تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
سنتی ها غفلت کنند از بین می روند

«رضا الفت نسب» عقیده دارد که اکنون مصرف کننده تمایل بیشتری به استفاده از خدمات آنلاین دارد.

نوپانا، به نقل از دیجیاتو: سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی در گفتگو با دیجیاتو خبر می دهد که فروشگاه های سنتی اکنون فرصت همکاری با فروشگاه های اینترنتی را پیدا کرده اند و در صورتی که بخواهند «صرفاً غر بزنند که کسب وکارهای آنلاین در حال از بین بردن ما هستند»، از بین خواهند رفت؛ بلکه باید با استفاده از فناوری خود را به روز کنند و محصولاتشان را در فروشگاه های آنلاین هم عرضه کنند.

«رضا الفت نسب» عقیده دارد که اکنون مصرف کننده تمایل بیشتری به استفاده از خدمات آنلاین دارد و می تواند با چند کلیک به جای طی کردن چند خیابان، محصول یا خدمات مورد نظر خود را دریافت کند: «مردم این سرویس ها را دوست دارند و نشان داده اند که با چند کلیک کالایی را خریداری می کنند یا تاکسی آنلاین سفارش می دهند. از طرفی زمانی که کسب وکار آنلاین در خدماتش به کاربر مشکلی را ایجاد کند، شخص می تواند به سادگی آن را پیگیری و شکایت کند؛ اتفاقی که در فضای سنتی به شکل سخت تری می افتد.»

الفت نسب که شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور پیدا کرده بود، عنوان کرد که در حال حاضر سهم فروش کالا به شکل آنلاین از کل بازار خرده فروشی کشور در حد یک درصد است و اکنون در گفتگویش با دیجیاتو اشاره می کند که اگرچه این رقم بسیار اندک است، اما در آینده پتانسیل رشد بالایی دارد؛ در نتیجه حال بهترین زمان برای کسب وکارهای سنتی است تا با خدمات آنلاین همراه شوند: «تصور می کنیم ظرف ۵ سال آینده می توان سهم فروشگاه های آنلاین را به ۴ یا حتی ۵ درصد رساند چراکه پتانسیل وجود دارد و امروز بیش از ۴۰ میلیون موبایل هوشمند در اختیار مردم است که از خدمات اینترنتی استفاده می کنند.»

اما با وجود بیش از ۴۰ میلیون موبایل هوشمند و آماری معادل ۵۷ میلیون کاربر آنلاین در ایران، چرا هنوز سهم فروشگاه های آنلاین در حد یک درصد است؟ سخنگوی اتحادیه کسب وکارهای مجازی مشکل اصلی را در عدم اعتماد نسبت به خرید اینترنتی می بیند و می گوید همین امروز میانگین خرید اینترنتی مردم چیزی حدود ۵۰ هزار تومان در هر سبد خرید است و البته رکود اقتصادی را نیز عامل دیگر این سهم پایین می داند: «تا مدتی پیش، رشد خوب جلو می رفت اما سپس به رکود اقتصادی رسیدیم و حالا زمان زیادی گذشته که سهم فروشگاه های آنلاین کالا روی یک درصد باقی مانده است. هرچند در حوزه خدمات آنلاین، با توجه به بحث تاکسی های آنلاین این رقم بیشتر است و تعداد تراکنش ها به شدت افزایش پیدا کرده.»

الفت نسب یکی از دلایل دیگر در پایین باقی ماندن سهم فروشگاه های اینترنتی از کل بازار خرده فروشی را درگیری های آنلاین ها به شکل داخلی با هم، و درگیری هایشان با دولتی ها عنوان می کند: «زمانی که وقت و سرمایه صرف چنین موضوعاتی شود، از بخش مهم و اصلی که بزرگ کردن بازار است غافل می مانند.»

در حال حاضر میانگین سبدهای خرید از فروشگاه های اینترنتی به گفته الفت نسب حدود ۵۰ هزار تومان و سهم آنلاین فروشی کالا هم حدود یک درصد است. این در حالیست که فروشگاه های اینترنتی بزرگ مانند دیجی کالا و بامیلو به جز تهران در شهرهای محدودی امکان پرداخت در محل را برای کاربر فراهم می کنند و در صورتی که همین قابلیت برای کل ایران وجود داشت، بحث عدم اعتماد کمرنگ تر می شد و مشخصاً سهم فروشگاه های آنلاین از بازار خرده فروشی هم افزایش پیدا می کرد. با این حال الفت نسب این روند را منسوخ می داند و می گوید: «۱۰ سال پیش این روش قابل قبول بود اما اکنون در دنیا منسوخ است و بیشتر در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد. این روند استاندارد نیست و هزینه های زیادی دارد؛ آمار کاملاً جدیدی ندارم اما بر اساس آخرین اطلاعات من، ۲۰ درصد از سفارش های اینچنینی برگشت می خورد. متاسفانه این روش در کشور ما جواب می دهد و شرکت ها هنوز که هنوز است در هر شهری که می روند همین روند را فعال می کنند. پرداخت در محل اگرچه باعث می شود تا کاربران به خرید بیشتر ترغیب شوند اما ۲۰ درصد برگشتی، هزینه زیادی را روی دست فروشگاه ها می گذارد و خود فروشگاه ها هم این را می بینند و توقع می رود پس از این همه سال، پرداخت آنلاین متداول شود.»

   #خرده فروشی #دیجی کالا #خدمات اینترنتی #استاندارد