تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
پدال نیوز: زمزمه های جدید کاربران فضای مجازی برای تحریم خرید خودروهای داخلی و مانور تبلیغاتی آگاهانه یا ناآگاهانه یکی از اپراتورهای تلفن همراه حول این موضوع، برای یکی از خودروسازان داخلی شائبه ایجاد کرد. به گزارش پدال نیوز به نقل از تسنیم، چند هفته ای می شود که کاربران فضای مجازی کشور همچون رویه ای که سه چهار سال پیش اتفاق افتاد سعی در هدایت کمپین «نخریدن خودروی داخلی» دارند و بار دیگر زمزمه های تحریم خرید تا کاهش قیمت ها در برخی شبکه ها به چشم می خورد.


کمپین هایی، که چند نمونه از آن به اشکال مختلف طی این سال ها با اهدافی نظیر اعتراض به قیمت های نجومی خودروهای داخلی و مقابله با کیفیت نازل محصولات تولیدکنندگان ایرانی این بخش برگزار شد اما نه تنها نتیجه ای در بر نداشت بلکه در مواردی شاهد بودیم که قیمت خودروها را به شکل رسمی، گران تر کرد.

با وجود اینکه اجرای چنین پویش هایی بر میزان تولید کمپانی های داخلی تأثیرگذار بود یا به عبارتی بر افزایش تولیدات انباشت شده آنها افزود اما در نهایت همان سال 94 با اجرایی شدن بسته سیاستی بانک مرکزی به منظور تحریک تقاضا و فروش کالاهای انباشت و اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی به متقاضیان خرید خودرو، بار دیگر حجم تقاضا در بازار ارتقا یافت و رسالت کمپین ها به بن بست رسید.


بعد از اجرای چند نمونه ناموفق از این دست کمپین ها، برخی از فعالان اقتصادی با اشاره به بازار انحصاری تولید خودرو در کشور و رانت های بسیاری که پیرامون آن شکل گرفته به صراحت عنوان کردند که رسالت این قبیل کارها شفاف و مشخص نیست و حتی کاربران فضای مجازی که در این قبیل فرآیندها شرکت می کنند، هنوز به صورت دقیق نمی دانند که به دنبال چه هستند و با این تحریم می خواهند شاهد چه اتفاقی در بازار باشند.

به همین منظور پیام آنها به صورت دقیق به گوش کسانی که دست اندرکاران اصلی این بازار هستند، نمی رسد و نهایتا با توجه به اینکه نیاز همه خودروسازان ممکن است فروش میلیونی در سال نباشد و با تولید چند هزار خودرو هم بتوانند به هدف خود در بازار دست پیدا کنند، چندان وقعی برای این قبیل کارها قائل نشوند.

البته در میان اجرا یا گاهی که برخی از این کمپین ها با شکست مواجه می شد، توپ در زمین تخریب گران اقتصادی و برخی فعالان سیاسی انداخته و گفته می شد که راهبری کمپین ها دست آنها بوده است تا تنظیم بازار کشور را برهم بزنند.

سوای از اینکه تحلیل گرانی هم با انتقاد از رویه برگزاری این کمپین ها معتقدند که باید دست واسطه ها از بازار خودرو کوتاه شود تا بعد از آن بتوان وارد مراحل دیگر برخورد با مفسدان این حوزه شد، اما بار دیگر زمزمه هایی از جنس همان کمپین هایی که عملا هیچگاه با موفقیت مواجه نبود در فضای مجازی به گوش می رسد و ظاهرا دامنه آن به فضای جامعه نیز کشیده شده است.

اهمیت این موضوع زمانی محرز می شود که معاون ارتباطات گروه خودروسازی سایپا به تبلیغات یکی از اپراتورهای تلفن همراه در سطح جامعه واکنش نشان می دهد و می نویسد:

«معاون محترم بازاریابی شرکت ایرانسل به استحضار می رساند طی چند روز گذشته تبلیغاتی در سطح کشور برای شرکت ایرانسل در حال انجام است که پیام "فعلا ماشین نخرید و سیم کارت بخرید" را دست مایه تبلیغ قرار داده است. (نمونه عرضه پل ستارخانه در تهران)

همانگونه که مستحضر هستید هدف تبلیغات چهار سال گذشته کمپین خودرو نخرید که به طور وسیع در فضای مجازی جریان سازی شد، لطمه به صنعت خودرو داخلی و ایجاد فرصت برای خودروسازان خارجی برنامه ریزی شده بود که با درایت مسئولان صنعت خودروی کشور کمپین به شکست انجامید.

امسال نیز نبض هایی از همان جریان شروع به تپیدن کرده که متولیان صنعت خودروی کشور در حال تحلیل و رصد آن هستند؛ هر چند با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و شناسایی سرشاخه های کمپین اقدامات آنان تا این لحظه عقیم مانده است.

از همین رو با توجه به اینکه پیش بینی می شود، طی روزهای آتی تبلیغات شرکت ایرانسل وارد فازهای جدیدی شود، لطفا دستور فرمایید در اسرع وقت برای دوری از شائبه جریان سازی و همراهی با کمپین هایی علیه صنعت خودرو، اقدام به تغییر پیام تبلیغات شود.»

   #کمپین #فضای مجازی #خودرو #ایرانسل #بازار خودرو #بانک مرکزی #سیم کارت #سایپا