تاریخ دریافت خبر:
cachefile_2001_3.jpg

واحد خبر mobile.ir : اپل هر سال آیفون پرچمدار خود را در اواخر سپتامبر به بازار می فرستاد، اما در سال 2017، این امر با تأخیر مواجه شد و آیفون X در نوامبر عرضه شد. برخی معتقدند این یک تصمیم استراتژیک بوده و برخی دیگر بر این باورند که مشکلات تولید باعث این اتفاق شده است. صرف نظر از اینکه کدام عامل تأثیرگذار بوده، اپل با این کار به ریسک بزرگی دست زد. چیزی که مسأله را پیچیده تر می کند، آن است که اپل آیفون 8 و 8 پلاس را مثل گذشته در ماه سپتامبر وارد بازار نمود. در این میان، خیلی ها منتظر بودند تا ببینند نحوه واکنش مصرف کنندگان به این گزینه های غیرمعمول چیست. خرید آیفون 8 به محض ورود به بازار، یا انتظار برای عرضه آیفون X؟

Apple iPhone X

به گفته اپل، در حال حاضر آیفون X فروش خیلی خوبی داشته و شرکت برای تأمین تقاضای بازار، تولید این دستگاه را افزایش داده است. اما گزارش اخیر مؤسسه تحقیقاتی Kantar، نشان می دهد که تأخیر ورود آیفون X به بازار، موجب کاهش سهم iOS در مقابل اندروید شده است.

گزارش مؤسسه Kantar Worldpanel ComTech – که در روز سه شنبه 5 دسامبر 2017 (14 آذر 1396) آیفون 7 مقایسه شد، بدیهی بود که سهم اپل از فروش اسمارت فون در بازار افت خواهد کرد. این افت، چشمگیر بوده و انتظارات را از آیفون X بالا می برد تا اپل، با فروش خوب این پرچمدار بتواند کاستی ها را جبران کند. با توجه به تغییرات بنیادینی که در آیفون X شاهد هستیم، بعید نیست که کاربران خرید خود را به تعویق بیندازند تا بتوانند آیفون X را امتحان کرده و تصمیم بگیرند که آیا قیمت بالاتر این دیوایس – در مقایسه با آیفون 8 – می ارزد یا خیر.

طبق گزارش Kantar، تا اکتبر 2017، حدود 35.3 درصد از کاربران آیفون در اروپا و آمریکا، عمر آیفون شان بیش از 2 سال بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 30.1 درصد افزایش داشته و از عطشی خفته برای خرید آیفون جدید در بین مخاطبین اپل حکایت دارد. به اعتقاد سانه بو، قیمت بالای آیفون X، به خوبی می تواند افت فروش آیفون های قدیمی تر را جبران کند. البته تقاضای بالا از سوی مصرف کنندگان چیزی نیست که موفقیت آیفون X را در کوتاه مدت تضمین کند، بلکه این موفقیت بسته به آن است که اپل با چه سرعتی می تواند تولید را افزایش داده تا این حجم از تقاضا را جوابگو باشد. اگر اپل نتواند در این فصل به اندازه کافی آیفون به بازار عرضه کند، احتمالا بخشی از فروش، در سه ماهه نخست سال آینده رقم خواهد خورد.

هرچند این نتیجه، ممکن است باعث ناامیدی برخی تحلیلگران شود، اما در درازمدت، نتیجه نهایی برای اپل فرق چندانی نخواهد داشت. به علاوه، حتی اگر اپل آیفون Xهای کمتری را به فروش برساند، قیمت بالای آنها می تواند هر گونه کاهش احتمالی درآمد در این فصل را جبران کند. نکته مثبت دیگر درباره اپل آن است که به گفته Kantar، طی سه ماهه منتهی به اکتبر 2017، سهم iOS از بازار اسمارت فون چین، کمی افزایش پیدا کرده است. این اتفاق به چند دلیل حائز اهمیت است.

اولا به این نکته اشاره می کند که چرخش صورت پذیرفته در بازار چین که اپل در آخرین گزارش مالی خود به آن اشاره کرده بود ظاهرا در حال ادامه یافتن است. ثانیا، بازار لجام گسیخته اسمارت فون در چین، چند سالی ست که به شکل گسترده به سمت یکپارچگی و تثبیت حرکت کرده است. چند سال قبل، برندهای متعددی از سازندگان گوشی های اندرویدی در چین با اپل رقابت می کردند، اما در حال حاضر 5 برند برتر چین (هواوی، شائومی، اپل، Vivo و Oppo) بیش از 91 درصد از بازار اسمارت فون چین را در اختیار دارند (مقایسه کنید با 79 درصد در سال گذشته).

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending October 2017

به گفته سانه بو، زمانی کسب وکار برخی برندهای چینی نظیر Meizu ،LeTV ،Coolpad ،ZTE و لنوو از رونق خاصی برخوردار بود (مثل وضعیت کنونی شائومی)، اما شتاب حرکت این برندها ناگهان متوقف شد و اکنون بسیاری از آنها در پی آنند که سهم خود از بازار چین را به بیش از 1 درصد برسانند! حتی برندی چون سامسونگ – که قبلا نقش تعیین کننده ای را در بازار چین داشت – در حال حاضر تنها 2.2 درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داده و وضعیت این برند در چین روز به روز بدتر می شود. لذا قرار گرفتن در بین 5 برند برتر اسمارت فون در چین، خود به منزله یک پیروزی بزرگ برای اپل محسوب می شود. ناگفته نماند، طی سه ماهه منتهی به اکتبر 2017، حدود 82.3 درصد از اسمارت فون های فروخته شده در بازار چین اندرویدی و 17.4 درصد آنها آیفون بوده است. سهم ویندوزفون و بلک بری نیز به ترتیب 0.3 و 0.1 درصد اعلام شده است.

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending October 2017

همانطور گفته شد، طبق گزارش Kantar، سهم iOS از اسمارت فون های فروخته شده طی سه ماهه منتهی به اکتبر 2017 در عمده بازارهای دنیا (از جمله EU5) کاهش یافته و در مقابل، فروش اسمارت فون های اندرویدی بیشتر شده است. اما در بین کشورهای EU5، اسپانیا تنها کشوری بود بر عکس این قاعده رفتار کرد؛ سهم اندروید از 91.7 درصد در سه ماهه منتهی به اکتبر 2016 به 87.7 درصد کاهش یافت ولی سهم iOS از 7.9 درصد به 12.3 درصد افزایش پیدا کرد. ناگفته نماند در آرژانتین سهم هر دو پلتفرم با رشد همراه شد.

   #آیفون #اپل #چین #آیفون X #آیفون 8 #اندروید #لنوو #حکایت #سامسونگ #سیستم عامل