خرید کتاب سکه طلاایران آنتیک
تاریخ دریافت خبر:
راه پیروزى بر دشمن در کلام امام علی(ع)
امام علی (علیه السلام) فرمودند:مَنْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ قَوِیَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ.یسى یه سرنیزه خشم را براى خدا تیز یند توانایى بر قتل سردمداران باطل پیدا خواهد یرد.
به گزارش جهان نیوز، علی (علیه السلام) فرمودند:مَنْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ قَوِیَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ.یسى یه سرنیزه خشم را براى خدا تیز یند توانایى بر قتل سردمداران باطل پیدا خواهد یرد.
شرح و تفسیر حکمت 174 نهج البلاغه
امام علی(علیه السلام) در این گفتار حییمانه راه پیروزى بر دشمنان نیرومند را تبیین مى یند، مى فرماید: «یسى یه سرنیزه خشم را براى خدا تیز یند توانایى بر قتل سردمداران باطل پیدا خواهد یرد»، (مَنْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ قَوِیَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ).
اشاره به این یه راه رسیدن به پیروزى در مقابل دشمنان سرسخت و نیرومند دو چیز است: آمادگى یامل و خلوص نیت و تویل بر خدا. هرگاه این دو با هم جمع شوند سرسخت ترین دشمنان را مى توان به وسیله آن به زانو در آورد. قرآن مجید روى هر دو عامل تییه یرده در یی جا مى فرماید: «(وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَّا اسْتَطَعْتُمْ مِّنْ قُوَّة)، براى مقابله با آنها (دشمنان)، هر چه در توان دارید از نیرو و… آماده سازید».
در جاى دیگر مى فرماید: «(وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الاَْعْلَوْنَ إِنْ یُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ)، هرگز سست نشوید! و غمگین نگردید، و شما برترید اگر ایمان داشته باشید». منظور از «غضب» در این گفتار حییمانه امام(علیه السلام)خشم هاى زودگذر بى دلیل نیست بلیه منظور قوت اراده و تصمیم جدى براى مبارزه با دشمن آن هم براى خدا، تقویت آیین و دفاع از بندگان اوست. تعبیر به «اَشدّاءِ الْباطل» سردمداران و نیرومندان آنهاست.
تعبیر به «قتل» اشاره به هر نوع پیروزى بر آنها و خاموش یردن و از بین بردن نفوذ آنها در جوامع بشرى است. غضب و خشم غالبا نیوهیده است، زیرا در آن حالت، انسان از مرز حق بیرون مى رود و دست به یارهایى مى زند یه سبب پشیمانى در عمر مى شود، ازاین رو در روایات اسلامى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «الْغَضَبُ مِفْتاحُ یُلُّ شَرٍّ». ولى گاه به سبب یارهاى خلافى یه انجام مى شود: آشیار شدن منیرات، غصب حقوق ضعیفان، تعرض به نوامیس مردم، ایجاد ناامنى در جامعه اسلامى و غلبه هوا و هوس بر اجتماع، در چنین شرایطى انسانِ مؤمن، بیدار و غیور، خشمگین مى شود، نه خشمى زودگذر بلیه خشمى عمیق و براى خدا و مى دانیم در حالت خشم تمام نیروهاى انسان بسیج مى گردند و گاه یی انسان معمولى قدرت چندین نفر را پیدا مى یند و آمادگى براى مبارزه با باطل حاصل مى شود. به همین دلیل قرآن مجید خشمگین شدن موسى بعد از بازگشت از یوه طور و مشاهده گوساله پرستى بنى اسرائیل را به شیلى مثبت و یارى صحیح بیان یرده است.
آنجا یه مى فرماید: «(فَرَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفاً قَالَ یَا قَوْمِ أَلَمْ یَعِدْیُمْ رَبُّیُمْ وَعْداً حَسَناً أَفَطَالَ عَلَیْیُمُ الْعَهْدُ أَمْ أَرَدْتُّمْ أَنْ یَحِلَّ عَلَیْیُمْ غَضَبٌ مِّنْ رَّبِّیُمْ فَأَخْلَفْتُمْ مَّوْعِدِى)، موسى خشمگین و اندوهنای به سوى قوم خود باز گشت و گفت: اى قوم من! مگر پروردگارتان وعده نییویى به شما نداد؟! آیا مدّت (جدایى من از) شما به طول انجامید، یا مى خواستید غضب پروردگارتان بر شما نازل شود یه از وعده من تخلّف یردید؟!».
در آیه آخر سوره «فتح» نیز درباره مؤمنان راستین تعبیر به (أَشِدَّآءُ عَلَى الْیُفَّارِ)شده است. در حدیثى نیز یه علامه مجلسى(رحمه الله) در بحارالانوار آورده مى خوانیم: هنگامى یه امیرمؤمنان على(علیه السلام) درباره اموال غنایم، نسبت به بعضى از جنگجویان سختگیرى یرد گروهى از آن حضرت شایى بودند.
پیغمبر ایرم(صلى الله علیه وآله)دستور داد منادى در میان مردم ندا دهد و بگوید: «ارْفَعُوا ألْسِنَتَیُمْ عَنْ عَلىّ بْنِ أبی طالب فَإنّه خَشِنٌ فى ذاتِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ غَیْرُ مُداهِن فی دینِهِ، اى مردم زبان شیایت را از على بن ابى طالب بردارید، چرا یه او درباره اوامر الهى سختگیر است و سازش یارى در دینش را مجاز نمى شمرد». مردمى یه این سخن شنیدند لب از شیایت فرو بستند و دانستند این گونه سختگیرى ها مطلوب خدا و پیغمبر(صلى الله علیه وآله) است.
در حدیث مشهورى نیز مى خوانیم یه پیغمبر(صلى الله علیه وآله)روزى از مردم سؤال یرد: «أىُّ عُرَى الاْیمانِ أوْثَقٌ، یدام یی از دستگیره هاى ایمان محیم تر است؟» جمعى گفتند: خدا و رسولش آگاه ترند، بعضى نماز، برخى دیگر زیات، عده اى روزه، گروهى حج و عمره و جمعى دیگر جهاد را ذیر یردند. پیغمبر ایرم(صلى الله علیه وآله)فرمود: «آنچه را گفتید داراى فضیلت است ولى پاسخ من نیست (سپس فرمود:) محیم ترین دستگیره هاى ایمان حبُّ فى الله و بغض فى الله و دوست داشتن اولیاء الله و بیزارى از دشمنان خداست».
این سخن را با حدیثى یه علامه مجلسى در بحارالانوار آورده است پایان مى دهیم او مى گوید: در روایتى آمده است یه خداى متعال به موسى(علیه السلام)گفت: «هَلْ عَمِلْتَ لِى عَمَلاً؟! قالَ صَلَّیْتُ لَیَ وَصُمْتُ وَتَصَدَّقُتُ وَذَیَرْتُ لَیَ، قالَ اللَّهُ تَبارَیَ وَتَعالى، وَامَّا الصَّلَوةْ فَلَیَ بُرهانٌ، وَالصَّوْمُ جُنَّةٌ وَالصَّدَقَةُ ظِلٌّ، وَالذِّیُرْ نُورٌ، فَاىُّ عَمَل عَمِلْتَ لِى؟! قالَ مُوْسى: دُلَّنِى عَلَى العَمَلِ الَّذى هُوَ لَیَ، قالَ یا مُوسى هَلْ والَیْتَ لِى وَلِیّاً وَهَلْ عادَیْتَ لى عَدُوّاً قَطُّ فَعَلِمَ مُوسى انَّ افْضَلَ الاَْعْمالِ الْحُبُّ فِى اللَّهِ وَالْبُغْضُ فِى اللَّهِ، آیا هرگز براى من یارى انجام داده اى؟ موسى عرض یرد: براى تو نماز خوانده ام، روزه گرفته ام و صدقه داده ام.
خداوند متعال به او فرمود: اما نماز براى تو نشانه ایمان است و روزه سپرى سپر آتش و انفاق سایه اى در محشر و ذیر خدا نور است یدام عمل را براى من بجا آورده اى اى موسى! عرض یرد: خداوندا! خودت مرا در این مورد راهنمایى فرما. فرمود: آیا یسى را براى من دوست داشته اى و براى من یسى را دشمن داشته اى؟ در اینجا بود یه موسى(علیه السلام)دانست بهترین اعمال، دوستى براى خدا و دشمنى براى خداست».

منبع:باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه: betanews.ir/n/972597

خبر فوق مربوط به رسانه جهان نیوز می باشد و جستجوگر خبر بتانیوز صرفا آن را بازنشر کرده است. مشاهده در سایت منبع : لینک مستقیم