خرید کتاب سکه طلا

تاریخ دریافت خبر:

، تهران، : تاثیرگذاری استرس بر بدن مبتلایان چگونه است؟ این عارضه‌ی روحی بر کدام اندام بدن تاثیر می‌گذارد؟ از جمله نشانه‌های استرس تشویش ،مضطرب شدن، عرق کردن، لرزش اندام و دیگر علائم است؛ پس بهتر است با روش های مختلف مدیریت استرس آشنا شوید.

10 سیگنال استرس که بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد
10 سیگنال استرس که بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از گروه تحقیقاتی کرامت؛ استرس، تـنیدگی یا فشار روانی در روان شناسی به معنی فشار و نیرو است و هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند، استرس زا یا عامل تنیدگی نامیده می شود. استرس یک فشار روانی است. درواقع استرس زمانی ایجاد می شود که ما نتوانیم با فشارهای کوچک کنار بیاییم. هر چیزی می تواند جزو این فشارهای کوچک باشد مثلاً مسائل پولی، فشارهای کاری، درس و...
علائم استرس تفکر نگران کننده، اضطراب، مشکلات خواب، عرق کردن، از بین رفتن اشتها و مشکل در تمرکز حافظه است. استرس می تواند روی رفتار شما یا روی عملکرد بدن شما تأثیر بگذارد. در این مطلب به تاثیر استرس بر عملکرد جسمی فرد می پردازیم. بدن حاوی سمومی است که هر یک به نوعی موجب تغییرات در بدن می شوند. برخی از سموم بدنی با تحت تاثیر قرار دادن سیستم ایمنی بدن می توانند ناهنجاری هایی در عملکرد طبیعی سیستم های بدنی ایجاد کنند.

1. سردرد آخر هفته

مدیر مرکز سردرد دانشگاه واشنگتن می گوید: افزایش ناگهانی استرس می تواند باعث میگرن شود. در برنامه ی روزانه خود خواب و خوردن غذا کافی را بگنجانید تا باعث کاهش سایر عوامل شود.

2. دردهای قاعدگی

یک تحقیق در دانشگاه هاروارد نشان می دهد که بیشتر زنان مبتلا به فشار خون و استرس بیش از دو برابر دیگران گرفتگی های قاعدگی دردناک را تجربه می کنند. محققان، اختلالات هورمونی ناشی از استرس را عامل این موضوع می دانند. تحقیقات نشان می دهند که با کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک و ورزش کردن می توان گرفتگی و استرس را تسکین داد.

3. دندان درد

متیو مسیینا، مشاور در انجمن دندانپزشکی آمریکا می گوید: یک دندان درد می تواند نشانه ای از دندان قروچه هایی باشد که معمولا در طول خواب رخ می دهد و زمانی که شما تحت تأثیرو استرس قرار می گیرید، بدتر شود.

4. رویاهای عجیب و غریب

Rosalind Cartwright، استاد روانشناسی در مرکز پزشکی دانشگاه راش، می گوید: رویاها معمولا به طور مداوم وقتی خوب و مثبت می شوند که شما در حالت بهتری خوابیدید. اما زمانی که شما تحت تأثیر موضوعی قرار گرفته اید و استرس دارید، اغلب بیدار می شوید، این روند را مختل می کنید و تصاویر را به صورت ناخوشایند می گذرانید و در تمام شب بی قرار هستید، عادات خواب خوب می تواند به جلوگیری از این اختلالات کمک کنند. به کمک خوابیدن 7 تا 8 ساعته در روز و نخوردن کافئین و الکل در هنگام خواب می توانید این بی قراری ها را کمتر کنید وخواب آرام تری داشته باشید.

5.مشکلات دهان و لثه

براساس تجزیه و تحلیلی در برزیل، از 14 فرد مورد مطالعه در افرادی که تحت فشار قرار گرفته اند درصد خطر ابتلا به بیماری پریودنتال بالاتر است. محققان می گویند که سطح کورتیزول هورمون استرس بالا می تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و به باکتری ها اجازه ی حمله به لثه ها را بدهد. پرستون میلر، رئیس آکادمی پریودنتولوژی آمریکا می گوید: ورزش،خواب بیشتر و کاهش استرس به سلامت دندان کمک می کند.

6. آکنه

Yosipovitch، استاد بالینی پوست در دانشگاه ویک می گوید: استرس باعث التهاب می شود و منجر به پیری پوست و آکنه در بزرگسالان می شود. پوست خود را با لوسیون حاوی اسید سالیسیلیک اسید و یا ضد باکتری های بنزوئیل پراکسید، به همراه یک مرطوب کننده ی غیر خوراکی تمیز کنید، به طوری که پوست بیش از حد خشک نشود. اگر پوست استرس زا در عرض چند هفته به درمان پاسخ نداد به پزشک خود مراجعه کنید.

7. خوردن شیرینی

هورمون های زنانه به طور خودکار باعث ایجاد میل به خوردن شیرینی می شود. با داشتن استرس احتمال این تمایل بیشتر می شود. هنگامی که محققان دانشگاه پنسیلوانیا گروهی از زنان را قبل و بعد از یائسگی بررسی کردند، تنها کاهش اندکی در میزان میل کمتر به شکلات پس از یائسگی مشاهده شد که فقط با یک پیوند هورمونی توضیح داده شد. مطالعات نشان می دهند که استرس و عوامل دیگری می توانند باعث تحریک زنان برای مصرف شکلات شوند.

8. خارش پوست

مطالعات ژاپنی ها بر روی بیش از 2000 نفر نشان داد که افرادی که دچار خارش مزمن هستند، دو برابر بیشتر از افرادی که بدون این وضعیت هستند تحت تأثیر استرس قرار می گیرند. البته خارش مزاحم قطعا باعث ایجاد استرس می شود. کارشناسان می گویند این احتمال وجود دارد که احساس اضطراب یا فشار نیز شرایط زمینه ای مانند درماتیت، اگزما و پسوریازیس را بدتر کند. یاسپوویچ توضیح می دهد: استرس عامل های عصبی را فعال می کند و موجب احساس خارش می شود.

9. حساسیت های بدتر از حد معمول

در یک آزمایش در سال 2008، محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو دریافتند که بیماران مبتلا به آلرژی بعد از انجام آزمون اضطراب، علایم بیشتری داشتند. هورمون های استرس ممکن است باعث تولید IgE (نوعی پروتئین خونی که باعث واکنش های آلرژیک است) شود.

10. درد معده و شکم

اضطراب و استرس می تواند باعث ایجاد معده درد همراه با سردرد، کمردرد و بی خوابی شود. مطالعات روی 1953 مرد و زن نشان می دهد کسانی که بیشترین میزان استرس را تجربه می کنند سه برابر بیش از کسانی که استرس کمتری دارند، دچار درد های شکمی می شوند. هنوز ارتباط دقیقی میان این دو موضوع مشخص نیست؛ اما برخی معتقدند که روده و مغز مسیرهای عصبی مشترکی دارند؛ هنگامی که ذهن به استرس واکنش نشان می دهد، روده ها سیگنال مشابه ای می فرستند. به دلیل همین پیوند، یادگیری برای مدیریت استرس با کمک یک روانشناس بالینی، مدیتیشن و یا حتی ورزش، معمولا به کاهش مشکل شکم کمک می کند. با این حال اگر شکم درد مکرر دارید، به پزشک خود مراجعه کنید تا علایم آلرژی غذایی، عدم تحمل لاکتوز و سندرم روده ی تحریک پذیر یا زخم را بررسی کند.

### پایان خبر رسمی