تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
چگونه-اضطراب-بازگشت-به-مدرسه-را-کاهش-دهیم؟

در آستانه فصل بازگشایی مدارس:

چگونه اضطراب بازگشت به مدرسه را کاهش دهیم؟
سیناپرس: جدایی از والدین، استرس درس خواندن و امتحانات، تغییر زمان خواب، از جمله دلایلی هستند که باعث افزایش اضطراب و نگرانی دانش آموزان همزمان با پایان تعطیلات تابستانی و شروع فصل مدرسه می شوند.

برخی از دانش آموزان که از مشکل اضطراب یا اختلالات اضطرابی رنج می برند، در شروع فصل پاییز و بازگشت به مدرسه با شدت گرفتن علائم روبرو می شوند.

نشانه های اضطراب بازگشت به مدرسه

درصورت مشاهده این علائم، والدین می توانند متوجه شوند که فرزندان آنها در معرض اضطراب بیش از حد ناشی از بازگشت به مدرسه قرار دارد:

  • فرزندتان مدام سوالاتی در مورد مدرسه، حضور دوستان قدیمی در کلاس جدید، پیدا کردن دوست جدید، اخلاق و رفتار معلم جدید مطرح می کند.
  • فرزندتان علائم جسمی مانند سردرد، دل درد، تب در شرایط عدم وجود یک بیماری واقعی از خود بروز می دهد.
  • تغییرات قابل توجهی در الگوی خواب فرزندتان ایجاد می شود؛ به عنوان مثل، دیر به خواب می رود یا در طول شب با کابوس و نگرانی از خواب بیدار می شود.
  • از فعالیت های مرتبط با مدرسه مانند حضور در اردوها یا جشن های مدرسه خودداری می کند.

والدین چگونه می توانند به کاهش اضطراب فرزند خود کمک کنند؟

قطعا همه والدین تلاش می کنند از قرار گرفتن فرزند خود در شرایطی که باعث اضطراب و نگرانی آنها می شود، جلوگیری کنند. بهترین کمک والدین به فرزندان در این شرایط، درک احساس و کمک به یافتن راهی برای کاهش سطح استرس و نگرانی آنها است.

مثلا اگر فرزند شما هنگام سوار شدن به سرویس مدرسه دچار اضطراب می شود، می توانید فرزندتان را تا زمان سوار شدن به سرویس همراهی کنید. در روزهای بعدی سعی کنید حس اعتماد به نفس را در فرزندتان برای انجام این کار به تنهایی تقویت کنید و در عین حال، این مراقبت از راه دور و بدون آگاهی فرزندتان را ادامه دهید.

چند روز قبل از شروع مدرسه، یک روز عادی مدرسه را تمرین کنید: صبح زود از خواب بیدار شوید، صبحانه بخورید، کیف مدرسه را آماده و با یکدیگر، مسیر خانه تا مدرسه را طی کنید. در صورت امکان، وارد مدرسه شوید و در محیط آن قدم بزنید. این مسیر را تا خانه برگردید و در طول راه، در مورد مشکلات و چالش های احتمالی مانند یافتن دوستان جدید صحبت کنید.

تغییر الگوی خواب با توجه به تعطیلات تابستانی و مدت زمان طولانی تر بیدار ماندن، اندکی زمان بر است. سعی کنید برنامه منظمی برای خواب فرزندتان داشته باشید تا به موقع تکالیف مدرسه را انجام داده و بتواند زمانی را به فعالیت های دیگر مانند تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه اختصاص دهد.

در مقابل رفتارهای اضطرابی فرزندتان از جمله سوار نشدن به سرویس مدرسه یا نرفتن به مدرسه، رفتار خونسرد و توام با آرامشی داشته باشد. با فرزندتان صحبت کرده و او را آرام کنید. در صورت نیاز، فرزندتان را تا چند روز، هنگام رفتن و بازگشت از مدرسه همراهی کنید.

در صورت ادامه پیدا کردن مشکل اضطراب، با مشاور مدرسه، متخصص بهداشت روانی یا روانشناس اطفال مشورت و توصیه های آنها را به دقت اجرا کنید.

همواره به یاد داشته باشید که این رفتارها ناشی از مشکل اضطراب و استرس فرزندتان است، بنابراین از سرزنش و برخورد تند با آنها جدا خودداری کنید.

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: harvard.edu

لینک کوتاه

   #دانش آموزان #رایانه #راه دور #تلویزیون