کتاب سکه های ماشینی قاجارایران آنتیک
تاریخ دریافت خبر:
مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی چندی‌پیش در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی سراسر کشور با انتقاد از اینکه درحال‌حاضر معافیت‌های ...

منیرحضوری- مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی چندی پیش در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی سراسر کشور با انتقاد از اینکه درحال حاضر معافیت های مالیاتی بسیار گسترده و غیرهدفمند است،

گفته بود که هر سال در قوانین بودجه شاهد معافیت های مالیاتی پیچیده ای حسب منطقه فعالیت و نوع خدمات برای بنگاه ها هستیم که انسجام شایسته ای ندارد و به نظر می رسد جهت گیری ها در این زمینه باید با دقت و حساسیت بیشتری باشد. سیدکامل تقوی نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز در همین باره به لزوم بازنگری و اصلاح ساختار معافیت ها و درنظر گرفتن آن در برنامه های آینده نظام مالیاتی اشاره کرد. حال برخی از کارشناسان معتقدند دولت نمی داند بنگاه ها چه کاری می کنند و به چه منابعی دسترسی دارند.

به همین دلیل مبنایی را برای درآمدهای بنگاه ها قرار داده و براساس آن معافیت های مالیاتی را درنظر گرفته در حالی که ممکن است آن بنگاه به معافیت نیاز نداشته باشند. مالیات به عنوان سالم ترین منبع تامین مالی دولت ها شناخته شده است. سوئد، دانمارک، انگلیس و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که بالاترین میزان دریافت مالیاتی را دارند و مالیات یکی از بزرگترین منابع درآمدی آنها است. در بین کشورهای توسعه یافته نروژ الگوی خوبی برای مطالعه است. کشوری که با وجود درآمدهای نفتی به آن متکی نبوده و مالیات یکی از منابع مهم درآمدزای دولت است. در ایران نیز از برنامه سوم توسعه با توجه به سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی در جهت خصوصی سازی و از دهه ۹۰ با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد غیرنفتی و درآمدهای مالیاتی تاکید شده است. اما مسئله مهم این است که معافیت های مالیاتی در ایران، زیاد و غیرهدفمند است و نتوانسته به تولید کمکی کند. درباره چرایی این مسئله با کارشناسان اقتصادی صحبت کردیم.


ضعف نظام یکپارچه اطلاعاتی

مسعود امجدی پور، پژوهشگر اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مالیات در کشور یک معضل دیرینه است، به صمت گفت: مشکلی که ما در کشور در زمینه مالیات داریم یک مسئله کهنه است و مدت هاست که کشور به آن گرفتار است. همه چیز به این مسئله برمی گردد که ما یک نظام یکپارچه اطلاعاتی نداریم که بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی ما میزان درآمدهای شان در کشور مشخص باشد. هرچند سامانه هایی داریم منتها نمی توانیم با دقت بررسی کنیم که یک بنگاه کوچک یا یزرگ چه میزان درآمد دارد. او ادامه داد: خود اداره های مالیاتی هم می دانند اطلاعاتی که به دست آورده اند واقعی نیست. به طور مثال، ممکن است یک شرکتی در سال یک میلیارد تومان درآمد داشته باشد ولی اطلاعات خود را طوری به اداره مالیاتی اعلام کند که گویی ۲۰۰ میلیون تومان درآمد داشته است و به ازای آن بخواهد سالانه مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

امجدی پور از معضلات شفاف نبودن اطلاعات بنگاه ها به بی عدالتی اشاره کرد و گفت: دقیق نمی دانیم بنگاه هایمان چه کاری می کنند و به چه منابعی دسترسی دارند. به همین دلیل، مبنایی را برای درآمدهای بنگاه ها قرار می دهیم و براساس آنها دسته بندی می کنیم که معافیت هایی را درنظر بگیریم در حالی که ممکن است آن بنگاه به معافیت نیاز نداشته باشد. به این ترتیب چون بنگاه ها اطلاعات خود را درست ارائه نمی کنند و به عبارتی، دولت را دور می زنند فکر می کنیم که این بنگاه به بخشودگی مالیاتی نیاز دارد و در مقابل، شرکت یا بنگاهی که واقعا نیازمند است از هیچ تسهیلاتی بهره مند نمی شود. به این ترتیب یکپارچه نبودن سامانه اطلاعاتی ما باعث می شود که شاهد بی دقتی هایی در تسهیلات دهی باشیم.

این پژوهشگر اقتصادی معضل بی نظمی در معافیت ها را به فضای کسب وکار کشور گره زد و گفت: چون اطلاعات مناسبی از مالیات ها وجود ندارد محیط کسب وکارمان هم یک فضای نامشخصی دارد. بهترین قدم برای حل این مشکل بهبود فضای کسب وکار است. وقتی ما یک شرکت و بنگاه اقتصادی داریم اگر احساس کنیم که در یک فضای امن کار می کنیم و در این فضا یک فعالیت اقتصادی سالم را می توانیم داشته باشیم از خیلی از زیرآبی ها دورمی شویم. در نتیجه بیشتر مشکلات به دلیل این است که بنگاه ها احساس امنیت نمی کنند و در فضای کسب وکار و اقتصادی دست به خیلی کارها می زنند. بنابراین اگر ما ریشه را درست کنیم یعنی کاری کنیم که شرکت های مان در فضای اقتصادی کشور احساس امینت کنند دیگر نیازی به روی آوردن به کارهای خلاف ندارند. در این باره دولت و مجلس باید تصمیم بگیرند که دست به بهبود فضای کسب وکار بزنند.


نیازمند برنامه ای بلندمدت

سیاوش غیبی پور، کارشناس اقتصاد درباره این مسئله که در طرح جامع باید معافیت های مالیاتی هدفمند شوند به صمت گفت: طرح جامع مالیاتی به معافیت ارتباطی ندارد، یعنی چیزی به عنوان معافیت در سامانه های پیشرفته دنیا ساماندهی نشده است. به این ترتیب ابزارها فقط تغییر می کنند و قوانین همچنان وجود دارند بنابراین صحبت های آقای وزیر چالش برانگیز است.

او با اشاره به انواع معافیت های مالیاتی در سامانه اجرایی کشور گفت: بخشی معافیت حقوق و دستمزد است که از دوران جنگ مانده و به دلیل شرایط ایثارگری است، اقشار خاصی هم هستند که مالیاتی نمی پردازند. این رقم قابل توجه است که با نرخ کمتر یا بیشتر می تواند تاثیر خاصی بر بودجه داشته باشد. معافیت هایی هم داریم که ویژه مناطق محروم و برای رونق تولید است مثل معافیت هایی که در ماده ۱۳۲ یا ۱۳۷ دیده شده که به دلیل ارتقای تولید در مناطق محروم و سرمایه گذاری در تعاونی ها است. معافیت دیگری هم هست که به نوع مودی کاری ندارد و به نوع عملیات و هدف برمی گردد که در مالیات های مستقیم به خیلی از کالاها داده می شود. این کارشناس اقتصاد درباره علل دادن معافیت مالیاتی اظهار کرد: این مسئله برای تحرک تولید است، بیشتر در نظام های پیشرفته اصول برقراری مالیات و معافیت بر مالیات این است که یک صنعت از رکود خارج شود.

برای مثال، یک دوره ای در کشور ژاپن می خواهند صنعت خودرو را حمایت کنند، از این روش استفاده می کنند. برخی از معافیت ها هم هستند که تولید را رونق نمی دهند بلکه توجه شان به صادرات است. برای نمونه، در کشور کالاهایی مثل لاستیک تولید می شود و برای اینکه در بازار داخلی وارد شود باید مالیات ارزش افزوده بدهد و اگر کالا صادر و اثبات شود که مقصدش خارج از کشور بوده معاف از مالیات می شود. این مسئله به کل چرخه اقتصاد برمی گردد یعنی اگر صادرات تحریک شود، تولید و اشتغال هم تحریک می شود. غیبی پور در آخر در پاسخ به این سوال که وقتی معافیت بالا است چرا تولید را تحریک نمی کند، گفت: هدف این است که در آینده روشی را انتخاب کنیم که بر دو بخش تولید و صادرات کار کند. قصد از معافتیت ها افزایش تولید است و این آرمان بلندمدتی است که با قوانین فعلی سازگار نیست و با یک برنامه ۵ ساله می شود به آن رسید.

لینک کوتاه: betanews.ir/n/972464

خبر فوق مربوط به رسانه ایران جیب می باشد و جستجوگر خبر بتانیوز صرفا آن را بازنشر کرده است. مشاهده در سایت منبع : لینک مستقیم