کتاب سکه های ماشینی قاجار
تاریخ دریافت خبر:
جلیل سامان همکاری با برخی بازیگران مطرح سینما و تلویزیون را به دلیل فقدان تحمل در کار سخت دانست و گفت: سعی می کنم نقشهای اصلی ام را از بین کسانی انتخاب کنم که پتانسیل و توانی بیشتر از یک ستاره داشته باشند.
به گزارش تسنیم، یکی از سریالهایی که در ماه مبارک رمضان در کنداکتور پخش شبکه سه سیما قرار گرفت، سریال «نفس» بود، سریالی که می توان آن را ضلع سوم و آخرین سریال از سه گانه جلیل سامان درباره مجاهدین خلق (منافقین) دانست. سریالی که بار دیگر جلیل سامان نقش اولش را بازیگری جوان و تازه کار انتخاب کرده است و علت این کار را توانایی های افراد می داند. این سریال قرار بود پیش از این پخش شود؛ اما به علت طولانی شدن فرآیند ساخت در کنداکتور برنامه های ماه مبارک رمضان قرار گرفت.
به تازگی با جلیل سامان کارگردان سریال «نفس» گفت وگویی داشته ایم که در ادامه آن را مشاهده می کنید:
تسنیم:شما در سریال«نفس» بار دیگر در حال هوای دو سریال قبل خود یعنی «ارمغان تاریکی» و «پروانه» قرار گرفتید و همان رویه را ادامه دادید، علت این تکرار و تعدد چیست؟
سامان: این سریال ها به گونه ای یک سه گانه است که هر کدام داستان متفاوتی داشته و از زاویه دیگر به آن سالها و آدم های آن روزگار نگاه می کند؛ اما این سه تا یک چیز ثابت دارد و آن خصلت های آدمهاست، تفاوتی نمی کند دهه 60 باشد یا دهه 90. این که چرا به آن دوران علاقه دارم، به این علت است که احساس می کنم آن دوران، دوران نادیده گرفته شده ای است. یعنی شاید اگر آن دوران زودتر از اینها تشریح شده و مورد نقد و تحلیل قرار می گرفت، با بسیاری از چالشهایی که انقلاب اسلامی با آن رو به رو شد مانند فتنه 88 مواجه نمی شد. پرداختن به تاریخ همیشه موجب عبرت انسانهاست. در قرآن هم آمده که از سرگذشته پیشینیانتان عبرت بگیرید.
تسنیم: یعنی اگر با پیش از این با دقت بیشتری به روایت تاریخ می پرداختیم جلوی بسیاری از چالشها گرفته می شد؟
سامان: پرداختن فقط به معنای عنوان کردن در یک سریال نیست.پرداختن یعنی این که یک ماجرایی را نادیده نگیریم. به هر حال عده ای وجود دارند که حرفهایی برای گفتن دارند و یک عده ای وجود دارند که تند روی هایی دارند. اگر ظرفیت لازم در جامعه برای شنیدن آن حرف ها به وجود بیاید و اگر تحلیلی شود که آدم ها دست از تندروی هایشان بردارند، این موضوع باعث می شود که همه در کنار هم در آرامش زندگی کنند و حرفشان را بزنند و اجازه ندهند منافقین از ان بهره برداری کنند ، این منافقینی که گفتم منظورم سازمان منافقین نیست. تعبیر من از منافقین افرادی است که باورهایشان قلبی و منطقی نیست و جامعه را به بازی می گیرند. به نظرم ما در رسانه هایمان نتوانسته ایم مسائل را واقع بینانه تحلیل کرده و با آن مواجه شویم. متاسفانه وقتی می خواهیم مسائل را واقع بینانه مطرح کنیم با واکنش یکسری از تندروها رو به رو می شویم. انقلاب ما وقتی انقلاب ارزشهاست، باید تمام تلاشش را انجام دهد که ارزشها را پایدار کند، یعنی ارزشها رشد پیدا کنند. ولی وقتی تمام تمرکز انقلابیون گذشته یا تازه انقلابیون صرف این شود که ظاهر یک دستاورد را حفظ کنند، مسئله به وجود می آید. یعنی حفظ انقلاب به معنای حفظ ساختار حکومتی اش نیست. حفظ انقلاب به معنای حفظ ارزشهایی است که از طاغوت به ارزشها تغییر پیدا کرده است. تصورم این است که چه نهادهای فرهنگی و چه نهادهای دیگر باید تمام تلاششان آن باشد که این ارزش ها را زنده نگه دارند.
تسنیم:این سریال مدتها پیش قرار بود که به روی آنتن برود؛ علت این تداخل چه بود؟ آیا مدیران سازمان صداوسیما نکاتی داشتند؟
سامان: این عقب افتادگی زمان پخش به علت طولانی شدن زمان ساخت این فیلم بود؛ آن گونه نبود که به خاطر مشکلات محتوایی جلوی ساخت سریال گرفته شود. مدیران سازمان صداوسیما به خاطر ساخت دو سریال قبلی ام، به من اعتماد داشتند، مشکلات ما در ساخت این سریال «نفس» از جنس دیگری بود.
تسنیم:مشکلاتتان چه بود؟
سامان: ساختار کلان برنامه سازی در سازمان صداوسیما ماجرا دارد، ربطی هم به این مدیر یا آن مدیر ندارد. مدیران فعلی سازمان صداوسیما وارث ساختار، نیروی انسانی و تجهیزات فنی هستند که تغییر و اصلاح آن کار آسانی نیست.
تسنیم: شما در سریال «نفس» کار نویی انجام دادید و این کار نو استفاده از بازیگران خارجی و ضبط بخشهایی با پرده کروماکی و گنجاندن آن در تصویر است. چه شد که به این رسیدید که چنین حرکتی انجام دهید؟
سامان: ببینید وقتی ما می گوییم که انقلاب ما انقلاب ارزشهاست باید یک تفاوتی با گذشته و حال ببنیم. ما تا به حال هرچه فیلم درباره زمان طاغوت ساخته ایم، می بینیم حجاب آنها از حجاب حال حاضر جامعه مان بیشتر است، خب به جوان و فرزندانمان چه بگوییم، بگوییم خب شاه را از رأس کار برداشتیم، فقط همین؟ اتفاق بزرگ آن اتفاق ارزشیمان بود. ما در فیلمها و سریالهایمان نباید حکومت شاه را حکومتی مذهبی نشان دهیم، چرا که آن موقع انقلاب اسلامی معنایش عوض می شود. پس برای باور پذیری و حفظ جنبه مستند کار من باید تمهیدی می اندیشیدم که نه از قوانین جمهوری اسلامی و قوانین شرع عدول کنم و نه کار به گونه ای بد فرم و مسخره به نظر بیاید. من در سریال «پروانه» هم می خواستم این کار را انجام بدهم ولی مجموعه عوامل دست به دست هم دادند که نشود. در سریال «نفس» این مهم محقق شد، این کار به نظرم دستاورد فنی بزرگی است که می شود کارهای بسیاری با آن انجام داد و می تواند صد در صد در خدمت این قبیل کارها در بیاید.
تسنیم:استفاده از سی جی برای شما کار پرهزینه ای بود؟
سامان: نه چندان . نسبت به اتفاقی که افتاد بسیار کم هزینه بود. ما یک استدیو در ارمنستان گرفتیم که بسیار کوچکتر از استدیو خودمان در ایران بود، از هنرورانی استفاده کردیم که به هیچ عنوان کارشان این نبود، از مردم عادی بودند. البته کمی هماهنگی آن سخت بود. مثلاً باید به نحوی فیلمبرداری می کردیم که دختران در نیمکت پشت بازیگران اصلی دیده بشوند.
تسنیم:برخی از بازیگران در سریال شما، بازیگران شناخته شده ای نیستند، چه شد که تصمیم گرفتید از بازیگران غیر چهره و نو ظهور در سریالتان استفاده کنید؟
سامان: البته ما در سریال «نفس» از چندین بازیگر سرشناس مانند مسعود رایگان و ژاله صامتی هدایت هاشمی داریوش فرهنگ فاطمه گودرزی و.. استفاده کرده ایم؛ اما سعی می کنم نقشهای اصلی ام را از بین کسانی انتخاب کنم که پتانسیل و توانی بیشتر از یک ستاره داشته باشند. در حال حاضر بسیاری از کسانی که مدعی ستاره بودن، هستند در سینمای ایران تحمل چند روز کار شبانه روزی را ندارند. یعنی باید به گونه ای خودشان را در اختیار کار قرار دهند و دست از اداهایشان بردارند و بشوند آن شخصیتی که مورد نظر من است. من سعی می کنم ظرفیت بازیگران اصلی سریال هایم را بارور کنم.
تسنیم: سریالهای شما با آن که سریالهای تاریخی ای هستند از باورپذیری بالایی برخورددار هستند. چه مکانیزمی برای این باور پذیری استفاده می کنید؟
سامان: من سعی می کنم با خودم صادق باشم. مثلاً به خودم می گویم این خیابان می تواند خیابان زمان شاه باشد؟، بعد در تصورم این خیابان را در آن برهه زمانی قرار می دهم، می بینم نه مثلاً در زمان شاه جدول های خیابان سفید و سبز نبوده اند، خب چطور می توانم در آن تغییر ایجاد کنم؟ می آیم رنگ سبز جدول ها را به مشکی تغییر می دهیم. و قص علی هذا.. در این سریال توانستیم در کنار افراد که اعتقاد قوی ای دارند، افرادی را نشان دهیم که اعتقادات کمتری دارند و بی حجاب در خیابان ها رفت و آمد می کنند. این ها همه به ما کمک می کند که بپذیریم که تفاوتهایی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب وجود داشته است.
تسنیم: ممکن است در اثر بعد خود بار دیگر سراغ چنین داستانی بروید؟
سامان: نمی دانم، بعضی از سختی هایی که در راه ساخت چنین فیلمهایی وجود دارد به جای این که من را سست تر کند، محکم ترم می کند. وگرنه بسیار راحت است برای من که داستانی امروزی پیدا کنم و داخل آپارتمانی شیک فیلم بسازم. اگر لازم بدانم حتماً بار دیگر در این زمینه سریال می سازم.

لینک کوتاه: betanews.ir/n/767550

خبر فوق مربوط به رسانه رجا می باشد و جستجوگر خبر بتانیوز صرفا آن را بازنشر کرده است. مشاهده در سایت منبع : لینک مستقیم