تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان

مرسدس C112، سوپراسپرتی موتور وسط با پیشرانهٔ V12، درهای گالوینگ و آئرودینامیک فعال

نام مرسدس بنز C112
معرفی نمایشگاه فرانکفورت 1991
ترکیب موتور وسط
پیشرانه 6 لیتری V12
قدرت 410 اسب بخار
گشتاور 580 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد 4.9 ثانیه
حداکثر سرعت 300 کیلومتر در ساعت

چرا باید آن را به یاد داشته باشیم؟

C112 پیشرفت های تکنولوژیکی زیادی را برای مرسدس بنز به همراه داشت و به همین دلیل کانسپت مهمی است. از سوی دیگر، طراحی فوق العادهٔ این خودرو به همراه درهای گالوینگ آن بسیار جالب توجه هستند.

پس از ساخت چهار پروتوتایپ مختلف از مدل C111 در دههٔ 70، حدود بیست سال بعد مرسدس بنز تصمیم به ساخت جایگزینی برای آن گرفت. این سوپراسپرت جدید که C112 نام گرفته بود، در نمایشگاه فرانکفورت 1991 رسماً رونمایی شد. در این سوپراسپرت نیز بار دیگر از درهای نمادین مرسدس موسوم به گالوینگ استفاده شده بود. این کانسپت اما به نوعی نسخهٔ جاده ای و قانونی خودروی مسابقه ای مرسدس-سائوبر C11 محسوب می شد؛ اما همان طور که اشاره شد، C112 به تکنولوژی های پیشرفتهٔ بسیار زیادی مجهز شده بود که بعدها از آن ها در محصولات تولیدی مرسدس بنز استفاده گردید.

C112 اولین محصول مرسدس بود که به سیستم تعلیق فعال مجهز شده بود. این سیستم که «کنترل فعال بدنه» نام گرفته بود، چندین سال بعد به خط تولید مرسدس بنز راه پیدا کرد و برای اولین بار در CL کلاس تولیدی سال 1999 مورداستفاده قرار گرفت. در C112 از تعلیق فعال هوشمندی استفاده شده بود که بر اساس اطلاعات دریافت شده از سنسورها، خود را تنظیم می کرد. برای این کار، هریک از چرخ های خودرو به ترکیبی از فنرها و سروُسیلندرهای هیدرولیکی مجهز شده بودند. در آن زمان مرسدس بنز اعلام کرد که این کانسپت در جاده ها سطح بی نظیری از پایداری را ارائه می کند. علاوه بر این، C112 به سیستم فرمان گیری چرخ های عقب هم مجهز شده بود که پویایی آن را افزایش می داد.

امروزه آئرودینامیک فعال در سوپراسپرت های سطح بالا ویژگی غیرمعمولی نیست اما در اوایل دههٔ 90 این ویژگی نایابی بود؛ اما در همان دوران، مرسدس C112 در جلو و عقب به اسپویلرهای کاملاً قابل تنظیم مجهز بود که به صورت الکترونیکی کنترل می شدند تا ترکیب مطلوبی از ضریب آئرودینامیک پایین و داون فورس بالا ارائه گردد. علاوه بر این، اسپویلر عقب که در هنگام رانندگی معمولی بی حرکت بود، هنگام افزایش سرعت و یا هنگام عبور از پیچ ها بیرون می آمد. همچنین هنگام توقف از سرعت های بالا، این اسپویلر به عنوان ترمز هوایی عمل می کرد. این ویژگی، حدود دوازده سال پس از C112، برای اولین بار در سوپراسپرت تولیدی SLR مک لارن مورداستفاده قرار گرفت. یکی دیگر از افتخارات مهم C112 سیستم کروز کنترل هوشمند آن بود که بعدها در S کلاس W220 سال 1998 مورداستفاده قرار گرفت.

علاوه بر این، C112 از سیستم الکترونیکی پایش باد تایرها هم برخوردار بود که این سیستم هم چند سال بعد برای اولین بار در CL کلاس سال 1999 دیده شد؛ اما علاوه بر ویژگی ها و تکنولوژی های پیشرفته، C112 به پیشرانهٔ قابل توجهی هم مجهز بود. این موتور یک واحد 6 لیتری V12 تنفس طبیعی با 410 اسب بخار قدرت و 580 نیوتن متر گشتاور بود که در میانهٔ خودرو نصب شده بود. با تکیه بر این موتور، C112 می توانست ظرف تنها 4.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت 300 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما با وجود اینکه حتی مرسدس بنز 700 سفارش خرید برای C112 دریافت کرده بود، این سوپراسپرت فوق العاده هرگز به تولید نرسید. البته مرسدس بنز تلاش کرده که با کمک سائوبر راهی برای تولید C112 پیدا کند اما متأسفانه نهایتاً پروژهٔ تولید آن لغو شد.

   #مرسدس بنز #خودرو #نمایشگاه #اسب بخار #رانندگی #رونمایی