تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
pixel.gifقشم ایر هم از بدهی زنجانی به نفت نرسید!
در شرایطی که از معدود اموال قابل انتقال بابک زنجانی به وزارت نفت بابت تسویه بدهی او، هواپیمایی قشم بود، حالا خبر رسیده که هواپیمایی قشم هم توسط استانداری اصفهان خریداری شده تا دست نفت خالی تر از گذشته باشد؛ هرچند وزارت نفت این موضوع را تکذیب کرده است. در شرایطی که از معدود اموال قابل انتقال بابک زنجانی به وزارت نفت بابت تسویه بدهی او، هواپیمایی قشم بود، حالا خبر رسیده که هواپیمایی قشم هم توسط استانداری اصفهان خریداری شده تا دست نفت خالی تر از گذشته باشد؛ هرچند وزارت نفت این موضوع را تکذیب کرده است.
به گزارش نکونیوز، بابک زنجانی بابت نفتی که در دوران تحریم با دور زدن تحریمها فروخته و پولش را به حساب وزارت نفت واریز نکرده حدود ۲ میلیارد یورو به شرکت ملی نفت ایران بدهکار است. با وجود وعده های متعدد شریکان خارجی بابک زنجانی او هنوز نتوانسته بدهی خود را پرداخت کند . وکیل مدافع زنجانی به تازگی مدعی شده که شرکت ملی نفت حسابی باز نکرده تا بخشی از بدهی زنجانی واریز شود اما وکیل شرکت ملی نفت با صراحت این موضوع را تکذیب کرده است. در این میان بابک زنجانی که مدتهاست در زندان به سر می برد علیرغم صدور حکم اعدام، همچنان در حال وقت گذراندن است.
هواپیمایی قشم که در سال ۱۳۸۸ از سوی هلدینگ توسعه سورینت قشم متعلق به بابک زنجانی خریداری شد، در سال ۱۳۹۳ در ازای بدهی این مجرم نفتی، به شرکت ملی نفت ایران واگذار شده است.
شرکت هواپیمایی قشم در سال ۱۳۷۲ با اجاره هواپیما فعالیت پروازی خود را با نام فراز قشم شروع کرد. از سال ۱۳۷۵ با انعقاد قرارداد اجاره با مالکین هواپیماهای مسافری پهن پیکر پروازهای خود را در مسیرهای تهران- قشم، تهران- دبی و دیگر شهرهای ایران انجام داده است. در ابتدا پروازهای مسافری این شرکت با دو فروند هواپیما آغاز شد و شرکت توانست تا سال ۱۳۷۹ تعداد ۷ فروند هواپیما در اختیار گیرد. در سال ۱۳۸۵ مالکین تصمیم به واگذاری شرکت نمودند و در نهایت در سال ۱۳۸۸ شرکت هولدینگ توسعه سورینت قشم متعلق به بابک زنجانی مالک این شرکت شد.
در شهریور سال ۹۴، محمود شکرآبی که سوابقی همچون مدیریتی بازرگانی هواپیمایی در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، معاونت بازرگانی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و مدیریت عامل شرکت هواپیمایی نفت را در کارنامه خود داشت به عنوان مدیرعامل قشم ایر انتخاب شد و هنوز در این سمت حضور دارد.
چهارم بهمن ۹۳، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از واگذاری قشم ایر بابت بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت خبر داد و گفت: هتل قشم بابت بدهی زنجانی به منطقه آزاد عودت داده می شود.
اما سوم بهمن سال ۹۶، علی عابدزاده ، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با ایلنا درباره واگذاری قشم ایر به وزارت نفت در قالب تهاتر بدهی های بابک زنجانی اظهار داشت : قشم ایر به هیچ شرکت و نهادی واگذار نشده است و اگر قرار باشد به نهادی واگذار شود در این باره قوه قضاییه تصمیم می گیرد. در حال حاضر شرکت هواپیمایی قشم ایر به عنوان یک شرکت مستقل فعالیت می کند و در انجام وظایف و فعالیت های این شرکت مشکلی وجود ندارد.
سال ۹۲ هم وزیر نفت گفته بود اموال بابک زنجانی را نمی خواهند بلکه پول نقد می خواهند. با این حال نزدیک به ۵ سال از آن روزها سپری شده و حالا نه تنها تکلیف واگذاری هواپیمایی قشم به عنوان بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت مشخص نشده بلکه مدعی تازه ای هم برای آن پیدا شده است.
«محسن مهرعلیزاده» استاندار اصفهان، بتازگی اعلام کرد: پس از سه ماه تلاش موفق شدیم شرکت قشم ایر را برای توسعه ظرفیت های گردشگری و اقتصادی استان خریداری کنیم. به گفته مهرعلیزاده، قشم ایر ۱۴ هواپیمای در حال پرواز و ساختار و امکانات خوبی دارد، مشکلات تحریمی ندارد و برخورداری از مجوز پرواز به اروپا، کیفیت هواپیماها و خدمات پروازی از مزایای آن است. وی ادامه داد: موافقنامه این خرید امضا شده است و می توانیم بگوییم این شرکت هواپیمایی متعلق به استانداری اصفهان است.
اما امروز (شنبه) وزارت نفت این ادعا را رد کرد. مسوول کمیته مطالبات وزارت نفت اعلام کرد: اکنون چند خریدار خواهان خرید این هواپیمایی اند که مذاکرات با آنها ادامه دارد. «سیداصغر هندی» گفت: بخش خصوصی اصفهان که حمایت استانداری را نیز با خود دارد از جدی ترین خریداران این خط هوایی است اما هنوز مذاکرات با آنها نهایی نشده است.
اینطور که از شواهد بر می آید، از مجموع بدهی زنجانی به نفت، قشم ایر هم به وزارت نفت نمی رسد...

   #قشم #بابک زنجانی #اصفهان #منطقه آزاد #یورو #وزیر نفت #بخش خصوصی