تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
اخذ عوارض، موثرتر از افزایش تعرفه خودروهای لوکس است

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا،

اولا به این طرح دولت ایراداتی به شرح زیر وارد است:

۱- افزایش قیمت شدید خودروهای موجود در بازار.

۲- خودروهای لوکس موجود در بازار به کالاهای سرمایه ای بلندمدت تبدیل می شوند.

۳- انگیزه خرید و نگهداری این خودروها به جهت حفظ قدرت خرید در برابر افزایش قیمت ارز و تورم افزایش یافته است.

۴- انگیزه سرمایه گذاری وجوه فوق جهت تولید داخلی، حفظ و استحکام قدرت و مقاومت اقتصاد ایران کاهش یافته و همچنین انگیزه خروج ارز از کشور افزایش داشته است.

در جهت رفع ایرادات گفته شده موارد زیر پیشنهاد می شود:

۱- کاهش تعرفه واردات خودرو به حالت قبلی.

۲- وضع عوارض تردد خودروهای خارجی در کشور به میزان پیشنهادی ۲۰ درصد سالیانه با احتساب ارزش ماخذ گمرک و نرخ ارز رسمی در زمان محاسبه از زمان صدور کارت خودرو به نام خریدار.

نکته۱: از این جهت که عمر مفید تردد خودروهای لوکس در کشور در حدود پنج سال است، مالیات سالیانه ۲۰ درصد اخذ شود.

نکته ۲: به لحاظ حفظ درآمدهای دولت از محل کاهش تعرفه واردات و جلوگیری از بروز کسری بودجه از این محل می توان گزارشی از تعداد و مدل و ارزش گمرکی خودروهای موجود در بازار تهیه کرد و نرخ عوارض سالیانه را با توجه به گزارش مذکور طوری تعیین کرد که منجر به کاهش درآمدهای دولت و کسری بودجه نشود.

۳- برقراری عوارض ماهیانه ۲.۵ درصد از زبان صدور برگ خروج از انبار تا زمان صدور کارت خودرو به جهت جلوگیری از حفظ کالا در انبار.

۴- برقراری ماهیانه ۲.۵ درصد جریمه دیرکرد پرداخت عوارض سالیانه.

۵- چنانچه خودرویی کمتر از یک سال در کشور تردد داشته باشد، به تناسب ماه های تردد عوارض اخذ شود.

۶- پرداخت عوارض بر عهده فردی است که خودرو طبق اسناد رسمی در تملک وی بوده و انتقال خودرو به شخص ثالث موجب از بین رفتن عوارض پرداخت نشده در طی دوره تملک نشود.

۷- پیشنهاد می شود چنانچه خودروهای تحت تملک فردی بیش از یک خودرو است، عوارض مذکور پلکانی به ازای تعدد خودروها افزایش یابد.


مزایای طرح پیشنهادی:

۱- جلوگیری از تبدیل خودروهای خارجی به کالاهای سرمایه ای.

۲- تغییر ماهیت خودروهای مذکور به کالاهای مصرفی غیر سرمایه ای.

۳- انگیزه خرید و نگهداری جهت عوارض سالیانه به شدت کاهش خواهد یافت.

۴- انگیزه تغییر جهت سرمایه های مولد کشور از کالاهای مصرفی، لوکس، سرمایه ای شده به تولیدات مولد داخلی و یا واردات کالاهای سرمایه ای و مولد وجود خواهد داشت.

۵- بازتوزیع درآمدهای ایجاد شده از این طرح در جهت کاهش فقر و ایجاد اشتغال منجر به کاهش آسیب های اجتماعی تردد خودروهای مذکور در سطح جامعه و کاهش خشم طبقاتی می شود.

   #عوارض #خودرو #کسری بودجه #تعرفه واردات #افزایش قیمت #نرخ ارز #ایجاد اشتغال #مالیات #قیمت ارز #اقتصاد ایران

محتوای خبر «اخذ عوارض، موثرتر از افزایش تعرفه خودروهای لوکس است» را در سایت «پرشین خودرو» ببینید