کتاب سکه های ماشینی قاجارایران آنتیک
تاریخ دریافت خبر:
یک کارشناس آموزشی با اشاره به تلاش آموزش‌وپرورش برای تشکیل کارگروه ویژه مسائل آموزشی و پرورشی ⁧ اهل سنت گفت: باید با همفکری علمای شیعه، کارشناسان آموزشی و علمای اهل تسنن ضمن بررسی مشکلات، راه‌حل‌ها پیدا و اعلام شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در هفته های اخیر سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش وپرورش در پیامی تویتری از تشکیل کارگروه ویژه مسائل آموزشی و پرورشی ⁧ اهل سنت خبر داد.

بطحایی درباره دلایل شکل گیری این کارگروه گفت: خانواده های دانش آموزان اهل تسنن نگرانی و انتقادهایی را در برخی از مسائل داشتند و به ما انتقال دادند.یکی از نگرانی ها و انتقادهایی که خانواده دانش آموزان اهل تسنن داشتند این بود که مشکلاتی در کتاب های درسی، برنامه های آموزش و پرورش دانش آموزان اهل سنت یا معلمان و نیروی انسانی شاغل در مدارس وجود دارد که آنان نمی دانند این مشکلات را به کجا بگویند و چگونه برطرف کنند.

علی اصغر جویباری که سه دهه سابقه فعالیت در آموزش وپرورش را دارد و هم اکنون دانشیار روانشناسی دانشگاه پیام نور است، معتقد است که کارگروه بررسی مسائل و مشکلات دانش آموزان اهل تسنن باید به نیازهای آنها و پس از آن ملزوماتی دیگر توجه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه باید ابتدا به این سوال اساسی جواب دهیم که صورت مسئله واقعی و ابعاد آن چیست؟ گفت: آیا مسئله اصلی موضوع معلم و کتاب درسی از نگاه اهل تسنن است یا ابعاد دیگری وجود دارد که باید تحلیل شود؟

این کارشناس آموزشی عنوان کرد: هم اکنون توزیع جمعیتی اهل سنت در کشور بدین گونه است که در استان هایی مانند منطقه بلوچ نشین سیستان وبلوچستان، بخشی از استان کردستان که تا آذربایجان غربی امتداد دارد و استان گلستان شاهد حضور شهروندان اهل سنت هستیم و در این مناطق باید برای تفاوت های احتمالی دانش آموزان اهل سنت تفکر شود.

جویباری مطرح کرد: در سه یا چهار دهه گذشته تحولات جمعیتی ناشی از مهاجرت را در کل کشور شاهد هستیم و شهروندان اهل تسنن هم اکنون تحت تاثیر مهاجرت در شهرهای مختلف ایران زندگی می کنند همچنین اقلیت کوچکی از جمعیت مهاجر افغانستانی مشمول گروه اهل تسنن می شوند.

وی عنوان کرد: نکته دومی که باید به آن اندیشید این است در مناطقی از کشور که اهل سنت اکثریت هستند و ممکن است مدرسه خاصی داشته باشند، تحت تاثیر پدیده مهاجرت شیعیان نیز در کنار اهل تسنن زندگی می کنند و فرزندان آنها در کنار اهل تسنن به مدرسه می روند. آموزش وپرورش در چنین شرایطی چه راه حل هایی را برای این دانش آموزان دارد؟

این کارشناس آموزش وپرورش ادامه داد: در برخی کتاب های درسی مانند دینی آموزش های مذهبی خاص اهل تسنن ارائه می شود که دروس آن توسط خود آنها نوشته شده است و در مدارس ویژه آنها تدریس می شود اما اهل سنتی که در تهران به صورت مهاجر حضور دارند چه کتابی را در زنگ دینی فرامی گیرند؟

جویباری بیان کرد: اگر در مناطقی از کشور که اهل تسنن سکونت دارند کتاب درس تعلیمات دینی ویژه اهل سنت باشد اگر چند دانش آموز شیعه باشند کتاب درسی دینی کدام است و توسط چه معلمانی تدریس می شود؟

وی با اشاره به اینکه جمعیت کلان ایران شیعه است و قانون اساسی کشور نیز براین اساس است، خاطرنشان کرد: در کتاب های درسی کشور ما نمی دانیم در درسی غیر از تعلیمات دینی مانند اجتماعی و ادبیات فارسی، اهل سنت نسبت به بعضی از موضوعات درسی داخل این کتاب ها چه انتظارات یا نقدهایی دارند؟ به عنوان مثال ممکن است نسبت برخی مطالب موجود در کتاب های درسی غیر از تعلیمات دینی نقدهایی را داشته باشند.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: آموزش مذهبی ویژه اهل تسنن می تواند با رعایت مسائل راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران اتفاق بیفتد و نه تنها دغدغه وحدت ملی و اختلافات مذهبی را ایجاد نکند بلکه بر روی وحدت دینی اثر مثبتی داشته باشد.

وی افزود: برخی از دانش آموزان اهل تسنن در مدارس عادی درس می خوانند و برخی نکات آموزشی ممکن است با باورهای آنها همخوانی نداشته باشد بنابراین با مواجهه فعال در این مسئله می توانیم کدورت در روابط بین مذهبی را به عامل وحدت ملی تبدیل کنیم.پس از تقاضای مولوی عبدالحمید از دفتر رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از ظرفیت اهل سنت در اداره کشور، تعمیق همکاری ها میان شیعیان و اهل تسنن مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

جویباری خاطرنشان کرد: آموزش اهل تسنن موضوعی نیست که آموزش وپرورش به تنهایی بتواند راجع به آن تصمیم بگیرد و تبعاتی را به همراه خواهد داشت و باید به نظرات مراجع توجه شود و در این مرحله باید به جای اینکه کارگروه تشکیل شود نشست مشورتی شکل بگیرد.

این کارشناس آموزشی گفت: در این نشست عده ای از کارشناسان مراکز آموزش مذهبی اهل شیعه که اکثریت در ایران هستند حضور داشته باشند تا به مراجع گزارش دهند همچنین عمای اهل سنت و متخصصان تعلیم و تربیت نیز حضور داشته باشند تا موضوع را بررسی و راه حل ها را پیدا و اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم به خاطر مسائل ملی به این موضوع ورود نکنیم به هر حال یک کودک شیعه که در مناطق اهل ستنن نشین کشور ساکن است در زنگ دینی آنها آموزش هایی می بیند و یک کودک اهل سنت در تهران نیز به دلیل مهاجرت در زنگ تعلیمات دینی آموزش هایی را می بیند که با عقایدشان همخوان نیست.نادیده انگاشتن این موضوع یعنی چشمپوشی از راه حل مسائلی که به وحدت بیشتر کشور می انجامد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه: betanews.ir/n/972045

خبر فوق مربوط به رسانه تسنیم می باشد و جستجوگر خبر بتانیوز صرفا آن را بازنشر کرده است. مشاهده در سایت منبع : لینک مستقیم