تاریخ دریافت خبر:
چندی پیش شرکت ایکاپ شرایطی را فراهم کرد تا بررسی جاده ای و بلندمدتی با خودروی پژو 508 داشته باشیم. خودرویی که به تازگی توسط ایکاپ عرضه شده و در بازه قیمتی بالای 150 میلیون تومانی، خود را به عنوان رقیب فرانسوی سدان های بزرگ بازار معرفی کرده است. ایکاپ شرکت مشترک ایران خودرو و پژو است که بعد از برجام کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد تا چهره ای متفاوت از پژو را با محصولات جدید و بروز خود در بازار نشان دهند.
پیشتر محصول 2008 تابستان امسال به بازار عرضه شد اما در ادامه پژو 508 نیز با فاصله ای کوتاه به بازار آمد و خود را به عنوان دومین محصول ایکاپ در بازار معرفی کرد. در این تست یک روزه چند صد کیلومتر با این خودروی جدید پژو در بازار ایران در جاده چالوس شمال کشور رانندگی کردیم تا از هر جهت این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

پژو 508

پژو 508

در هر خودرو سه نفر از ژورنالیست های تخصصی خودرو حضور داشتند و هر کدام از آن ها می توانست خودرو را در شرایط مختلف تست کند. پیشرانه به کار رفته روی این خودرو از نوع 1.6 لیتری توربوشارژ THP است که می تواند 165 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 240 نیوتن متر گشتاور را در 1400 دور در دقیقه تولید کند. پیشرانه ای که در خودروهای دیگر کمپانی PSA مثل پژو 2008، دی اس 5 و یا سیتروئن C3 استفاده می شود و به واقع موتوری با بازدهی بالا است و عملکرد خوب آن باعث شده تا چند عنوان جهانی را نیز بدست آورد. همچنین گیربکس بکار رفته روی آن از نوع 6 سرعته خودکار است که بین خودروهای ذکر شده مشابه است.
در مورد ظاهر این خودرو شاید بهتر باشد که خیلی صحبتی نکنیم که امری شخصی است اما موضوعی که جمعاً با آن موافق بودیم چهره زیبا و بروز در نمای جلویی، نمای نسبتاً ساده در عقب و در کل نمایی نسبتاً پخته در کل خودرو وجود دارد که هارمونی خوبی در کل آن به چشم می خورد. چهره ای که به وضوح برای سنین بالاتری نسبت به جامعه هدف رقبایی چون تالیسمان ساخته شده و افراد میانسال به بالا را هدف قرار داده است. اما باید اذعان کرد که با وجود این چهره کره ای هایی چون اپتیما و یا سوناتا و حتی رقیب هم وطنی خود یعنی تالیسمان چهره ای بروزتر و مدرن تر دارند و طراحی پژو 508 کمی محافظه کارانه بوده است.

پژو 508

پژو 508

خودرو را در جاده های پرپیچ و خم چالوس به سختی به چالش کشیدیم و چند مورد را می توانیم در مورد آن بگوییم. حداکثر گشتاور تولید شده در دور 1400 است که البته به دلیل استفاده از سیستم پرخوران است و وارد شدن بوست آن داخل مدار در دور پایین که یک مزیت محسوب می شود و باعث خواهد شد تا در دورهای اولیه توان خوبی را در چرخ های جلو داشته باشید و از کندی خودرو شکایت نکنید.
در مسیر چندین بار عملکرد گیربکس را تست کردیم که باید گفت عکس العمل جعبه دنده خوب و سرحال است. به عبارت دیگر موتور و گیربکس هماهنگ عمل می کنند. صندلی های جلو کاملاً راننده را در بر می گیرد و در هر پیچی راننده را کنترل می کند اما در صندلی های عقب که روکش آن ها چرمی نیز می باشد، با هر پیچ تندی کمی سرنشینان به طرف مقابل سوق داده می شوند. هندلینگ خودرو به واقع خوب و در حد یک اروپایی با تجربه است و ترمزها به درستی و با قدرت کار خود را انجام می دهند و تنها زمانی برای عادت کردن به آن نیاز ندارید بلکه به راحتی خودرو را در هر شرایط کنترل خواهید کرد.

پژو 508

پژو 508

نکته قابل توجه در مورد پژو 508، تعلیق بسیار نرم تر آن نسبت به تالیسمان است که دقیقاً به جامعه هدف آن منطبق است. همانطورکه گفتیم مخاطبان این خودرو افراد میانسال به بالا هستند و مطمئناً این رده سنی به رانندگی آرام و با آرامش بالا و کابینی نرم و راحت بیشتر احتیاج دارد که پژو 508 به خوبی از پس آن برآمده و پستی و بلندی های جاده را به خوبی به خود جذب می کند.

پژو 508

پژو 508

از نظر سطح امکانات پژو 508 در شرایط بسیار خوبی نسبت به رقبا قرار دارد و امکاناتی چون سانروف، چراغ های مخصوص روز، شیفتر پشت فرمان، سیستم تهویه دوگانه در جلو، سیستم HUD، سنسور نور و باران، کروز کنترل، سیستم کنترل باد لاستیک ها تالیسمان است. پژو 508 با چهره ای شکیل، پیشرانه ای کافی و مناسب، امکاناتی کامل، کیفیت اروپایی و البته خدمات پس از فروش گسترده برای خانواده هایی مناسب است که به دنبال خودرویی خانواده ای با فضای بار و کابینی جادار باشند و بحث قیمتی یک خودرو از اصلی ترین فاکتورهای انتخاب آن ها باشد.

   #پژو #خانواده #رانندگی #سیتروئن #جاده چالوس #بازار ایران #برجام #ایران خودرو