تاریخ دریافت خبر: نظر بینندگان
دوران بارداری یکی از زیباترین مراحل زندگی هر زنیه که منتظر یه زندگی جدیده اما همه ی این زیبایی ها به خودتون بستگی داره. معمولا در دوران حاملگی احساسات ضد و نقیض زیادی به سراغتون میاد و شما رو تحت تاثیر قرار میده. ممکنه احساس سرخوردگی و حتی افسردگی کنید و استرس و نگرانی از بدترین شرایطیه که شما میتونین دچارش بشین. بیشتر افراد این نگرانی رو دارن که آیا زندگی پراسترس و پرتنش اونها روی نوزاد تاثیرگذاره یا خیر؟ در این مطلب در مورد استرس در طول بارداری و تاثیراتش بر روی کودک و نحوه ی مقابله با اون رو براتون توضیح میدم.

چگونه استرس بر نوزاد متولد شده تاثیر میگذارد؟
هنگامی که شما با یک وضعیت استرس زا برخورد میکنین بدن شما حالت جنگ و دفاعی به خودش میگیره و چنین حالتی منجر به افزایش هورمون کورتیزول، همراه با هورمون های استرس دیگه میشه. در شرایط عادی این هورمونها هیچ خطری برای شما ندارن اما اگه دچار استرس و تنش بشین این هورمونها بسیار مخرب بوده و بر روی نوزاد تاثیر میذارن.

تاثیرات مخرب استرس در بارداری بر روی نوزاد
استرس در طول بارداری میتونه در بسیاری از موارد باعث ایجاد زایمان زودرس بشه و وزن کم نوزاد هنگام تولد اثر دیگر تنش در دوران بارداریه. مطالعات نشون میده زنانی که از استرس مزمن در حاملگی رنج میبرند بیشتر احتمال داره که نوزادانی با مشکل اختلال در خواب و مشکلات رفتاری به دنیا بیارن.

چگونه با استرس در بارداری مقابله کنیم؟
یه شغل استرس زا، مشکلات زناشویی و دلایل بی حد و اندازه ای برای ایجاد احساس استرس وجود داره و به دلیل شرایط خاصی که یک زن در طول دوره ی بارداری چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی داره بیشتر بر روی او اثرگذاره. روش هایی که در زیر توضیح میدم تا حدود زیادی میتونه به کاهش استرستون در این دوران کمک کنه.

رعایت رژیم غذایی مناسب و سر وقت
عادات بد غذایی مانند خوردن غذاهای چاق کننده و الگوهای تغذیه ای نامنظم باعث ایجاد استرس بیشتری میشه. بنابراین سعی کنید برنامه ریزی منظم داشته باشین و از یه رژیم سالم و متعادل استفاده کنین.

مراقبه و ورزش برای مقابله با استرس در بارداری
مراقبه روشی عالی برای رهایی از استرسه و تکنیک های مراقبه ی متعددی وجود داره که میتونه بهتون کمک کنه. علاوه بر اون ورزش منظم در طول حاملگی باعث رهایی شما از استرس میشه، بخصوص ورزش های گروهی و دوستانه مانند پیاده روی، شنا و یوگا.

دلایل نگرانی را به حداقل برسانید
از انجام برخی کارهای استرس زا که پیامدی جز ناراحتی برای شما نداره دوری کنین، مثل بحث با یه غریبه توی ترافیک. اجازه ندین که هر وضعیتی شما رو به هم بریزه. برای خودتون سرگرمی ایجاد کنین و به انجام کارهایی که دوست دارین بپردازین. صحبت کردن با دوستانتون، فیلم دیدن، گوش دادن به موزیک و هر کاری که شما رو آروم میکنه.
در رابطه با مشکلاتتون با فردی قابل اعتماد یا مشاور صحبت کنید
صحبت کردن در مورد مشکلتون با همسر یا دوستی قابل اطمینان باعث میشه تا حدودی فکرتون آزاد بشه و کمی اطمینان خاطر پیدا کنید. در صورتی که فکر میکنین نمیتونین با استرس موجود در زندگیتون مقابله کنین حتما با مشاوری حرفه ای یا پزشکتون اونو در میون بذارین.

   #بارداری #همسر #موزیک #دوران بارداری #تغذیه