسب و کار شما است. چون یک توسعه دهنده مناسب می تواند تأثیرگذاری و کارآمدی کدنویسی صددرصد بیشتر از یک توسعه دهنده متوسط را داشته باشد. وقتی تأثیر صددرصدی یک توسعه دهنده را در کارایی کل شرکت ضرب کنید، جای تعجب نیست که ببینیم شرکت هایی مانند گوگل، اپل و فیس بوک قابل مقایسه با دیگر شرکت های دنیای فناوری نیستند و مزیت های بزرگی دارند. متن باز می تواند این کارآمدی را بیشتر کند. جامعه های توسعه دهنده متن باز در سراسر جهان می توانند از طریق میلیون ها پروژه متن باز تعریف شوند و در حال توسعه در خدمت شرکت ها باشند. کسب و کارها با همکاری جوامع توسعه دهنده متن باز می توانند نوآوری و بهره وری بیشتری را در زمان انجام یک پروژه متن باز به دست آورند.

3- کاهش هزینه ها ولی بهبود امنیت و اعتمادپذیری

بهترین پروژه های متن باز هزاران توسعه دهنده دارد که در یک زمان واحد روی کدها کار می کنند و سعی دارند کدهایی استاندارد با کمترین خطا و مشکل امنیتی بسازند. تعداد زیاد توسعه دهنده های ناظر و سرگروه های مدیریت کدها در یک پروژه متن باز باعث می شوند کدهایی پایدارتر و قابل اعتماد به دست آید که طیف وسیعی از ارزیابی ها و آزمایش ها را پشت سر گذاشته اند. به علاوه، زیرگروه های توسعه دهنده روی پیامدهای امنیتی کدها تمرکز می کنند. تمام این فعالیت ها به امنیت بیشتر پروژه ها ختم می شود.
شبکه ای از توسعه دهنده های توزیعی در یک پروژه باعث بهبود کیفیت در یک زمان واحد می شود. امروزه این روش توسعه جایگزین متدهای سنتی ساخت و توسعه نرم افزارها توسط یک تیم و توسعه توسط تیم دیگری شده است. در نتیجه، شرکت ها محصولاتی با امنیت و پایداری بیشتری دریافت می کنند و در درازمدت باعث کاهش هزینه ها به سبب جلب رضایت مشتری و کاهش هزینه های عملیاتی می شود.

مطلب پیشنهادی

این توزیع لینوکسی چرخه عمر اسمارت فون ها را ده ساله می کند
postmarketOS توزیعی ویژه گوشی های هوشمند

این توزیع لینوکسی چرخه عمر اسمارت فون ها را ده ساله می کند

متن باز آینده خودروها است

آینده سیستم های حرکتی و حمل و نقلی را تجربه ها و خدماتی تشکیل می دهند که آزادی و پویایی بیشتری فراهم کنند. شرکت های خودروسازی باید از تولید مواد اولیه و قطعه به سوی ارائه خدمات و فناوری بروند. در این میان، نرم افزارها و اطلاعات می توانند تفاوت های اساسی برای ارائه خدمات جدید و ساختن تجربه های کاربری بهتر بسازند و شاه کلیدهای آینده خودروسازی هستند.
نرم افزارهای متن باز توانستند زیرساخت های کل اینترنت را در اواخر دهه ۹۰ و اوایل سال های ۲۰۰۰ دگرگون کنند. سیستم های انحصاری آزادتر و بازتر شدند، ساخت وب سایت ساده تر و سریع تر شد، سیستم های مدیریت محتوا متن باز شدند و اجازه دادند توسعه دهنده ها روی محتوای سایت ها بیشتر از کدها تمرکز کنند. در نتیجه، امروز شاهد میلیون ها وب سایت، نرم افزار و ابزارهای آنلاین مفید و کاربردی هستیم.
صنعت خودروسازی و شرکت های درگیر با این حوزه به علاوه کسب و کارهای نوپای در حال ظهور روی سیستم های حمل و نقلی می توانند همین نتایج را یک دهه بعد مشاهده کنند. این سخن به سیستم های سرگرمی، سیستم های خودران یا طراحی خودروها محدود نمی شود. متن باز می تواند هر بخش و مفهومی در این صنعت را در دهه آینده به حرکت درآورد و بهبود دهد. شرکت های خودروسازی می توانند با پذیرفتن این تغییر به نوآوری های خود سرعت بیشتری بدهند. در ادامه، می توانند برای ارائه خدمات و تجربه های جدید مهیا شوند و استعدادهای نهانی خود را بروز دهند. تمام این اتفاقات باعث ایجاد مزیت های رقابتی در بازار می شود، ولی از سوی دیگر کاهش هزینه ها را در بخش های مختلف کسب و کار به همراه دارد.

   #صنعت خودروسازی #نرم افزار #اتوبوس #سیستم عامل #فیس بوک #رونمایی #اینتل #استاندارد #اپل #اپلیکیشن