خرید سکه کلکسیونی
تاریخ دریافت خبر:
اجتماع > آموزش - علی‌اصغر محمدی:
‌ساماندهی تعطیلات در ایران سال‌هاست که معطل مانده و تلاش‌های چندباره دولت‌ها و مجلس‌ها به‌دلیل مقاومت‌های فرهنگی و موانع قانونی بی‌نتیجه مانده است.

بازگشت تعطیلات زمستانی و کاهش تعطیلات نوروزی پرتکرار ترین پیشنهاد ها در این زمینه هستند. اما لازمه هرگونه تغییر در تعطیلات کشور، تغییر در تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه هاست؛ چه اینکه اصولا تعطیلی حداقل 13روزه نظام آموزشی در فروردین هر سال، همه کشور را برای 2 تا گاهی 3هفته تعطیل می کند. آخرین تلاش برای تغییر تقویم آموزشی کشور، هفته گذشته با رد کلیات لایحه پیشنهادی دولت در کمیسیون آموزش و تحقیقات بی نتیجه ماند. در این باره با مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش که بارها خواستار ساماندهی تعطیلات مدارس شده و حتی آن را آسیب برای آموزش و پرورش می داند، گفت وگو کرده ایم.

اصل قضیه براساس پیشنهاد کمیته کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها شکل گرفت. در آن کمیته بحث بر سر این بود که به دلیل آلودگی هوا در کلانشهرها، مدارس تعطیل شوند. ما با توجه به محدودیت زمانی برای اجرای برنامه و محتوای درسی با این پیشنهاد مخالف بودیم.

نه، آموزش و پرورش با تعطیلی مدارس مخالف بود. بحث بیش از تعطیلی دوهفته ای بود و خانم ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حتی پیشنهاد تعطیلی یک ماهه مدارس را نیز مطرح کرد.

استدلال ما این بود که براساس زمان مشخص حضور دانش آموزان در مدارس، برنامه های درسی تنظیم شده است و هر روزی که مدارس تعطیل می شود، به زمان آموزش آسیب وارد می کند. اعلام کردیم به شرطی با پیشنهاد تعطیلی مدارس موافق هستیم که مصوبه سال76 مجلس که زمان بازگشایی مدارس یا سال تحصیلی را اول مهر هر سال و پایان آن را اردیبهشت و برگزاری امتحانات را خرداد ماه تعیین کرده، لغو شود. کمیته با این پیشنهاد موافقت کرد. سپس پیشنهاد در هیأت دولت مطرح و تصویب شد. بعد هم مقرر شد طی یک لایحه دوفوریتی به مجلس تقدیم شود تا مجلس مصوبه قبلی خود را تغییر دهد تا به این ترتیب مسئولیت تدوین تقویم آموزشی به دولت واگذار شود. در این صورت وزارت آموزش و پرورش می تواند تقویم آموزشی براساس شرایط اقلیمی هر منطقه را به طور منعطف تنظیم کند. این لایحه به مجلس تقدیم و کلیات آن به تصویب نمایندگان رسید و به کمیسیون آموزش مجلس ارجاع شد.

نظر اعضای کمیسیون آموزش این بود که این لایحه ابهام دارد و اصطلاحات بیشتری نیاز دارد. ما پاسخ دادیم که طرح اجرایی را باید دولت خودش تنظیم کند. چند نوع طرح پیشنهاد و اعلام شد که نیازمند بحث و بررسی کارشناسی بیشتری با حضور نمایندگان دستگاه های ذیربط دولتی مانند وزارت آموزش و پرورش، سازمان میراث فرهنگی و سازمان حفاظت محیط زیست در یکی از کمیسیون های دولت است. پس از آن توافقی در این زمینه بین دستگاه هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم مداخله دارند، حاصل شود.

یک پیشنهاد این است که مدارس 15شهریور آغاز شده و به موقع تعطیل شوند، ولی تعطیلات نوروزی به یک هفته کاهش یابد. یکی از پیشنهادها این بود که شروع سال تحصیلی برای مثال از 10شهریور باشد و به جای آن پایان دی یک یا 2هفته مدارس تعطیلات زمستانی داشته باشند و زمان آن را نیز شورای آموزش و پرورش استان ها تعیین و اجرا کنند. طبق قانون شورای آموزش و پرورش، این شوراها در استان ها اختیار قانونی برای این کار دارند، ولی با توجه به قانون مجلس که زمان آغاز و پایان سال تحصیلی را در کشور تعیین کرده، نمی توانند به این موضوع ورود پیدا کنند. دوستان در کمیسیون آموزش مجلس اعلام کردند که این طرح ها ابهام دارد و در نتیجه با اصل لایحه تغییر تقویم آموزشی موافقت نکردند و این لایحه رأی نیاورد.

اصل بحث ما روی کاهش آلودگی هوا نبود، بلکه نگاه از منظر آموزشی و تربیتی بود. طولانی بودن تعطیلات تابستانی مدارس، آسیب زاست. ما 3 تا 4 ماه تعطیلات تابستانی داریم. این تعطیلات به آموزش و تربیت دانش آموزان آسیب جدی وارد می کند. تعطیلات تابستانی توجیه آموزشی و تربیتی و کارشناسی ندارد.

بله، هدف نهایی ما کوتاه کردن تعطیلات طولانی تابستان یا به قول شما ساماندهی تعطیلات است ولی مجلس آن را قبول نکرد و اعلام کردند آموزش و پرورش پیشنهادی را تهیه کند که نمایندگان به عنوان طرح آن را ارائه کنند.

لایحه ارائه شده از سوی دولت برای تغییر تقویم آموزشی در کمیسیون آموزش مجلس رد شد. پس از آن ما بحث را مطرح کردیم که تعدادی از نمایندگان بعد از شنیدن ادله و استدلا لات ما درخصوص آسیب زا بودن تعطیلات طولانی تابستان و بین سال تحصیلی به علت آلودگی هوا، اعلام کردند خودمان این را با هماهنگی آموزش و پرورش در قالب طرح به مجلس ارائه می کنیم.

نمایندگان مجلس از چند زاویه به این لایحه ایراد گرفتند. یکی بحث امتحانات هماهنگ بود و استدلال می کردند دانش آموزان همه نقاط کشور به صورت هماهنگ در یک زمان امتحان داشته باشند؛ یعنی همین روشی که هم اکنون اجرا می شود. برای حل این مسئله می توان کشور را به 4منطقه تقسیم کرد و 4نوع سؤال هم طرح و امتحان برگزار کرد. البته اینها بحث های کارشناسی است که اگر مجلس بخواهد وارد شود می توان بررسی کرد. و به توافق رسید. این ایراد که سؤال به کفایت وجود ندارد را هرگز نمی پذیریم.

نه اینطور نیست، می توان به میزان زیاد سؤالات امتحانی طراحی کرد، ما بانک سؤالات استاندارد داریم. طراحی سؤال امتحانی استاندارد برای 4منطقه در یک سال امکان پذیر است و هیچ مشکل و محدودیتی در این خصوص نداریم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به رد کلیات لایحه بازگشایی مدارس در کمیسیون آموزش گفت: نبود پیوست تقویمی ازجمله دلایل مخالفت نمایندگان با کلیات این لایحه بود.سیدحمایت میرزاده با بیان اینکه کلیات لایحه بازگشایی مدارس اعاده شده از سوی وزارت آموزش و پرورش برای دومین بار 21خرداد در کمیسیون بررسی شد اظهار کرد: گزارش رد این لایحه به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می شود و درصورت صلاحدید این هیأت در صحن علنی برای بررسی و رأی گیری آورده خواهد شد.وی یکی دیگر از دلایل رد کلیات لایحه بازگشایی مدارس از سوی کمیسیون آموزش را اینگونه توضیح داد: درباره برگزاری امتحانات نهایی در زمان های متفاوت فکری نشده، چرا که سؤالات استاندارد به کفایت در دسترس آموزش و پرورش نیست و این موضوع موجب گسترش تقلب علمی می شود.میرزاده فکر نکردن به چگونگی تقویم آموزشی برای استان های چهارفصل و استانی مانند زاهدان که هم در اردیبهشت و هم در مهر ماه گرم است، مغایرت آن با زمان برگزاری کنکور و در نظر نگرفتن برنامه مشخص برای نقل و انتقال معلمان را از دیگر ایرادات وارده به این لایحه برشمرد.

لینک کوتاه: betanews.ir/n/767157

خبر فوق مربوط به رسانه همشهری آنلاین می باشد و جستجوگر خبر بتانیوز صرفا آن را بازنشر کرده است. مشاهده در سایت منبع : لینک مستقیم