کتاب سکه های ماشینی قاجار

شروع خوب و گویاسازی مصاحبه رکن اساسی در تاریخ شفاهی است

تاریخ دریافت خبر: دیدگاه بینندگان
چهارمین و آخرین نشست تخصصی فن مصاحبه و پیاده‌سازی با حضور محمد قاسمی پور، مسئول دفتر مطالعات و ادبیات فرهنگ پایداری امور استان های حوزه هنری و علاقمندان این حوزه در محل حوزه هنری استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش آناج، مسئول دفتر مطالعات و ادبیات فرهنگ پایداری امور استان های حوزه هنری گفت: ابزار و روش برای رسیدن به خاطرات شفاهی مصاحبه است و یک مصاحبه به سه بخش اقدامات و فعالیت های قبل مصاحبه، حین مصاحبه و بعد از مصاحبه تقسیم می شود.

محمد قاسمی پور ادامه داد: اما یک مصاحبه خوب باید شروع خوبی هم داشته باشد و در شروع باید فایل مصاحبه را گویاسازی و شناسنامه دار کنیم.

وی افزود: منظور از گویاسازی این است که در اول مصاحبه باید بیان کنیم که مصاحبه فوق با کی، در کجا و چه زمانی انجام می گیرد و پیرامون چه موضوعی صحبت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بعد از شروع خوب این مصاحبه گر است که باید مصاحبه را مدیریت کند و اینکه چه بپرسد و از کجا شروع کند، بسیار مهم است.

قاسمی پور اضافه کرد: در مصاحبه نباید سوالات کلی پرسیده شود اما ایرادی ندارد که برای شروع و ورود به مصاحبه یک سوال کلی بپرسیم یعنی پسیده شود که مختصری از خود بگویید.

وی اظهار داشت: سوال اول باید هدف دار پرسیده شود و در واقع شروع خوب یک پنجم آنالیز کار است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از بیان چگونگی گرفتن یک مصاحبه خوب، باید بدانیم که خاطره چهار رکن دارد؛ زمان ( اگر مفهوم نبود از راوی می پرسیم)، مکان ( باز اگر مفهوم نبود، می توان جزییات را پرسید)، موضوع ( موضوع را بشناسیم، فرد مصاحبه شونده را بشناسیم)، رابطه راوی با موضوع ( این رابطه معلوم باشد و فرد، کلی گویی نکند).

مسئول دفتر مطالعات و ادبیات فرهنگ پایداری امور استان های حوزه هنری در ادامه افزود: برای پیشبرد یک مصاحبه خوب، باید راوی خاطره را با تحقیق و مطالعه بشناسیم. در گفت وگوهایی که انجام می دهیم، این چهار رکن باید مدنظر باشد و سعی کنیم جزییات موضوع را بدانیم.

قاسمی پور گفت: مورد تعیین کننده در اینجا، «ارتباط گیری» است! با مهارت ارتباط گیری می توانیم طرف گفت وگو را همراه داشته باشیم و مصاحبه شونده را تا آخربا خود همراه می کنیم. مهارت ارتباط گیری به دو صورت است؛ مهارت ارتباطی بی کلام، مهارت ارتباط کلامی.

وی تاکید کرد: گاهی به دلیل خجالت مصاحبه شونده، نمی توان به آن گفت وگوی واقعی، دست یافت. پس لازم است که مهارت های ارتباط گیری را بدانیم؛ و بدانیم چگونه خاطرات را از مصاحبه شونده بیرون بکشیم، بدون آنکه وی معذب شود.

قاسمی پور افزود: مهارت ارتباط گیری بی کلام، مثلا اینکه در نشست و برخاست آدم ها دقت شود، بدانیم در کجاها به ریش سفیدها اهمیت می دهند، به بزرگ ترها اهمیت می دهند، حرکت های دست و دهان و اینکه در نزد افراد خاص، چگونه برخورد کنیم؛ اینها جزیی از مهارت های ارتباطی بی کلام است.

وی تصریح کرد: ما، در گرفتن خاطرات شفاهی، دنبال کلیشه نیستیم؛ به همین خاطر باید جزئیات خاطرات را مرور کنیم و این برمی گردد به مهارت ارتباط گیری خوب. همچنین یک سری اطلاعات تاریخ معاصر، جغرافیا و روان شناسی اجتماعی، علوم اجتماعی (به این معنی که جایگاه های مختلف افراد جامعه و گروه ها را بدانیم) داشته باشیم، برای ادامه سیر مصاحبه و گفت وگو که این هم در دل مهارت های ارتباطی است.


نظرات (0)

هنوز نظری نیامده ، شما اولین باشید

ارسال نظر

* اطلاعات مورد نیاز
1000