تاریخ دریافت خبر:
چاقی در سنین کودکی می تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود، گفت:۴۰-۹۰ درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج خواهند برد. با پیشگیری از چاقی در سنین کودکی و نوجوانی می توان از چاقی بزرگسالی و پیامد های ناشی از آن جلوگیری کرد.به گزارش بلاغ، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه سرا گفت: با توجه به شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی، میزان فعالیت بدنی کودکان کاهش یافته است. به نقل از سلامت نیوز ،ساعات طولانی تماشای تلویزیون، بازی های کامپیوتری، استفاده از تبلت و کامپیوتر موجب می شود که میزان تحرک کودکان و نوجوانان به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

بازی های کامپیوتری باعث چاقی کودک می شود

«مریم اسدی» با اشاره به آغاز مناسبت «بسیج ملی تغذیه سالم» از ۱۵ لغایت ۳۰ دی ماه، اظهار کرد: شعار امسال «بسیج ملی تغذیه سالم» چاقی یا سلامتی، انتخاب با شما است.

وی افزود: هدف از بسیج ملی تغذیه سالم در کشور، فرهنگسازی برای ترویج تغذیه سالم و توجه دادن مردم به این نکته است که باید برای حفظ سلامت خود، نکات تغذیه ای خود را رعایت کنند.

اسدی با بیان اینکه چاقی و کنترل اضافه وزن مورد تأکید بسیج ملی تغذیه سالم امسال است، خاطرنشان کرد: امروزه چاقی دوران کودکی و نوجوان به صورت یک مشکل سلامت همگانی در آمده است و به سرعت رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه چاقی در سنین کودکی می تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود، گفت:۴۰-۹۰ درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج خواهند برد. با پیشگیری از چاقی در سنین کودکی و نوجوانی می توان از چاقی بزرگسالی و پیامد های ناشی از آن جلوگیری کرد.

این کارشناس تغذیه به پیامد های اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان اشاره و تصریح کرد: دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، سکته، اختلال عضلات اسکلتی و کبد چرب و انواع سرطان از جمله این پیامدهاست.

وی با بیان اینکه علت اصلی اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی و نوجوانی عدم تعادل انرژی بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده است، گفت: تغییر الگوی غذایی و بی تحرکی از عوامل مرتبط در عدم تعادل انرژی بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده است.

اسدی یادآور شد: الگوی غذایی کودکان و نوجوانان به سمت افزایش مصرف غذا های پرانژی و ناسالم که دارای چربی و قند و ویتامین، مواد معدنی کم هستند، تغییر کرده است و این در حالی است که مصرف فست فودها، نوشابه های گازدار، مواد قندی و شیرین و مصرف کم میوه و سبزی افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی، میزان فعالیت بدنی کودکان کاهش یافته است. ساعات طولانی تماشای تلویزیون، بازی های کامپیوتری، استفاده از تبلت و کامپیوتر موجب می شود که میزان تحرک کودکان و نوجوانان به میزان قابل توجهی کاهش یابد. مصرف انواع تنقلات چرب، شور و شیرین در این مواقع خطر اضافه وزن و چاقی را بیشتر می کند.

اسدی به نکاتی برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: همواره سعی شود مقدار روغن و شکر موجود در غذا های مصرفی خانواده را کاهش دهید و افراد خانواده را تشویق به مصرف صبحانه کنید.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه سرا مصرف میان وعده های سالم نظیر میوه و سبزی، غلات کامل و آجیل را برای مصرف فرزندان در مدرسه مناسب دانست و خاطرنشان کرد: کودکان را به خوردن میوه ها با تزئین متنوع ترغیب کنید. به جای سس های چرب مثل مایونز می توان در منزل با استفاده از ماست و سبزی های خشک شده معطر، روغن زیتون، آب لیموی تازه و... سس خوشمزه برای کودکان تهیه کرد.

اسدی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان از شیرینی و شکلات، پیتزا و سایر فست فود ها به عنوان پاداش و جایزه برای کودکان و نوجوانان استفاده نشود، افزود: کودکان گمان می کنند این خوراکی ها بهتر از سایر غذاهاست.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه سرا با بیان اینکه کودکان باید روزانه حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی و تحرک داشته باشند، خاطرنشان کرد: کودکان نباید بیش از ۱۲۰ دقیقه در روز را صرف سرگرمی های بی تحرک مانند تماشای تلویزیون و... کنند.

   #تغذیه #تغذیه سالم #خانواده #تبلت #سرطان #تلویزیون