تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
بوق زدن «بوق زدن» یک رسم ناپسند است، برای سلام کردن، به نشان صمیمیت، خداحافظی و حتی فحاشی! رسمی که روی اعصاب انسان رژه می رود...

به گزارش ایمنا، این روزها بوق زدن در خیابان های شهر به فرهنگ غلطی تبدیل شده است، یکی برای آدرس گرفتن، راننده تاکسی برای سوارکردن مسافر، دیگری هنگام داشتن عجله پشت چراغ قرمز و ... مدام بوق می زند غافل از اینکه این رفتار ناخوشایند بر سلامت شهر و شهروندان تاثیر منفی دارد و حق داشتن آرامش را از سایر شهروندان سلب می کند.

این رسم ناپسند را بسیاری از ما هنگامی که ته مانده وداع میهمانان همسایه به نشان صمیمیت، به کوچه کشیده شده و به جهت سپاسگزاری، بوق ممتدی به جای دست تکان دادن در نیمه شب نواخته می شود، بارها تجربه کرده ایم؛ گویی بسیاری از ما فراموش می کنیم بوق خودروها برای استفاده در مواقع ضروری بوده و استفاده نابه جا از آن بر خلاف مقررات است؛ همه ما غافل هستیم که همین صداهای ناهنجار چه تاثیر بدی بر اعصاب و روان مان می گذارد و کلافگی را میهمان ناخوانده رفتارمان می کند.

«داریوش احمدی» که به واسطه شغلش ساعات زیادی از روز را رانندگی می کند، می گوید: « خیلی از بوق استفاده می کنم، چون از ترافیک شهر خسته ام، از رانندگی های افراد مبتدی عصبی می شوم، حتی رانندگی برخی افراد که ادعای حرفه ای بودن دارند، هم افتضاح است، به همین خاطر بوق زدن آرامم می کند.» اما «محمد اسدی» معتقد است: «برخی رانندگان برای آزار و اذیت مردم بوق می زنند یا می خواهند مدل های جدید بوق را به رخ دیگران بکشند. پشت چراغ راهنمایی بلافاصله بعد از سبز شدن چراغ، دست روی بوق می گذارند، انگار ما خود سبز شدن چراغ را نمی بینیم.»

«علی رضایی» دیگر شهروند اصفهانی می گوید: « این روزها بوق زدن نوعی ارتباط برقرار کردن است، بوق کوتاه نشانه سلام، بوق طولانی و کش دار نشانه اعتراض و ... تا زور بالای سرمان نباشد، قانون را رعایت نمی کنیم، اگر برای برخورد با بوق زدن های گاه و بیگاه و استفاده از بوق های گوش خراش قانونی وجود دارد، باید اجرا شود تا مثل بستن کمربند ایمنی نتیجه آن را در شهر ببینیم.»

۷۰ درصد بوق زدن های رانندگان بدون دلیل است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه آلودگی های صوتی تهدیدی فراموش شده است، می گوید: متأسفانه در سال های گذشته تمرکز مسئولان بر رفع آلودگی های هوا بوده و از آلودگی صوتی شهرها غافل شده اند.

علیرضا صلواتی با بیان اینکه منابع ثابت و متحرک عامل ایجاد آلودگی های صوتی به شمار می رود، ادامه می دهد: کارگاه ها، راه آهن و فرودگاه ها منابع آلاینده صوتی ثابت و وسایل نقلیه موتوری سبک و سنگین، ترافیک خیابان ها و بزرگراه ها به عنوان منابع آلاینده صوتی متحرک به شمار می روند.

وی با بیان اینکه نیمی از آلودگی های صوتی کلان شهر اصفهان ناشی از سروصداهای ناهنجار موتورسیکلت ها، ۳۰ درصد مربوط به خودروهای شخصی، ۲۰ درصد مربوط به کارگاه ها و نزدیک به دو درصد به واسطه صداهای خودروهای سنگین و اتوبوس های شهری است، تصریح می کند: در بزرگراه های شهر اصفهان آلودگی صوتی۲۰ درصد بیشتر از سایر نقاط است که متأسفانه به دلیل سرعت خودروها ایجاد می شود؛ شهروندان می توانند با انجام به موقع معاینه فنی خودرو و امتناع از بوق زدن های بی جا، به کاهش آلودگی صوتی کمک کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در حال حاضر۱۰ ایستگاه سنجش آلودگی صدا در نقاط مختلف شهر اصفهان راه اندازی شده است، خاطرنشان می کند: هدف از نصب این ایستگاه ها داده های مطمئن و استاندارد از آلودگی صوتی شهر اصفهان است، البته نرم افزار و اپلیکیشن اطلاع رسانی آلودگی صوتی و هوا نیز رونمایی شده تا شهروندان آگاه باشند در کدام نقاط شهر، آلودگی های صوتی و هوا وجود دارد.

صلواتی با بیان اینکه امروزه آلودگی صوتی در شهر اصفهان از حد میانگین بالاتر است، می گوید: امسال در پویش مردمی ترافیک برای کاهش بوق زدن های بی جا برنامه خواهیم داشت و طرح تشویقی شهروندان به استفاده نکردن از بوق را از طریق فرهنگسازی و گوشزد کردن تاثیرات منفی بوق زدن های بی جا به شهروندان اجرا خواهیم کردم تا به سمت شهری آرام حرکت کنیم.

وی ادامه می دهد: بررسی ها نشان داده ۷۰ درصد بوق زدن های رانندگان شهر بدون دلیل است، پلیس راهور باید با جدیت بیشتری در این باره اعمال قانون کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه در نقاط پیرامونی شهر با توجه به تردد خودروهای سنگین، آلودگی صوتی بیشتری وجود دارد، اظهار می کند: آلودگی صوتی در مناطق هفت، هشت و ۱۵ شهرداری اصفهان به دلیل تردد خودروهای سنگین و وجود کارخانجات مختلف بیشتر از سایر نقاط شهر است.

جریمه بوق های شیپوری طبق قانون

رییس پلیس راهور استان اصفهان نیز در این باره به ایمنا می گوید: پلیس با رانندگانی که از بوق های غیرمجاز یا به اصطلاح شیپوری استفاده کنند، برخورد کرده و مطابق قانون جریمه می کند؛ شاید برخی احساس می کنند هر بوقی که تا حدودی صدای بلند داشته باشد، مجاز نیست، در حالی که در آیین نامه بوق های غیرمجاز معرفی شده است.

سرهنگ رضا رضایی ادامه می دهد: برخی از فروشندگان لوازم جانبی خودرو، بوق های گوش خراش نصب می کنند که باید از طریق اتحادیه و اماکن با آنها برخورد شود، اما پلیس در صورت مشاهده رانندگان متخلف در استفاده از این بوق ها برخورد قانونی را انجام خواهد داد.

در مقابل توریست خارجی خجالت می کشیم

یک کارشناس حمل و نقل در این باره به ایمنا می گوید: آلودگی صوتی از جمله مشکلات زیست محیطی آزاردهنده در محیط های شهری و حتی غیرشهری به شمار می رود و از جمله منابع ایجاد آن خودروها، هواپیماها، موتورهای دیزل قطار و ... است؛ "بوق خودرو" یکی از هفت عاملی است که از خودرو به صورت ناخواسته ایجاد می شود، اینکه گفته می شود به صورت ناخواسته، دلیل آن است که به هر صدای ناخواسته و آزار دهنده، آلودگی صوتی گفته می شود.

غلامرضا شیران با بیان اینکه آلودگی صوتی ناشی از انجین موتور؛ بوق، لاستیک و ... برای انسان آزاردهنده است، ادامه می دهد: آلودگی صوتی می تواند عوارض زیادی همچون بالارفتن فشار خون و قندخون و حتی سکته های مغزی را به دنبال داشته باشد و باعث اختلال دستگاه گوارش و حتی زخم معده شود؛ همچنین آلودگی صوتی آستانه شنوایی انسان ها را نیز پایین می آورد، انسان ها از خود بی خود شده، بی حوصله و پرخاشگر می شوند.

وی تاکید می کند: بوق زدن به تحقیق از موضوعاتی است که تمام جوامع بشری از این موضوع به نحوی تنفر دارند، این که در شهرها رایج شده خداحافظی، خبردادن، رسیدن، سلام کردن و یا فحاشی کردن از طریق بوق انجام شود، کمال بی اطلاعی از موضوعات زیست محیطی ناشی از آلودگی صوتی است؛ جالب اینجا است که اهمیت موضوعات آلودگی صوتی را حتی مسئولان و قانون گذاران ما درک نکرده اند، یعنی آن قدر صدای بلند شنیده اند که یا گوش هایشان نمی شنود و یا اینکه از عواقب آن بی خبر هستند.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه در خیابان های شهرهای مترقی با خودروهایی که بیش از حد مجاز صوت بلند داشته باشند یا در محل های ممنوعه از بوق استفاده کنند، برخورد جدی صورت می گیرد، اضافه می کند: متأسفانه در کشور ما به استانداردهای آلودگی صوتی که برای سلامت روح، فیزیک و روان انسان مضر است، پرداخته نشده، در واقع به استانداردهای جهانی دقت نمی کنیم و به همین دلیل در موضوعات عمرانی و ساخت و سازها کمتر به مضرات آلودگی های صوتی می پردازیم.

شیران می گوید: همین موضوعاتی که برای ما مهم نبوده و البته مدیران به آن توجه نداشته اند، از تعریف آلودگی صوتی تا استانداردهای آلودگی صوتی که در واقع سلامت مردم و جامعه را تضعیف می کند، سبب می شود جوانان و رانندگان ما نسبت به این موضوع بی اطلاع باشند و یک تاکسی و یا یک مسافرکش با نصب یک بوق دلخراش بخواهد از این طریق مسافر خودش را و یا ماشین های دیگر را متوجه کند.

وی با تاکید بر اینکه در شهرهای ما متأسفانه پلیس با موضوعاتی ناشی از آلودگی صوتی با بوق برخورد نمی کند، خاطرنشان می کند: بارها در شهر خودروهایی را دیده ام که بوق های گوش خراش نصب کرده اند و بیخ گوش پلیس بوق می زنند و پلیس برخوردی با متخلفان ندارد، بوق هایی که می تواند باعث سقط جنین یک زن باردار و یا سکته بیماران قلبی شود.

وی تصریح می کند: استفاده از بوق های نابه هنجار نشانه ضعف فرهنگی، ناآگاهی و بی احترامی به حقوق شهروندی است که متأسفانه نه قانون گذار متوجه است تا برای آن قانون مدنی وضع کند و نه پلیس به عنوان مجری و اعمال کننده قانون با آن برخورد می کند؛ این در حالی است که محیط شهری خوب یک محیط شهری آرام با کمترین مزاحمت برای شهروندان است.

این کارشناس حمل و نقل با طرح این سؤال که تاکنون پلیس چه زمانی و کدام خودرو را به دلیل آلودگی صوتی جریمه کرده است؟ می گوید: استانداردهای آلودگی صوتی سطح شهر در روز نباید از ۵۵ یا ۵۰ دسی بل و در شب نباید بیشتر از ۴۵ دسی بل باشد، این در حالی است که هر بوق ناهنجار خودروهای غیرمجاز ۶۰ تا ۷۰ دسی بل در لحظه و یا آنی برای شهروندان آلودگی صوتی ایجاد می کند.

وی تاکید می کند: اهرم های قانونی در ارتباط با استفاده نابه جا از بوق خودروها باید به صورت قوی تر اجرا شود، مدیران و مسئولان ابزارهای مدیریتی را به کار گیرند، نگویند که کارهای مهم تری دارند، مسئولان نباید خودشان را تبرئه و از انجام وظایف خود شانه خالی کنند.

شیران تاکید می کند: با وضعیت کنونی باید در مقابل توریست خارجی خجالت بکشیم، در مقابل کودکان و زن باردار و پیرمردی که در کنار خیابان قدم می زند و با این صداها مواجه می شود، باید خجالت زده باشیم.

به گزارش ایمنا، متاسفانه امروزه آلودگی صوتی به خصوص صدای بوق خودروها به قدری با زندگی شهری عجین شده که اگر روزی در مکانی آرام و عاری از این صداها قرار بگیریم، با خود خواهیم گفت چه سکوتی... گویی زندگی بدون وجود صداهای ناهنجار برای ما غیرعادی، نامأنوس و دور از ذهن است.

گزارش از راضیه کشاورز، خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

   #اصفهان #سلامت #خودرو #رانندگی #عوارض #موتورسیکلت #نرم افزار #شهرداری #استاندارد #راننده تاکسی