کتاب سکه های ماشینی قاجار

تاریخ دریافت خبر:
رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باطری اجرت تعویض باطری خودرو و چک کردن آن را ۱۵ هزار تومان عنوان و اظهار کرد: ۱۸ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که معمولا برای این خودروها سالانه ۱۲ میلیون باطری نیاز است که حدود ۱۰ میلیون آن تولید داخل هستند که اگر سرب تامین شود میزان تولید افزایش می‌یابد.
به گزارش صبحانه،گویک نرسسیان امروز در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو، لوازم و مجموعه‌های خودرو در نشستی خبری به بیان مشکلات صنف خود پرداخت و گفت: در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنف ما مربوط به بحث تداخل صنفی می‌شود.

وی ادامه داد: بحث باطری و برق خودرو امری کاملا تخصصی است، اما گاه شاهدیم که در واحدهایی مانند مکانیکی‌ها یا گاه حتی تعویض روغنی‌ها باطری خودرو به فروش رسیده و نصب و تعویض می‌شود. این موضوع مشکلات بسیاری برای مردم و اتحادیه ایجاد کرده است، چرا که در موارد متعدد ممکن است مشکل مربوط به باطری نباشد و بی‌دلیل هزینه تعویض باطری به مشتری تحمیل شود.

رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باطری همچنین اظهار کرد: بسیاری افراد نیز بدون داشتن جواز کسب مرتبط در این حوزه مشغول به فعالیت هستند که بیشترین شکایات صنفی مربوط به واحدهای بدون جواز می‌شوند.

نرسسیان در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که برجام موجب شده است بسیاری از تولید کننده‌های بزرگ باطری برای سرمایه‌ گذاری در بازار ایران اعلام آمادگی و برای ساخت کارخانه‌های جدید با ظرفیت بالا پیشنهاد کنند، گفت: با این وجود مشکلی که در صنعت ساخت باطری وجود دارد این است که ۶۰ درصد یک باطری را سرب تشکیل می‌دهد و متاسفانه تولیدات ما در زمینه‌ سرب صادر می‌شود و همکاران ما به دلیل کمبود سرب نمی‌توانند تولید بیشتری داشته باشند.

وی افزود: با این وجود اکنون ما در تولید باطری‌ها با مشکلی مواجه هستیم که موجب می‌شود نتوانیم ظرفیت تولید را بالا ببریم.

رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باطری ادامه داد: البته با بازیافت باطری‌های قدیمی بخشی از این نیاز جبران می‌شود، اما بازیافت باطری‌های ضایعاتی آلایندگی بسیار به همراه دارد.

نرسسیان همچنین به بحث بالا بودن بهره بانکی تسهیلات بانکی اشاره کرد و افزود: ایران بالاترین ظرفیت منطقه برای تولید باطری را دارد و در سطح منطقه به غیر از ایران، فقط ترکیه است که تولید دارد. برهمین اساس اگر بستر مناسب فراهم شود ما می‌توانیم بزرگ‌ترین تولیدکننده باطری در خاورمیانه باشیم.

قاچاق باطری کمتر از ۱۰ درصد شده است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره قاچاق باطری، توضیح داد: به جرات می‌توان گفت که در سال‌های اخیر این موضوع بسیار کم شده و اکنون باطری‌های قاچاق موجود در بازار حجمی کمتر از ۱۰ درصد دارند.

رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باطری ادامه داد: واردات باطری امری تخصصی است و برای انجام آن لازم است افراد تاییدیه‌های لازم را از سازمان استاندارد و سازمان حمایت داشته باشند تا بتوانند واردات خود را انجام دهند.

نرسسیان افزود: علاوه بر این در سال‌های گذشته با در نظر گرفتن تعرفه گمرکی ۵۵ درصدی برای این بخش واردات باطری توجیه چندانی نداشت و بسیاری از تجار ترجیح دادند به جای واردت باطری نهایتا نمایندگی یکی از برندهای دنیا را بگیرند.

وی در قیاس کیفیت باطری‌های ایرانی و خارجی، توضیح داد: شاید سه سال پیش مردم تمایل چندانی به خرید باطری ایرانی نداشتند و تنها این باطری‌ها را به دلیل ارزانی آنها می‌خریدند، اما اکنون کیفیت ما شانه به شانه کشورهایی مانند کره است، چرا که بعد از برجام دستگاه‌های تست و تکنولوژی‌های جدید وارد کشور شد.

اجرت تعویض باطری خودرو ۱۵ هزار تومان است

رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باطری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به گارانتی‌های باطری‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون حداقل مدت گارانتی یک باطری ۱۴ تا ۱۶ ماه است و باطری‌های خارجی نیز ملزم شده‌اند گارانتی حداقل یک ساله ارائه کنند.

اما نرسسیان در پاسخ به این سوال که به هنگام تعویض باطری چه هزینه‌ای بابت تحویل باطری قدیمی به مشتریان پرداخت می‌شود؟ اظهار کرد: معمولا نمی‌توان روی جنس دست دوم قیمت گذاشت و رقم های مربوط به این بخش به طور توافقی میان خریدار و فروشنده تعیین می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه جذابیتی برای خرید باطری‌های دسته دو وجود دارد که در این سال‌ها از سرقت سایر قطعات خودرو جذاب‌تر بوده است، ادامه داد: اکنون مدتی است در سطح واحدهای ما نیروی انتظامی نظارت دائم داشته و فروشندگان موظف هستند هر باطری که می‌فروشند روی باطری قدیمی که به جای آن دریافت کرده‌اند مشخصات خودروی مربوطه را ذکر کنند، برهمین اساس در یک سال گذشته سرقت باطری‌های خودرو بسیار کم شده است.

رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باطری همچنین اظهار کرد: در سطح واحدهای صنفی ما نیز لازم است تمام واحدها اجرت انجام خدمات مختلف را روی دیوار خود نصب کند. هزینه تست، تعویض و جابجایی باطری نیز ۱۵ هزار تومان است که این هزینه فقط مربوط به تعویض باطری نیست و چک کردن آن را نیز شامل می‌شود./ایسنا