تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
cachefile_2180_3.jpg

واحد خبر mobile.ir : مفهوم بازی های کامپیوتری در طی یکی دو دهه گذشته متحول شده و از کنسول های خانگی نسل اول با گرافیک های ابتدائی و امکانات محدود، به PCها و لپ تاپ های پیشرفته و نسل جدید کنسول های بازی ارتقاء یافته است. کنسول های خانگی در سال های اخیر محرک اصلی صنعت گیم بوده و با کم رنگ شدن PCهای خانگی و قیمت بالای نوت بوک های مخصوص بازی، سالیانه صدها عنوان بازی مختلف برای این کنسول ها منتشر می شود. در این میان اما رقیب هولناکی برای کنسول های بازی در حال ظهور است که شاید به زودی، آینده این صنعت را متحول سازد؛ طبق یک گزارش جدید، بازی های موبایلی در طی یک سال گذشته به درآمد 46 میلیارد دلاری دست پیدا کرده اند که زنگ خطر بزرگی برای سازندگان بازی در هر دو سطح سخت افزاری و نرم افزاری به حساب می آید.

Baird Smartphone Gaming Report

گزارش جدید در این رابطه به نقل از Colin Sebastian تحلیلگر مالی موسسه تحقیقاتی Baird Equity Research و توسط Business Insider منتشر شده که در طی آن ضمن اشاره به درآمد سرشار بازی های موبایلی از تمایل شدید تولیدکنندگان برای ارائه برخی از بهترین و شناخته شده ترین بازی های موجود برای پلتفرم های موبایلی، سخن به میان آمده است. تولیدکنندگان این بازی ها، از نگاه این تحلیلگر از هیچ تلاشی برای بیشتر سرگرم کردن کاربران با بازی های موبایلی فروگذار نکرده و به همین منظور از ویژگی هائی همچون موقعیت یابی مکانی بازی کنان، تعامل های لحظه ای کاربران در حین انجام یک بازی چند کاربره و به خصوص پدیده واقعیت افزوده بیش از پیش بهره خواهند برد. Sebastian در ادامه این گونه می گوید : «در حالی که نرخ نفوذ اینترنت و گوشی های هوشمند در سطح جهانی افزایش پیدا می کند، شاهد موقعیت های رشد برجسته ای در زمینه بازی های موبایلی هستیم.»

Baird Smartphone Gaming Report

این محقق با تکیه بر آمار موسسه تحقیقاتی Newzoo از درآمد 46 میلیارد دلاری بازی های موبایلی در سال گذشته سخن می گوید که چیزی معادل 42 درصد کل درآمد صنعت بازی های کامپیوتری یا video game به حساب می آید. طبق پیش بینی Sebastian این آمار در آینده نیز، هم به عنوان بخشی مستقل و هم به عنوان جزئی از کل صنعت بازی های کامپیوتر به رشد خود ادامه می دهد. پیش بینی موسسه Baird در مقیاسی کوچک تر و برای بازار ایالات متحده به افزایش درآمد این صنعت از 5.5 میلیارد دلار سال گذشته به 8.1 میلیارد دلار در سال 2021 است و این در حالی ست که طبق نتایج این تحقیق، بازی های موبایلی بیش از همه چیز بر موج عناوین رایگان سوار است. این بازی ها به طور عمده توسط برنامه نویسان مستقل و شرکت های نرم افزاری مشخصی تولید می شود که تقریبا فقط به طور کامل روی بازی های موبایلی تمرکز دارند و هنوز اکثر سازندگان بزرگ بازی های کنسولی به این صنعت نپیوسته اند. این روند البته در حال تغییر است و به تازگی برخی از بزرگان دنیای بازی از جمله Electronic Arts (که با نسخه های موبایلی FIFA و NFL به موفقیت دست پیدا کرده اند) و Activision در حال ساخت و بهینه سازی تولیدات خود برای گوشی های موبایل هستند.

Baird Smartphone Gaming Report

پیش بینی صنعت بازی های موبایلی در آمریکا از 2016 تا 2021

علت اصلی محبوبیت بازی های موبایلی و رشد سریع این صنعت را بیش از همه چیز باید در گستردگی دیوایس ها و در دسترس بودن بیشتر این دستگاه ها جست وجو کرد که در مقایسه با کامپیوترهای خانگی و یا کنسول های بازی، رقم بسیار بالاتری را تشکیل داده و به همین دلیل جایگاه کاملا بالاتری را از لحاظ تعداد کاربران و تنوع بازی ها به خود اختصاص می دهد. برای نمونه تنها در ایالات متحده نزدیک به 203 میلیون بازی کن گیم موبایلی وجود دارد که آمار بازی کن های دسک تاپی و کنسولی با آن قابل قیاس نیست. بدین ترتیب با توسعه و ساخت یک بازی موبایلی، می توان آن را به جامعه هدف بسیار گسترده تری ارائه کرد و از مخاطبان بیشتری برخوردار شد. به گفته Sebastian برای نمونه کاربران آیفون در سال گذشته به طور متوسط در App Store نزدیک به 36 دلار را برای خرید بازی هزینه کرده اند. کاربران موبایل در همین بازار، روزانه 30 دقیقه را به بازی روی موبایل و دیگر ابزارهای همراه خود اختصاص داده اند که چنین آماری در مورد کنسول های بازی و دیگر موارد مشابه کاملا بی سابقه است. این محبوبیت می تواند در آینده حتی بیش از این نیز افزایش یابد و بازی هائی مثل Pokémon Go با سیستم مبتنی بر مکان و ترکیب با واقعیت افزوده به خوبی ظرفیت های بالای این صنعت را یادآور می شوند.

Baird Smartphone Gaming Report

بازی Pokémon Go مبتنی بر واقعیت افزوده

موسسه تحقیقاتی Baird Equity Research در پایان گزارش خود از ادامه موفقیت صنعت بازی های کامپیوتری ابراز اطمینان کرده و بازی های موبایلی را به عنوان دلیل محکمی برای این موفقیت قلمداد کرده است. Sebastian در این باره اینگونه می گوید : «بازی های موبایلی، اهرم رشد دیگری را برای تولیدکنندگان سنتی فراهم کرده اند.» علاوه بر تولیدکنندگان سنتی محتوای نرم افزاری، صاحبان فروشگاه های نرم افزاری همچون اپل، گوگل و Tencent نیز از این رشد بی سابقه صنعت بازی های موبایلی بیش از پیش متنفع خواهند شد.از سوی دیگر سازندگان گوشی های موبایل نیز با حصول اطمینان از موفقیت روزافزون صنعت بازی های موبایلی نگاه تازه ای را به این بخش آغاز کرده اند که از آن جمله باید به تولید گوشی های مخصوص بازی همچون Razer Phone و Asus ROG Phone اشاره کرد.

   #نوت بوک #پلی استیشن #نسل جدید #لپ تاپ #اینترنت #آیفون