ایران آنتیک

تاریخ دریافت خبر:
خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی نشریه عصر اندیشه: پانزدهمین شماره این نشریه در 304 صفحه دربردارنده هفت پرونده با موضوعات گوناگون است.

پرونده «دین­داری یا دین­گریزی؟» که حجیم ­ترین بخش عصر اندیشه پانزدهم محسوب می­ شود، از منظری جامعه ­شناسانه و با مشارکت ۹ جامعه ­شناس برجسته کشور، وضعیت دین­داری مردم در جامعه ایران معاصر را بررسی کرده و بر این سؤال چالش ­زا تمرکز یافته است که آیا جامعه ایرانی در دوران چهل­ ساله حاکمیت یک نظام دین­ مدار، نسبت به گذشته دین­دارتر شده و یا به سوی عرفی­ گرایی و دین­ گریزی میل کرده است؟

«فرجام دین ­جدایی» نام پرونده دیگر عصر اندیشه است که موضوع مهم بازخیزش دین در غرب و آغاز دوران پساسکولاریسم را مدنظر قرار داده و وضعیت کنونی اسلام را نیز در این شرایط نوپدید ارزیابی کرده است.


در این پرونده علاوه بر صاحب نظران داخلی، سه اندیشمند برجسته غیرایرانی از آمریکا، انگلستان و لبنان نیز مشارکت جسته­اند. دیدگاه بحث ­برانگیزِ مطرح در مباحث پرونده این است که علی­رغم ظهور دوباره دین در عرصه جهانی و بحران سکولاریسم، اسلام سیاسی تاکنون نتوانسته الگوی قابل رقابتی را به­عنوان بدیل سکولاریسم غربی ارائه دهد.

عصر اندیشه در ادامه، پرونده «نیک و بد عمل­گرایی» را ارائه کرده است. این پرونده سیری در مدیریت اقتصادی دولت سازندگی دارد و الگوگیری مرحوم هاشمی و همکارانش از سیاست­ های اقتصاد لیبرال و گذار به عمل­ گرایی را از منظر موافقان و مخالفان مورد نقد و بررسی قرار داده است. پرونده «رجعت به حمایت­ گرایی» در فضای اقتصاد سیاسی بین­ الملل نگاشته شده و به چالش و دیالکتیک «حمایت­ گرایی» و «جهانی­ سازی» متعاقب حضور ترامپ در کاخ سفید و تصمیم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا توجه دارد.

پرونده ویژه عصر اندیشه که مناسب با حال و هوای ایام اربعین حسینی است، با عنوان «عاشورای انقلابی، عاشورای سکولار» به ریشه­ یابی قیام حضرت حسین ابن علی (ع) پرداخته و کوشیده است برخی شبهات مطرح شده از سوی جریان­ های سکولار طی سال­ های اخیر را پاسخ دهد.

«خانه دوست کجاست؟» عنوان پرونده هنری عصر اندیشه با محوریت سینما است که به جریان شناسی سینمای انقلاب اسلامی و سیر تطور آن در دهه 1360 اختصاص می­ یابد. همچنین پرونده «وقف دانش» به مطالعه نقش نهاد وقف در گسترش حوزه دانش و تحقیقات علمی در ایران و جهان پرداخته و با رویکردی آسیب ­شناسانه دلایل غفلت از وقف دانش در جامعه ایرانی و راهکارهای ترویج آن را بررسی کرده است.

پایان پیام/248
ضمیمه :