خرید سکه کلکسیونی
تاریخ دریافت خبر:
 لغو این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی صریحاً مطرح نشد، ولی به‌طور ضمنی عنوان شد اسناد مغایر باید کأن لم یکن باشند. اینکه سند مغایر چه سندی است؟ آیا منظور سند 2030 است و لغو شده است، صراحتاً عنوان نشد. قاعدتاً همان روالی که قبلاً در باره اجرایی شدن سند 2030 پیش آمد در خصوص لغو آن هم باید رخ دهد که هنوز این اتفاق نیفتاده است. لغو این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی صریحاً مطرح نشد، ولی به‌طور ضمنی عنوان شد اسناد مغایر باید کأن لم یکن باشند. اینکه سند مغایر چه سندی است؟ آیا منظور سند 2030 است و لغو شده است، صراحتاً عنوان نشد. قاعدتاً همان روالی که قبلاً در باره اجرایی شدن سند 2030 پیش آمد در خصوص لغو آن هم باید رخ دهد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
گروه سیاسی - رجانیوز: پذیرش و اجرای بی سر و صدای سند 2030 با اعتراض رهبر معظم انقلاب رو به رو شد و ادامه پافشاری غیرمنطقی دولت یازدهم نیز با اظهارات قاطع حضرت آیت الله خامنه ای راه به جایی نبرد. این روند به آنجا انجامید که شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای ابطال رسمی سند ۲۰۳۰ رندانه متن زیر را مصوب نمود: مبنای اقدام در آموزش و پرورش، «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» بوده و هر گونه موضوع مغایر با این سند ملغی اعلام می گردد». مصوبه ای که به هیچ عنوان به معنی لغو سند 2030 نمی باشد.
به گزارش رجانیوز این مصوبه دو پهلو هرگز بر ابطال سند ذلیلانه و استعماری ۲۰۳۰ دلالت نداشته و دست مجریان غربگرا و غیر انقلابی را کاملا باز می گذارد تا نسبت به اجرای بخشی (قسمت به قسمت) سند ۲۰۳۰ یا هر سند بین المللی دیگر با این توجیه اقدام کنند که مواردی که اجرا می کنیم با «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» مغایر نیست. در واقع رئیس جمهور نه تنها مانع از ابطال رسمی سند ۲۰۳۰ شده بلکه با این مصوبه از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز اجرای رسمی (جزء به جزء) سند ۲۰۳۰ را گرفته است.
به همین منظور شصت و هفتمین قسمت از مجموعه برنامه تلویزیونی گفت وگو محور «جهان آرا» یک شنبه 28 خرداد با موضوع «استقلال نظام آموزشی ایران، با نگاه به امضا و توقف اجرای سند 2030» با حضور دکتر زهرا آیت اللهی و ارتباط با دکتر کبری خزعلی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان و شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجری و کارشناس محمدحسین بدری با موضوع روی آنتن شبکه افق سیما رفت.
آیت اللهی در خصوص اشکالات سند 2030 به کلیت قضیه پرداخت و گفت وقتی اهداف توسعه پایدار سال 2015 تا 2030 در سازمان ملل مطرح و تصویب شد، سازمان ملل به طور ویژه روی هدف چهارم آن که آموزش بود دست گذاشت. این هدف نسبت به سایر اهداف سند اولویت دارد، چون بستر را برای محقق شدن سایر اهداف فراهم می کند. بعد از اینکه اهداف توسعه پایدار در اینچئون و پاریس مطرح شد یک چهارچوب اقدام عملی برای هدف 4 بیان کردند. در مقابل ما هم در داخل کشور یک چهارچوب عمل ملی درست کردیم. کل بحث هم روی چهارچوب عمل ملی است.
وی یادآور شد آنچه که سازمان ملل مطرح کرد یک سری اشکالات دارد که مسئولین نظام هم مطمئناً خیلی از آنها را قبول ندارند و به همین دلیل حق تحفظ را مطرح کردند. متن حق تحفظ عنوان شده به این شرح است: «جمهور اسلامی ایران خود را نسبت به هر بندی که مغایر ارزش های فرهنگی، اخلاقی، حاکمیت ملی، قوانین و اولویت های ملی و نیز نظام های اجتماعی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران باشد اعلام کرده است.» همچنین بیان کرده اند اگر مغایر با باورهای دینی باشد اعلام تحفظ می کنیم. به حق تحفظ چند اشکال وارد است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از اشکالات سند 2030 در بخش آموزش را تعهدآور بودن آن عنوان کرد و افزود درست است که معاهده نیست که الزام آور باشد، ولی 17 بند اهداف توسعه پایدار با «متعهد می شویم» آغاز شده اند. به هر حال رؤسای جمهور در صورت پذیرش با عبارت «متعهد می شویم» پذیرفته اند.
وی به اشکالات حق تحفظ پرداخت و اظهار کرد حق تحفظ خیلی باید دقیق باشد. در حق تحفظ مطرح شده مواردی که با باورهای دینی در تعارض است. چرا قید اسلام را نیاورده است؟ مگر در قانون اساسی دین رسمی جمهوری اسلامی اسلام نیست؟ حتی خرافات مذهبی هم می توانند باور دینی تلقی شوند. در مورد کنوانسیون کودک وقتی جمهوری اسلامی حق تحفظ قائل شد، حق شرطش این بود که هر جا با موازین شریعت مقدس اسلام منافات داشته باشد. چرا عبارت شفاف و روشن تری را نگفتیم تا حدود و ثغور تحفظمان را دقیقاً روشن کنیم.
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در بیان اشکال دیگر حق تحفظ عنوان کرد اساساً در سند مشخص نکرده اند کدام مرکز قرار است مصادیق تحفظ را معلوم کند. کلی گویی و نوشتن چهارچوب ملی بدون در نظر گرفتن مرکزی برای تعیین مصادیق حق تحفظ جای بحث دارد و تاکنون هیچ کسی در این باره ادعایی نکرده است. در مورد مجلس این مسئولیت به عهده شورای نگهبان است و به دقت بررسی می کند کجاها خلاف شرع است و کجاها نیست.
وی خبر از انتشار جزوه قطور 360 ـ 370 صفحه ای در ویرایش اول و افزایش ده پانزده صفحه ای در ویرایش دوم بدون تغییری در اشکالات ویرایش نخست از سوی سازمان ملل در خصوص سند 2030 داد و تأکید کرد عیناً عباراتی که در سند سازمان ملل مطرح شده در چهارچوب ملی آمده و هیچ جا مشخص نشده است مقصود ما از این عبارت آنچه که سازمان ملل می گوید نیست و ما یک نگاه داخلی، بومی، شرعی و ملی داریم.
آیت اللهی در باره دید سازمان ملل راجع به سند تصریح کرد هدفمان بحث علمی است. آژانس های مختلف سازمان ملل در برخورد با کشورها صریحاً ابلاغ می کنند منظورمان مثلاً از کلیشه های جنسیتی و آموزش جامع جنسی چنین است و چرا خلاف اینها عمل کردید. با سر زدن به سایت یونسکو و سازمان ملل به راحتی می توان دریافت منظور سازمان ملل از تک تک عبارات قید شده در سند چیست. ضمن اینکه یونسکو در سال های 2016 و 2017 دوازده جلد کتاب ـ که تاکنون دیده ایم چه بسا بیشتر باشند ـ با عنوان آموزش 2030 منتشر کرده و در آنها شرح و بسط مفاهیم و عبارات قید شده در سند 2030 و هدف 4 آن آمده است. همین مقصود آنها را واضح و شفاف می کند. ما باید ببینیم منظور آنها چیست، چون آنها بر مبنای مقصود خودشان از ما می خواهند، نه بر اساس برداشت ما.
وی به مصادیقی از مراد سازمان ملل از عبارت های مندرج در سند 2030 اشاره کرد که در این سند و چهارچوب ملی خودمان آمده است قائل به منع تبعیض جنسیتی در محتواها و فضای آموزشی هستیم. کمیته اقتصادی اجتماعی سازمان ملل در سال 2013 به جمهوری اسلامی ایران گفته است باید منع تبعیض جنسیتی در آموزش داشته باشید. بنابراین در فضاهای آموزشی در سطوح مختلف تحصیلی نباید دختران و پسران را از هم جدا کنید. باید مدارستان مختلط باشد. ما این مورد را نمی گوییم، بلکه یکی از دفاتر سازمان ملل صریحاً به جمهوری اسلامی می گوید.
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان به مثال دیگری پرداخت که هم در سند بین المللی و هم در چهارچوب اقدام ملی کشورمان بیان شده است کلیشه های جنسیتی را در منابع آموزشیمان به هیچ وجه مطرح و ترویج نمی کنیم. کلیشه های جنسیتی چیست؟ شاید منظور ما مفهومی است که از مردانه یا زنانه بودن ایجاد می شود و مبنای منطقی و علمی ندارد، ولی منظور سازمان ملل وسیع تر از این مفهوم است. در 31 ژانویه سال 2000 کمیته رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل به بلاروس اعلام می کند چرا در کشورتان روزی به نام روز مادر است، برای آن بزرگداشت دارید و در این روز به مادران هدیه می دهید؟ این امر سبب تداوم کلیشه های جنسیتی می شود. تکریم نقش های مادرانه در خانواده از نظر سازمان ملل کلیشه های جنسیتی است و سازمان ملل آن را منع می کند.
وی در باره مصداق دیگری راجع به کلیشه های جنسیتی کشور استونی را مثال زد که در 30 ژانویه سال 2002 سازمان ملل بدان ابلاغ کرد چرا زنان جوان شاغل در کشور شما به دلیل مسئولیت های خانه و خانواده به اشتغال نیمه وقت روی آورده اند؟ این امر عمل به کلیشه های جنسیتی است. همچنین در 1 ژوئیه سال 1999 به اسپانیا می گوید چرا در کشور شما فقط 32 درصد زنانتان تمام وقت و 76 درصد نیمه وقت کار می کنند و دولت هم از کار نیمه وقت اینها حمایت می کند؟ زنانی که نیمه وقت کار می کنند می خواهند در قبال خانواده به وظایفشان عمل کنند. با صحه گذاشتن به این قضیه به رفتارهای کلیشه ای جنسیتی در کشور تداوم می بخشید.
این استاد دانشگاه در خصوص آموزش فراگیر ـ که عنوانی در سند 2030 هست ـ اشاره کرد و گفت برداشت ما از آموزش فراگیر این است که همه بچه ها، نوجوان ها، روستایی ها، شهری ها، دختران و پسران بتوانند درس بخوانند. البته منظور این هست، ولی همه هدف نیست. یونسکو در جزواتی که در سال های 2016 و 2017 چاپ کرده گفته منظورم از آموزش فراگیر این است که اقلیت هایی نظیر بهاییت باید دقیقاً معادل دیگران از امکانات برخوردار باشند.
وی خاطرنشان ساخت امضاکنندگان سند 2030 باید در حق تحفظ تصریح می کردند منظور جمهوری اسلامی ایران از تک تک عبارات سند مثل کلیشه های جنسیتی و آموزش جامع جنسی چیست و صراحتاً نگاه کشورمان را همان موقع و همان جا شفاف و روشن اعلام می کردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به یکی از جزوات سازمان ملل با عنوان «تمرکز بر مذهب، جنسیت و فرهنگ» دست گذاشت و تبیین کرد بر مبنای آن در تمام متون آموزشی مدارسمان باید به دانش آموزان آموزش بدهید هندو، بهاییت و مسلمان با هم یکسان هستند. علاوه بر آن افرادی که فاقد مذهبند، ولی به ارزش های معنوی معتقد هستند با مسیحیان، بوداییان، هندوها و بهایی ها کاملاً یکسانند. متون درسی باید متضمن رویکرد جامع و فراگیر به مذاهب مختلف باشد و اطلاعاتی در باره مذاهب مهم بدهد، بدون اینکه یکی از آنها را شاخص کند. یعنی وقتی اسلام، یهودیت و مسیحیت را معرفی می کنید نباید اسلام را شاخص و به عنوان دین برتر معرفی کنید، چون اینها کاملاً یکسان هستند.
وی به مقدمه یکی از جزوات با عنوان «جلوگیری از افراطی گری های خشونت آمیز از طریق آموزش» اشاره کرد که در آن گفته شده است باید کاری کنیم در متون آموزشی افراطی گری خشونت آمیز تعلیم داده نشود. بخشی از افراطی گری خشونت آمیز از قِبَل اعتقادات مذهبی افراد و بروز پدیده ای مثل داعش است. امریکا را در صدر مقابله با افراطی گری خشونت آمیز می داند که از سال 2001 تا 2017 این کشور به تنهایی 178 تریلیون دلار صرف مبارزه با تروریسم کرده است، اما در واقع کسی که چه در محتوای آموزشی و چه در عمل تفکر افراطی گری مذهبی را ترویج و از آن حمایت می کند و منجر به حرکت داعش می شود آیا غیر از امریکاست؟ از نظر سازمان ملل فرانسه ـ کشوری که حق درس خواندن به دختران محجبه مسلمان نمی دهد ـ سیستم آموزشی نمونه در مقابله با افراطی گری خشونت آمیز دارد.
آیت اللهی در پاسخ به این پرسش که «آیا اجرای سند 2030 متوقف شده است یا امضای سند را لغو کرده ایم؟» گفت هنوز مصوبه هیئت وزیران و دستوری را که ریاست محترم جمهور اعلام و ابلاغ کرده باشد که اجرای سند 2030 متوقف شده است نداریم. در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در رسانه ها اعلام کرده است و در این شورا رئیس جمهور مطرح کرد و اعضای شورا هم بر آن اتفاق نظر داشتند که باید مبنای عمل در جمهوری اسلامی ایران اسناد ملی خودمان باشد.
وی در ادامه یادآور شد لغو این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی صریحاً مطرح نشد، ولی به طور ضمنی عنوان شد اسناد مغایر باید کأن لم یکن باشند. اینکه سند مغایر چه سندی است؟ آیا منظور سند 2030 است و لغو شده است، صراحتاً عنوان نشد. قاعدتاً همان روالی که قبلاً در باره اجرایی شدن سند 2030 پیش آمد در خصوص لغو آن هم باید رخ دهد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
این استاد دانشگاه برخورد دوگانه سازمان ملل با کشورها را عنوان ساخت که در سند 2030 و چهارچوب ملی ما قید شده است می خواهیم صلح را آموزش بدهیم. در این خصوص می گوید با افراطی گری خشونت آمیز که یک جلوه آن مذهبی است باید مقابله کرد، ولی چگونه است که یونسکو جلوی آموزش های بسیار گسترده وهابیت در سراسر جهان را نمی گیرد؟ آموزش هایی که از دل آنها داعش تربیت می شود، ولی از آن طرف به متون درسی برخی از کشورهای اسلامی مثل ما در باره استکبارستیزی و روحیه انقلابی اعتراض می کند. سازمان ملل معتقد است استکبارستیزی و روحیه انقلابی با صلح منافات دارد.
وی راهکاری پیشنهاد داد و خاطرنشان ساخت می توانیم داخل کشور یک سری حرکت هایی را انجام بدهیم و این اقدامات مثبت را از طرق مختلف به جهانیان عرضه کنیم و چون یک بستر فراهم برای اینکه عملکرد مثبتمان را به دنیا ارائه دهیم سازمان ملل است، باید با ظرافت با سازمان ملل تعامل کنیم. می بایست افراد کیّس و زیرک داشته باشیم که البته بعضی از نیروهای فعال ما در سطح بین الملل کیاست لازم را دارند. اگر همه این خصوصیت را داشته باشند دچار آسیب نمی شویم. لذا می توانیم اعلام کنیم بخشی از مباحثی را که در سازمان ملل مطرح می شوند می پذیریم و مواردی را اصلاً نمی پذیریم و در مقابلش حرف داریم.
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان اضافه کرد ما معتقدیم «اَلإِسلامُ یَعلُو وَ لا یُعلى عَلَیه» و اسلام دین برتر و کامل است، چون متصل به علم لایزال الهی و قرآن کلام خداست. مجموعه دانش های همه دست اندرکاران سازمان ملل یقیناً به پای دانش خدا نمی رسد. پس می توانیم از دل علم لایزال الهی مباحثی را در جهان مطرح کنیم که با فطرت آدم ها چه دیندار و چه بی دین سازگاری داشته باشد و چنانچه اینها را با زبان روز بیان کنیم تعداد زیادی از مردم حرّ و آزاده جهان تابع ما می شوند.
وی تصریح کرد سازمان ملل در توسعه هزاره و توسعه پایدار 2015 تا 2030 چه هدفی را دنبال می کند؟ ایجاد یک حکومت جهانی. در سند 2030 هم این جمله را زیاد به کار می برد که می خواهیم شهروندی جهانی را تربیت کنیم. منظور از شهروندی جهانی این است که کل دنیا یک شهر شده است و همه افراد دنیا شهروند آن هستند. حاکم این شهر کیست و چه کسی می خواهد قانون اساسی آن را بنویسد؟ ما هم این ادعا را با تعبیر حکومت عدل جهانی مهدوی داریم. ما هم قائل به حکومت یکپارچه جهانی هستیم، منتهی سردمدار چنین حکومتی که عدالت بر آن حاکم است، کیست؟ مهدی موعود(عج).
آیت اللهی به یکی از اقدامات شورای فرهنگی اجتماعی زنان اشاره کرد که این شورا تمامی اسناد بالادستی کشور را در زمینه آموزش جمع آوری کرد، مثل نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی، سند دانشگاه های اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. مفاد همه اینها را در یک جدول و مفاد سند 2030 را هم در جدولی مقابلش قرار دادیم. به هیچ موردی برنخوردیم که در سند 2030 وجود داشته و در اسناد بالادستی ما بدان اشاره نشده باشد. علاوه بر آن نکاتی در اسناد بالادستی کشورمان دیدیم که در سند 2030 وجود نداشت. بخشی از این نکات به نگرش های اسلامی و فرهنگ ملی مان برمی گردد. مثلاً در اسناد بالادستی کشور به تیزهوشان و استعدادهای درخشان توجه شده است، ولی این موضوع در سند 2030 عنوان نشده بود. در حالی که معلولین جسمی و ذهنی را مد نظر داشتند.
وی مؤکداً گفت باید توان نیروهای خودمان را باور داشته باشیم. همین ملت در مقابل هجمه جریان جهانی ایستاد و از خاک سرزمینش دفاع کرد. آیا با مقاومت ما ایران در سراسر جهان الگو نشد؟ چرا در بحث های نظامی و دفاع از کشور توانستیم الگو شویم، ولی نتوانیم در فرهنگ و آموزش که مهم تر و در واقع بحث اصلی انقلاب اسلامی است پیشگام شویم؟ در برخورد با اسنادی نظیر سند 2030 نباید منفعلانه برخورد کنیم. باید خروجی نشست و همفکری نخبگانمان را با زبان روز به دنیا عرضه و مهم تر از همه روی آن پافشاری کنیم. در این صورت این حرف ها کم کم جایشان را باز می کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در باره علت این بحث ها راجع به توقف سند 2030 خاطرنشان کرد با این بحث ها برای جامعه نخبگانی ما و عامه مردم علت توقف این سند روشن خواهد شد. نباید فکر کنند به خاطر دستور فرد یا مجموعه خاصی جلوی این حرکت گرفته شده است. یک حرکت جدی جهانی در حال وقوع است و پشت آن فشار وجود دارد. این حرکت جهانی در فرهنگ و آموزش ایجاد ساختارها در حکومت ها، رفتارهای خاص و تصویب قوانین خاصی را دنبال می کند و با سرعت می کوشد بر همه جا حاکم شود. باید جلوی جریان هجومی را بگیریم. در مرحله بعد ایده های خودمان را فراتر از مرزهای جغرافیایی مطرح و عرضه کنیم. یقیناً خیلی ها تابع خواهند شد.
وی در خصوص عدم برخورد منفعلانه با اسناد بین المللی به روندی در مجلس ششم در باره ملحق شدن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، سند اصلی سازمان ملل در بحث حقوق زن اشاره کرد و افزود در این خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت چرا منفعلانه آنچه را که سازمان ملل در خصوص زنان مطرح می کند بپذیریم؟ ما نگاه برتر و حرف برای گفتن داریم. یا از ادعایی که می کنیم مسلمان هستیم و اسلام دین کامل است دست برداریم یا اگر معتقدیم اعتقادمان را نشان بدهیم. از این رو یک سند ملی به عنوان منشور حقوق و مسئولیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران آماده کردیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی با 140 و خرده ای بند تصویب و سپس در مجلس تبدیل به قانون شد.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد برای اینکه آن را به عنوان سند مورد وفاق کشورهای اسلامی نه صرفاً جمهوری اسلامی مطرح کنیم، آن را جمع و جور کردیم. وقتی بند بند سند در سازمان کنفرانس اسلامی گذشته خوانده شد تمامی کارشناسان ارشد آن را تأیید کردند. حتی روی یک کلمه اش اعتراض نکردند. در نشست دیگری در مجمع فقه سازمان کنفرانس اسلامی از علمای بزرگ یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس عنوان کرد در طول عمرم سندی به این جامعیت هرگز ندیدم.
وی تأکید کرد وقتی افراد متخصص مختلف با انگیزه یکسان با نگرش های دینی و عرق ملی سندی را آماده می کنند، بهتر از آن سند نشود حداقل هم سطح آن می شود. بنابراین ما می توانیم، ولی باید شجاعت انجامش را داشته باشیم.
عضو شورای اجتماعی فرهنگی زنان نکته ای را راجع به سند 2030 سازمان ملل و چهارچوب ملی مطرح کرد که در آن آمده بود می بایست در منابع آموزشی کشورمان کتب درسی ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی توسعه پایدار را آموزش بدهیم. حتی در جزوه چهارچوب ملی یک بحث مفصل در باره کارگروه توسعه پایدار وجود دارد. در حالی که مقام معظم رهبری مکرر فرموده اند الگوی غربی توسعه پایدار را قبول نداریم و به جای کلمه توسعه از پیشرفت استفاده شود. بحث الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی سال ها در جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است. چرا وقتی این الگو را تبدیل به چهارچوب ملی کرده ایم، دو باره می گوییم توسعه پایدار آموزش داده شود؟
در ادامه این برنامه کبری خزعلی عضو سابقه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی تماس تلفنی روی آنتن شبکه افق سیما آمد و در پاسخ به این سئوال که الان که گفته شده اجرای سند 2030 متوقف شده، آیا از زیر امضای این سند بیرون آمدیم یا خیر با بیان این مطلب که سیر قانونی این سند هم در ایجاد آن و هم در بخشنامه پر از تعهد آن به سراسر کشور رفته اظهار داشت: این سیر قانونی هم در برنامه ریزی اجرایی و هم در آوردن همه امکانات پای کار اجرا و هم نظارت و پایش و گزارش -به موازات اینکه به دولت خودمان گزارش داده می شود، به یونسکو و سازمان ملل هم گزارش های مستقیم می رود- پیش رفته است.
وی افزود: براین اساس لغو این سند در شورای عالی که فرابخشی و فراقوه ای است و مصوبه آن باید لازم الاجرا باشد هم باید در سراسر کشور برود. لغو 2030 باید توسط دولت ابلاغ و اجرایی شود، البته قوه قضائیه و مجلس باید پیگیر باشند.
خزعلی با بیان این مطلب که «اعلام لغو سند 2030 از سوی شورای عالی بسیار خوب است، ولی با اعلام کار پیش نمی رود» بیان کرد: لغو این سند باید با همان روش قانونی تصویب نامه دولت، و با همان مصوبه که از تاریخ 25/06/95 توسط آقای جهانگیری امضا شد اعلام شود و پشت سر آن ابلاغیه بعدی که سند تحول بنیادین آموزش و پروش است طبق همین چهار بخش برنامه ریزی، اجرا، نظارت و پایش و گزارش دهی وارد فاز اجرایی شود.
این کارشناس مسائل فرهنگی در واکنش به این نظر که در مدارس، خبری از برنامه ای مدون نظام تربیتی که منجر به رشد مدون و برنامه دار در کشور شود نیست گفت: ما سند تحول بنیادین داشتیم. کتاب و مربی و سیستم مدیریت ما برای دانش آموزان کار شده و این سند نشان می دهد که ظرفیت خیلی قوی تر و غنی تری وجود دارد که در گذشته هم کارهای مقدماتی اجرایی آن انجام شده، ولی آن زمانی که داشتیم روی آن کار می کردیم، آن را کنار گذاشتند و از سال 90 تا به حال معطل است.
وی ادامه داد: یادم هست در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به شدت از سوی وزیر محترم پیگیری می شد و وقتی ما اصرار می کردیم که به ما گزارش دهند که کار سند بنیادین به کجا رسیده، متوجه شدیم در حال آماده شدن برای اجرای سندی هستند که در خارج از کشور تدوین شده بود.
خزعلی ضمن بیان این مطلب که «معلوم نیست از آن طرف چه مشوق هایی وجود دارد که 2030 را به سند تحول بنیادین ترجیح می دهند» اظهار داشت: جالب است بدانید مردم به صورت مکرر برای شورای عالی طومارهای مختلف آوردند که ما نمی توانیم این وضعیت را تحمل کنیم و هم باید سند خودمان اصل قرار بگیرد، هم سند 2030 باید لغو شود و در آخر خواستار محاکمه افرادی شدند که این گونه به صورت خودباخته به دنبال اجرایی کردن سندهای بیگانه هستند.
وی با اشاره به شاخصه های سند 2030 که بسیار «پراکنده»، «غیرمنضبط» و «متنوع» است اذعان کرد: این سند برای کشورهای بسیار عقب افتاده که آفریقایی ها در آن خوب هستند برنامه ریزی شده است، چرا باید در ایران بیاید تا از آن کپی برداری شود. این برای ما ننگ است که بعد از نزدیک به 40 سال از گذشت انقلاب دنبال این سند هستیم.
خزعلی با ابراز تأسف از اینکه «چرا ما باید این قدر عجولانه سراغ اجرای برنامه ای برویم که این قدر انحراف و اشکال و فاصله گرفتن با فرهنگ اسلامی دارد» گفت: در اجرای این سند هیچ جای دنیا مثل ما جلو نیفتاده که طبق پیش گفتار همین سند که اصلاً لازم نبوده بنویسیم و بسیار حقارت بار است، این سند در دولت تصویب و ابلاغ و در مراحلی اجرا شد و گزارش عملکرد جمهوری اسلامی به بانکوک رفته و آنجا ایران مورد تقدیر قرار گرفته است که در اجرا اول شده است.
وی ادامه داد: اصل سندی هم که ابتدا در نیویورک و بعد پاریس و کره جنوبی تصویب شده است نسبت به اینکه خودمان نوشتیم این قدر تعهد ندارد.
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در باره لغو این سند گفت: لغو این سند در روابط بین الملل و در روابط داخلی هیچ اشکالی ایجاد نمی کند. رئیس جمهور در جلسه هفته گذشته گفت که دنبال لغو این سند هستیم که متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.
خزعلی در واکنش به بعضی اظهارنظرها مبنی بر مخالفت با همه اسناد و پیمان های مطرح شده در سطح کشور ضمن رد این موضوع اعلام کرد: ما در این 40 سال انواع ارتباطات را داشتیم، پیشنهاد دادیم، حضور پیدا کردیم و تأثیرگذار بودیم، در این مدت کدام سند است که ما در اجلاس های بین المللی نسبت به آن بی تفاوت بودیم؟
در ادامه آیت اللهی با تأکید بر اینکه هیچ تردیدی نسبت به تدین وزرای بهداشت، علوم و آموزش و پرورش ندارم و امکان ندارد وزرای ما افرادی باشند که موافق بی بندوباری جنسی و بی دینی در کشور باشند تصریح کرد: اعتقاد من این است که نسبت به این تعاملات بین المللی کمی ساده انگاری می شود، وگرنه اگر روی این بحث ها کاری تخصصی صورت گیرد خود این افراد علیه آن موضع می گیرند.
وی تصریح کرد: وقتی می خواهیم در زمین دیگران بازی کنیم، طبیعتاً باید با قاعده آنها بازی کنیم. نمی توانیم شرطی کلی بگذاریم و بگوییم در زمین شما با قاعده خودمان بازی می کنیم، مگر اینکه قاعده بازی را برای طرف مقابل روشن کنیم.
آیت اللهی با ذکر مثالی از سند 2030 راجع به آموزش جامع جنسی ابراز داشت: سازمان جهانی بهداشت (WHO) آموزش جنسی را این گونه تعریف کرده است که ما باید آموزش جنسی داشته باشیم و کودکان را از چهار تا شش سالگی نسبت به مسائل جنسی آموزش بدهیم، یا از شش تا 9 سالگی باید در مدارس آموزش شیوه های مختلف پیشگیری از بارداری به دانش آموزان آموزش داده شود و یا از 15 سالگی، یک سری هنجارهای مذهبی باید مورد انتقاد قرار بگیرد، چون به برخی از رفتارهای جنسی احترام نمی گذارد!
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «کمیته حقوق بشر سازمان ملل در سال 2015 به کشور عراق می گوید چرا در کشور شما افرادی که انحراف جنسی دارند نمی توانند اجتماعات صلح آمیز داشته باشند» اذعان کرد: کمیته حقوق بشر می گوید ما قبول داریم در جهان تنوع فرهنگی وجود دارد، ولی اینکه این افراد منحرف که با همجنس خود ارتباط دارند باید مانند بقیه حقوق یکسان و اجتماعات صلح آمیز داشته باشند، جزو اصول جهان شمولی سازمان ملل است و هیچ کس نمی تواند آن را رد کند!
وی با ذکر مثالی دیگر از فعالیت کمیته منع تبعیض علیه زنان در کشور ترکیه به اقدامات این کمیته مبنی بر تأکید روی آزادی کسانی که بدون مشکل فیزیولوژی انحرافات جنسی دارند اشاره کرد و این طور نتیجه گرفت که بحث آموزش جامع جنسی از منظر سازمان ملل معنای خاصی دارد و اگر این را در چهارچوب ملی خود می آوریم، همان جا باید مشخص کنیم که آیا ما قائل به گنجاندن آموزش جنسی در کتب درسی هستیم یا خیر.
آیت اللهی ادامه داد: مشکل اصلی به این برمی گردد که ما دیدگاه های خود را روشن نگفتیم و علاوه بر این چون ما کار را به یونسکویی سپردیم که دیدگاه های سکولار دارد، آنها هم با بررسی اسناد بالادستی کشور ما و مقایسه آن با اسناد سازمان ملل به ما برنامه عمل می دهند.
وی با بیان این مطلب که «کمیسیون ملی یونسکو در حذف گزاره هایی از اسناد بالادستی کارهای عمده ای انجام داده بدین شکل که ادعا دارند به اسناد بالادستی هم توجه داشتند» به نمونه هایی از حذف عبارات کلیدی در کتاب چهارچوب عمل ملی آموزش 2030 که در دو ویرایش آورده شده است اشاره کرد و گفت: طبق ادعای آنها جملات این کتاب از سند ملی تحول بنیادین در آموزش و پرورش آورده شده است که بعد از بررسی این نکته متوجه شدیم که درست است این جمله ها آمده، اما عباراتی لابه لای این جمله ها بوده که حذف شده است.
آیت اللهی ادامه داد: به عنوان مثال کلمه «اسلامی» از عبارت فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی، کلمه مهدوی از عبارت «قوام بخش و زمینه ساز جامعه جهانی عدل مهدوی»، عبارت «در تراز جمهوری اسلامی ایران» و «الهام بخش» که از ادامه «توان مندی های تربیتی ممتاز»، «تربیت انسان موحد»، «مؤمن»، «معتقد به معاد»، «آشنا و متعهد به مسئولیت ها در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت» و «جهادگر» و «وطن دوست» حذف شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که در این کتاب چیزهایی که مربوط به «هویت ملی» و جنبه «اسلامیت» دارد حذف شده است تأکید کرد: ما نمی توانیم نسبت به این موضوع خوش بین باشیم که در اسناد بالادستی ما که مورد استناد مسئولین هم هست این نوع عبارت ها حذف شود.
آیت اللهی در بخش پایانی این گفت وگو با بیان این مطلب که «الان در جمهوری اسلامی به ندرت کسی ممکن است تصور کند زن ها نسبت به مردها در موقعیت پایین تری هستند» با ارائه آماری از آموزش عالی و آموزش و پرورش مبنی بر تعداد دخترانی که در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند بیشتر از پسران است اظهار داشت: در جاهایی به نظر می رسد ما افراطی حرکت می کنیم، یعنی علیرغم اینکه هم دین و هم قانون مدنی ما این را می گوید که مردها نان آور خانواده هستند و نفقه زن و فرزند برعهده مرد است، اقداماتی انجام می دهیم که به طور مساوی زنان را در استخدام ها وارد می کنیم و این خیلی جالب نیست.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ما باید فرصت های شغلی مناسب برای زن ها فراهم کنیم، ولی آنجایی که محدودیت فرصت های شغلی وجود دارد و مردی که باید کار کند و خرج خانواده خود را در بیاورد نسبت به دختری که تخصص ویژه ای ندارد دلیلی وجود ندارد فرصت های شغلی یکسان قرار دهیم تا در این محدودیت عملاً مردان ما بیکار بمانند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: البته این را قبول دارم که در بعضی موقعیت ها هنوز زنان جامعه ایرانی ما در جایگاهی که باید قرار بگیرند نگرفتند و بنابر تعبیر رهبر معظم انقلاب متأسفانه گاهی اوقات تکریم و احترامی که باید نسبت به زن در خانواده شود، انجام نمی شود.

لینک کوتاه: betanews.ir/n/768396

خبر فوق مربوط به رسانه رجا می باشد و جستجوگر خبر بتانیوز صرفا آن را بازنشر کرده است. مشاهده در سایت منبع : لینک مستقیم