کتاب سکه های ماشینی قاجار

کار عربستان درباره سعد حریری عجیب و غریب بود/همه‌پرسی اقلیم کردستان، اشتباه استراتژیک بارزانی بود/مذاکره مجدد پذیرفتنی نیست

تاریخ دریافت خبر:
کار عربستان درباره سعد حریری عجیب و غریب بود/همه‌پرسی اقلیم کردستان، اشتباه استراتژیک بارزانی بود/مذاکره مجدد پذیرفتنی نیستReviewed by on Nov 15Rating:

به گزارش ایران ویج به نقل از خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی و پنچ سال از عمر خود را در وزارت امور خارجه کشورمان گذرانده و مدتی هم سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا بوده است اما با آغاز دور دهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم نطنز و قمصر وارد خانه ملت شد. مرتضی صفاری نطنزی با عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی مجلس انتخاب شد.

با توجه به تحولات اخیر منطقه، ناکامی سیاست های مثلث رژیم صهیونیستی عربستان سعودی آمریکایی با شکست داعش، گروگانگیری سعد حریری نخست وزیر لبنان و استعفای مرموز وی، احتمال حمله رژیم صهیونیستی به این کشور، اشتباه استراتژیکی بارزانی در انجام همه پرسی اقلیم کردستان عراق، هسته ای و برجام، برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران، تحولات داخلی عربستان سعودی و … به سراغ این نماینده و دیپلمات با سابقه رفتیم و به گفت وگو نشستیم که مشروح مصاحبه به شرح زیر است:

خالقی /قسمت دوم صفار برای خانم میرحسینی

*تمرکز بر روی برجام موجب مغفول ماندن مسائل منطقه ای شد

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه شما مسئول کمیته سیاست خارجی مجلس هستید، ارزیابی تان از عملکرد دولت در این حوزه چیست؟

صفاری نطنزی : جمع بندی کلی بنده از عملکرد سیاست خارجی دولت در دوره یازدهم و دوازدهم مثبت است، اگر مقداری روی دستاورد های برجام ریز شویم، می بینیم که اساسا امضای برجام که رفع تحریم ها و قطع نامه های شورای امنیت علیه ایران را به دنبال داشته، اقدام بزرگی است. با وجود اینکه برجام دستاورد باارزشی در حوزه سیاست خارجی ما محسوب می شود در حوزه های دیگر سیاست خارجی به ویژه در حوزه های دوجانبه و منطقه ای ضعف هایی داشتیم.

اگر همان طور که در حوزه برجام به صورت متمرکز عمل کردیم، در حوزه مسائل منطقه ای هم متمرکز می شدیم، وضعیتمان بهتر بود، توسعه روابطمان با مناطق دیگر دنیا به دلیل اینکه تمرکز وزارت خارجه ما در دوره یازدهم روی بحث برجام بود، یک مقدار مغفول ماند. بعد از برجام می توانستیم با اروپایی ها بهتر کار کنیم چرا که منطقه اروپا به لحاظ اقتصادی برای ما حائز اهمیت است، متاسفانه ما از توجه به منطقه جنوب شرق آسیا هم که نظر همه دنیا را به ویژه از حیث توسعه اقتصادی به خودش جلب کرده، غافل ماندیم. ثقل اقتصادی دنیا در حال تغییر از آمریکا و اروپا به جنوب شرق آسیاست و ما باید برنامه ریزی مطلوبی می کردیم تا در این ثقل اقتصادی جهانی، جایگاهی برای خودمان کسب کنیم.

طی دوره ای ما در حوزه سیاسی و اقتصادی در آمریکای لاتین فعال شده بودیم به نحوی که آمریکایی ها از حضور ما در آن منطقه نگران شده بودند و می توانستیم این حضور را به صورت جدی تر در آن منطقه حفظ کنیم، با توجه به سیاست های خصمانه ای که آمریکا علیه ایران دارد، حضور ما در حوزه های پیرامونی آن ها می تواند برایشان معنادار باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی می گویند توازن کافی در توجه به حوزه های سیاست خارجی در سال های گذشته وجود نداشته است، آیا این موضوع را قبول دارید؟

صفاری نطنزی : حوزه برجام بیش از اندازه نیرو و امکانات وزارت خارجه را به خود مشغول کرد. شاید یک مقدار ساختار وزارت خارجه و نیرو های فعال در این وزارتخانه، در این کم کاری نقش داشتند. ما می توانستیم همزمان با تمرکز روی موضوع برجام، حداقل در حوزه های دوجانبه ای که خیلی درگیر مذاکرات برجام نبودند هم اقداماتی را انجام دهیم، اما معاونت های منطقه ما در وزارت خارجه در حد توان و ظرفیتشان ظاهر نشدند.

*ساختمان سفارتخانه های ما در شأن جمهوری اسلامی نیست

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به بازدید هایی که اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از سفارتخانه های ایران در خارج کشور داشتند، این سفارتخانه ها با چه مشکلاتی درگیر هستند و برای حل آن ها چه باید کرد؟

صفاری نطنزی: سفارتخانه های ما همانند ستاد مرکزی وزارت خارجه از کمبود امکانات رنج می برند. کشوری که بزرگ است و قدرت جهانی تلقی می شود، برای حفظ جایگاهش در سطح منطقه ای و بین المللی باید با همه توان و قدرت ظاهر شود، اما متأسفانه ما برای داشتن این قدرت هزینه نمی کنیم. مثلا با وجود آنکه در سفارتخانه های کشور های دیگر معمولا ۲۰۰ تا ۵۰۰ پرسنل فعالیت می کنند، ما حدود ۳۰ تا ۴۰ پرسنل رسمی و دیپلمات داریم اگر می خواهیم در حد یک قدرت بزرگ در دنیا ظاهر شویم، باید ابزار آن را هم داشته باشیم.

سفارتخانه های ما هم به لحاظ پرسنل و هم امکانات مادی با مشکل مواجه هستند بودجه وزارت خارجه ما حداقل در مقایسه با وزارت خارجه کشور هایی هم قد و قواره مان ناچیز است. ساختمان سفارتخانه های ما در شأن جمهوری اسلامی نیست و باید تغییر کند و ساختمان های مناسب تری در نظر گرفته شود تا هم ظرفیت داشتن پرسنل بیشتری را داشته باشد و هم به لحاظ امنیتی قابل کنترل باشد چرا که بسیاری از سفارتخانه های ما در حوزه حفاظتی و امنیتی بسیار ضعیف هستند و باید در این زمینه ها هزینه شود چرا که ما به عنوان یک کشور هدف و قدرتمند مورد توجه بسیاری از کشور ها و جریان های مخالف هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: می گویند در کشور عراق ۵ رایزن فرهنگی و یک رایزن اقتصادی داریم، آیا تعداد رایزن های اقتصادی ما با نیاز اقتصادی کشور و مسئله تقویت دیپلماسی اقتصادی تناسب دارد؟

صفاری نطنزی: متاسفانه برداشت درستی از دیپلماسی اقتصادی در کشور ما وجود ندارد. بنده ۳۵ سال در وزارت خارجه کار کردم و در این مدت حداقل ۲ بار شاهد تحول ساختاری در این وزارتخانه بودم، گمان می کنند که با ظهور یک معاون اقتصادی، خیزی برای دیپلماسی اقتصادی برداشته می شود، اما در نهایت اتفاقی در کشور نمی افتد. در واقع معنای دیپلماسی اقتصادی این نیست که ما حتما در وزارت خارجه رایزن اقتصادی داشته باشیم.

در اساسنامه این وزارتخانه پست ها تعریف شده و مهم نیست که عنوان ها رایزن سیاسی یا اقتصادی باشد چرا که این رده ها عنوان های ثابت وزارت خارجه است، این رایزن در جایی می تواند کار اقتصادی انجام دهد و در جایی دیگر کار سیاسی و بین المللی. در واقع رایزن های وزارت خارجه بر اساس چرخشی که در حوزه های مختلف دارند، تجربه کافی در زمینه های گوناگون را کسب می کنند.

استفاده از این مقام های وزارت خارجه مهم است که شما در جایی که تمرکزتان بیشتر روی مسائل اقتصادی است، تعداد پرسنل بیشتری در این حوزه متمرکز شوند، اما همین رایزن ها و دیپلمات ها می توانند همزمان با کار اقتصادی کار سیاسی هم انجام دهند. مهم این است که سفرا و روسای نمایندگی ما این توانایی را داشته باشند که از این نیرو های با تجربه به خوبی استفاده کنند، اگر سفیر ما به خوبی بتواند از آنان به خوبی استفاده کند، می تواند دیپلماسی موفق اقتصادی هم داشته باشد، اما متأسفانه در یک سال اخیر به دلیل سر و صدا هایی که اغلب از داخل مجلس بیرون آمد که این افراد به ساختار وزارت خارجه آشنایی ندارند در حالی که دیپلماسی اقتصادی به این معنا نیست که ساختار وزارت خارجه تغییر کند.

یک دیپلماتی که به سطح رایزن رسیده بالاخره به چند کشور برای مأموریت رفته، در ادارات وزارت خارجه کار کرده و تجربه کار را دارد و اگر از وی در یکی از نمایندگی های کشور کار اقتصادی بخواهیم، با مسائل آشناست و به مراتب نسبت به مسائل مسلط تر از کسی است که از وزارتخانه های دیگر برای رایزنی اقتصادی بیاید. یعنی اگر از وی استفاده کنیم به مراتب بهتر از این است که فردی تازه وارد را از وزارتخانه های دیگر در وزارت خارجه بگذاریم. مشکل ما برای تقویت دیپلماسی اقتصادی بحث های ساختاری نیست بلکه مشکل این است که ما باید بدانیم چه می خواهیم و از سوی دیگر سفرای ما کسانی هستند که شم اقتصادی دارند، خیلی زود می تواند به امور اقتصادی مسلط شود و از مجموعه پرسنل این سفارتخانه برای این کار استفاده کند.

*اعلام مذاکره مجدد درباره برجام خلاف اصول روابط بین الملل است

باشگاه خبرنگاران جوان: ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی همچنان بر طبل دشمنی و نفرت با ایران می کوبند و اظهارات ضد برجامی آنان ادامه دارد. با توجه به این شرایط آینده برجام را چگونه می بینید و ممکن است ما مذاکره مجدد درباره توافق هسته ای را بپذیریم؟

صفاری نطنزی: به نفع ما نیست که مذاکره مجدد را بپذیریم. حتی به نفع کشور های دیگر نیست چرا که یک سلسله گفتگو ها و مذاکراتی درباره توافق هسته ای انجام شد و به نقطه ای رسیده که ایران و گروه ۱+۵ آن را پذیرفتند و اگر بار دیگر در این مورد باب مذاکره باز شود، معلوم نیست که چگونه بتوان آن را حل و فصل کرد چرا که هر یک از طرفین توافق ممکن است مطالبات جدیدی را بیاورند و صرفا با مذاکره مجدد این گفتگو ها طولانی می شود و ممکن است نتیجه ای در پی نداشته باشد و حتی همین دستاورد های توافق هم از دست برود و در نتیجه مذاکره مجدد نه به نفع ما و نه به نفع سایر کشور های مذاکره کننده است.

در حوزه هسته ای به اندازه کافی بحث و بررسی شده و توافقی انجام گرفته و طرفین روی موارد توافق شده اجماع دارند لذا لزومی ندارد که این مذاکره مجددا تکرار شود، اما خود آمریکایی ها هم پای مذاکره بودند و به آنچه که تحت عنوان سند برجام امضا شد، موافق بودند حال دولت جدیدی که روی کار آمده و نمی خواهد تعهدات دولتی قبلی را بپذیرد، بر خلاف اصول روابط بین الملل است چرا که دولت ها در حوزه تعاملات بین المللی مسئولیت دارند و این مسئولیت را دولت های بعدی هم باید بپذیرند و سنگ روی سنگ بند نمی شود اگر دولت جدیدی تعهدات دولت قبلی کشورش را زیر پا بگذارد و پذیرفته شده نیست لذا اصل حرف ترامپ و دولت جدید آمریکا روی موضوع بی اساس و بی ربطی است یعنی کسانی که مسائل بین المللی و قوانین آن را می شناسند، بر این مسئله معتقدند که این حرف ترامپ بی اساس است و پذیرفتنی نیست.

ضمن اینکه حرف هایی که وی می زند جایگاهی ندارد چرا که برجام یک سند دو جانبه بین ایران و آمریکا نیست که حالا آمریکا بگوید ما متضرر شده ایم و زیر این قرارداد بزند و ما را پای میز مذاکره مجدد بکشاند بلکه برجام یک سند بین المللی است و ۵ قدرت عضو دائم شورای امنیت جز آمریکا آن را امضا کرده اند و معنا و مفهومی ندارد که کسی مدعی شود و برخلاف آن رفتار کند، برای اعضای دیگر هم پذیرفته نیست که و آن ها هم موافق نیستند و آن چیزی که آمریکایی ها پایه و اساسی ندارد و در بین اعضای ۱+۵ پذیرفته شده نیست و صرفا شعار و شوی سیاسی است که شاید بخواهند در زمینه های دیگر بهره برداری کنند. از سوی دیگر صحبت های ترامپ در داخل آمریکا هم اساس و قاعده ندارد یعنی موارد متعددی را شاهد بودیم که وی مطرح کرده که حتی مخالفت کنگره و سنای آمریکا را در پی داشته است لذا ما نباید توجهمان معطوف به کار های شعاری و تبلیغاتی ترامپ باشد.

خالقی /قسمت دوم صفار برای خانم میرحسینی

باشگاه خبرنگاران جوان: با اجرایی شدن برجام بنا بود همه تحریم های علیه ایران یک جا برداشته شود و تحریم جدیدی هم اعمال نشود، اما هر روز حرف از تحریم های جدید است و اخیرا قانون کاتسا تحت عنوان مادر تحریم ها اجرایی شده است. در این باره چه صحبتی دارید؟

صفاری نطنزی: معتقدیم که آمریکایی ها نسبت به تعهداتشان در حوزه برجام پایبند نبودند و به ویژه در زمینه تحریم ها؛ ضمن آنکه تحریم هایی که باید برداشته می شد شاید به صورت صوری برداشته شد اما در عمل بسیاری از محافل اروپایی از ترس غضب آمریکایی ها وارد رابطه با جمهوری اسلامی نشدند. خواسته عمده ما از برجام در حوزه رفع تحریم ها این بود که سرمایه خارجی وارد کشور شود تا به اقتصادمان کمک کند که متأسفانه به دلیل نگرانی هایی که بانک های بزرگ اروپایی داشتند این موضوع خوب عملیاتی نشد یعنی ما از منافعمان در برجام در این حوزه محروم ماندیم.

بحث هایی که درباره تحریم های جدید و قانون کاتسا می شود هم شاید مقداری خارج از حوزه برجام و بحث هسته ای است زیرا کاتسا پیش از این بوده و مورد جدیدی نیست و مجموعه تحریم هایی بوده که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی ها علیه ایران وضع کردند و اکنون اتفاق جدیدی با این قانون برای ما نمی افتد. این نکته را نباید فراموش کنیم که آمریکایی ها متوجه شدند به سادگی نمی توانند برجام را به صورت یک جانبه به هم زنند و ترامپ علی رغم تمام تلاش هایش متوجه این موضوع شد و آن را به کنگره واگذار کرد اگرچه به لحاظ قانونی هم نمی توانست اقدامی انجام دهد . اکنون آمریکا با ایجاد بحث های حاشیه ای و جانبی تحریم ها به دنبال عصبانی کردن ایران است تا برجام از طرف ما نقض شود لذا نباید در زمین آمریکا بازی کنیم.

تا زمانی که برجام برای ما منافعی به همراه داشته باشد و دیگر اعضای ۱+۵ به آن پایبند باشند، نباید فریب آمریکایی ها را بخوریم و با اقدامات احساسی برجام را نقض کنیم و هزینه بر هم زدن آن را به گردن ما بیاندازند.

*گفتگوهای ما با اروپایی ها می تواند برای فشار به آمریکا در برجام تاثیرگذار باشد

باشگاه خبرنگاران جوان: آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۸ گزارش مجزا پایبندی ایران به اجرای برجام و صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای کشورمان را تأیید کرده است در حالی که آمریکا با فرافکنی و مقصر نشان دادن ایران به دنبال تحمیل هزینه های نقض برجام بر دوش ایران است این در حالی است که آقای ظریف گفته است که هزینه اجرایی نشدن برجام با آمریکا است. حال که برجام به صراحت از سوی این کشور نقض شده است چه هزینه ای باید پرداخت کند؟

صفاری نطنزی: با توجه به اینکه دیگر اعضای گروه ۱+۵ اصرار بر پایبندی و استمرار برجام دارند باید براساس گفتگو ، کاری کنیم که آن ها به آمریکا فشار بیاورند تا این کشور احساس کند که برای اقداماتش باید در مقابل دیگر کشور های عضو هزینه دهد. به نفع ماست تا از این طریق به آمریکایی ها فشار وارد شود تا دست از نقض برجام بردارند.

باشگاه خبرنگاران جوان: تا کنون ۷ گزارش از روند اجرایی شدن برجام از سوی وزارت خارجه به مجلس ارسال شده است، به نظر شما چه بخش هایی از آن کاملا اجرایی شده، و چه بخش هایی از آن توسط آمریکا نقض شده است؟ آیا گزارش های وزارت خارجه واقعیت شرایط امروز برجام را نشان داده است؟

صفاری نطنزی: وزارت امور خارجه گزارش هایی را درباره میزان تعهدات گروه ۱+۵ به برجام تهیه و به کمیسیون امنیت ارائه می کند که تقریبا چارچوب این گزارش ها مشابه یکدیگر است. در این گزارش ها حذف تحریم ها در حوزه حمل و نقل، کشتی رانی، بیمه و … به صورت مرتب ذکر شده و بر اساس سند برجام لغو تحریم آنها تایید شده است. تقریبا هر تحریمی که باید لغو می شد، وجود ندارد که باقی مانده باشد، مگر تنها در حوزه بانکی اگرچه امروز این تحریم به لحاظ تئوریک برداشته شده و هیچ تحریم قانونی در حوزه بانکی وجود ندارد اما بانک های بزرگ اروپایی که به صورت شرکت های بین المللی شکل گرفته و سهام هایشان در بورس بسیاری از کشور ها از جمله آمریکا عرضه می شود و بخشی از سهامشان هم در اختیار اتباع آمریکایی است، نگرانند که بعد از معامله با ایران، آمریکا علیه آنها اقدامی انجام دهد.

در حوزه دلار براساس تحریم های اولیه به ایران اجازه داده نمی شد هیچگونه نقل و انتقالی حتی قبل از بحث هسته ای داشته باشد، معاملات بین المللی بعد از شکل گیری به اتاق کلرینگ آمریکایی ها وارد و آن جا متوقف می شد و اجازه تجارت برای ایران وجود نداشت لذا بانک های بزرگ اروپایی و آسیایی که سهامشان در اختیار اتباع آمریکایی است نگرانند که آنها بعد از قرارداد با ایران جریمه شوند، همانطور که به دلیل این تحریم ها در سال های گذشته هم جریمه های سنگین شده اند. بانک های کوچکی که مراوده زیادی در سطح بین المللی ندارند با ما کار می کنند و هیچ مشکلی هم وجود ندارد و باید برای سرمایه گذاری های بین المللی چاره ای اندیشیده شود تا این نگرانی ها رفع شود.

برخی کشور ها برای برقراری ارتباط پولی با ایران مانند فرانسه فرمول را پیدا کرده اند، تعدادی از بانک های دولتی فرانسه، یک روش را پیدا کرده اند تا سرمایه و پرداخت های تجاری را از طریق آن انجام می دهند که دیگر ربطی به آمریکا ندارد کشور های دیگر هم اگر بخواهند همکاری های جدی تری با ایران داشته باشند، می توانند چنین فرمول هایی را تعبیه کنند.

*90 درصد گزارشات کمیسیون امنیت ملی برگرفته از همان گزارش وزارت خارجه است

باشگاه خبرنگاران جوان: کمیسیون امنیت ملی تا چه میزان از این گزارش ها رضایت مند بوده است؟ آیا در زمان گزارش انتقاد های تندی انجام می شود یا خیر؟

صفاری نطنزی: آقای ذوالنور رئیس کمیته هسته ای مجلس، گزارش ها را مشاهده و بررسی می کنند و تاکنون موضع گیری منطقی هم داشته اند. وزارت امور خارجه هم به صورت منطقی در هر قسمتی از برجام مشکلی وجود داشته باشد، آن را بیان می کند شاید برخی اعضا انتقاداتی را نسبت به این گزارش ها اعلام کنند. وزارت خارجه در گزارش اخیر خود موارد بد عهدی در برجام را به صورت لیستی ذکر کرده بود و بیشتر از ۹۰ درصد گزارش های نحوه اجرای برجام از سوی کمیسیون امنیت ملی براساس همان گزارش وزارت امور خارجه بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: سیاست های اروپا همسو با آمریکاست و در فعالیت های اقتصادی با یکدیگر مشارکت های بالایی دارند، البته لفظا موضع آمریکا را در بر برجام قبول ندارند اما به فرموده مقام معظم رهبری اروپایی ها باید در این موضوع اقدام عملی انجام دهند و تاکیدشان به تنهایی کافی نیست، به نظر شما اروپا برای حفظ برجام چه موضعی باید اتخاذ کنند؟

صفاری نطنزی: اروپا باید آمریکا را متقاعد کند تا دست از این اقدامات غیرقانونی خود بردارند، ما از آنها و حتی چین و روسیه می خواهیم تا به دولت آمریکا فشار بیاورند تا به تعهدات خود در برجام پا یبند بمانند.

خالقی /قسمت دوم صفار برای خانم میرحسینی

باشگاه خبرنگاران جوان: اروپا نسبت به برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی می کند، طرح این موارد را بهانه گیری می دانید یا اهداف دیگری را برای آن متصورید؟

صفاری نطنزی: معتقدم باید ادر این باره با اروپایی ها بیشتر گفت گو کنیم، البته نه آنکه مذاکره کنیم زیرا بحث موشکی ما قابل مذاکره نیست. زیرا هر کشوری بر اساس مقررات حقوق بین الملل حق را به صورت مشروع دارد که از تمامیت ارضی کشورش بنابر تشخیص خود دفاع کند و کسی هم نمی تواند برای آن کشور این موارد را دیکته کند.

متاسفانه ما یک تاریخ و تجربه تلخ در ۳ ده گذشته داشته ایم، در زمان حمله صدام به ایران هیچ کشوری به ما تجهیزات و موشک نمی داد و اکنون از روی نیاز به این جمع بندی رسیده ایم که سیستم دفاعی ما باید مبتنی بر یک سامانه موشکی باشد. دفاع هوایی هم بسیار مطمئن نیست زیرا مگر چه میزان هواپیما، با چه تعداد پرواز و چه مقدار امنیت می تواند در جنگ استفاده شود؟ بحث سامانه موشکی بهترین مورد برای دفاع می تواند باشد و اکنون ما به این تکنولوژی برای دفاع از خود رسیده ایم و محتاج کسی نیستیم. لذا بحث موشکی مربوط به حوزه داخلی کشورمان بوده و قابل مذاکره با هیچ کشوری نیست اما باید با اروپایی ها در این مورد گفت گو کرد، زیر بسیاری از تبلیغاتی که آنها علیه ما به دلیل لابی ها و فشار عربی صهیونیستی انجام می دهند را می توان با گفت گو حل کرد.

برخی کشورهای عربی در اروپا هم لابی های گسترده ای علیه ایران داشته و برای این کار هزینه می کنند، برخی از این لابی گری ها بر روی مواضع مسئولان اروپایی نسبت به ایران تاثیر گذار است، اخیرا برخی کشور های اروپایی به این نتیجه رسیده اند که نمی خواهند منافع خود را به دلیل القائات آمریکا در ایران از دست بدهند، زیرا در تحریم های قبلی حدود ۱۰ سال از این بازار عقب مانده اند.

با توجه به اقدامات بی ربط آمریکا در بحث خروج از پیمان پاریس، معاهده تجارت آزاد یا یونسکو موجب شده تا اروپایی ها اعتماد و اطمینان خود را از دست داده و حال در زمینه برجام با آنها موافق نباشند و بعید می دانم این بار فریب فشارهای آمریکا را علیه ایران بخورند و مصمم اند مسیر خود را بروند اما در بحث موشکی اظهار نظر هایشان به دلیل القائات لابی های دیگر انجام می شود.

*محدودیت های جدیدی در بحث هسته ای بوجود نیامده است

باشگاه خبرنگاران جوان: سخنگوی سازمان انرژی اتمی از مهر و موم بخش هایی از تاسیسات هسته ای کشورمان سخن گفته و اعلام کرده که بصورت موقت و برای حسابداری مواد هسته ای بوده است و لزوما این مهر و موم به معنای تعطیلی کامل و توقف کامل فرایند هسته ای نیست، آیا اتفاق جدیدی در این حوز افتاده است؟

صفاری نطنزی: بحث جدیدی پیش نیامده است بلکه این موارد در قالب برجام صورت گرفته است که باید در فواصل زمانی معین برخی محدودیت هایی را پذیرفته و انجام دهیم، حال ممکن است برخی از این موارد اکنون مهر وموم شده و در برخی برای عدم استفاده قرار داده شده تا بعد از اتمام دوره آن بار دیگر استفاده شود، لذا این موارد بر اساس همان ضمائم برجام انجام می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: چشم انداز آینده تحولات داخلی لبنان پس از استعفای حریری در عربستان را چگونه ارزیابی می کنید؟ یک توطئه صهیونیستی به وسیله اسرائیل-عربستان-آمریکا در منطقه دنبال می شود با نگاهی به تاریخچه به گذشته منطقه بحث ایجاد خاورمیانه جدید در دستور کار آنها بوده که شاه بیت همین خاورمیانه جدید شکل گیری رژیم صهیونیستی و تضعیف کشور های منطقه بوده است.

صفاری نطنزی: می خواستند کشور های اسلامی را تجزیه کنند و در موازات آن با تقویت رژیم صهیونیستی بر منطقه مسلط شوند. بحث داعش، تروریست ها و جنگ های در سوریه و عراق تماما در راستای همین سیاست بوده است اما این سیاست ها در منطقه شکست خورده و دولتی در سوریه و عراق مانده اند که منافع آنها را تامین نمی کند، اگرچه آنها از ابتدا بیشتر برای تضعیف ما دست روی همپیمانان ایران گذاشته اند اما نتوانستند به اهداف خود دست یابند، داعش هم به عنوان برگ برنده آن ها شکست خورده است.

عربستان سعودی کار عجیب و غریبی درباره سعد حریری انجام داد به لحاظ عرف و پروتکل دیپلماتیک این اتفاق سابقه ندارد که یک نخست وزیر با داشتن مصونیت سیاسی گروگان گرفته شود. این یک حرکت زشتی بود اگر حریری می خواست استعفا دهد باید در لبنان این کار را می کرد بنده در پیگیری های خود از دوستان وزارت امور خارجه متوجه شدم که سعد حریری در گفت وگو های اخیر خود حتی بعد از سخنان خود با ولایتی بسیار دوستانه و خوشحال بوده و در کل لبنان هم هیچگونه بحثی درباره درگیری یا استعفا نبوده است و حزب الله هم رابطه بسیار خوبی با حریری پیدا کرده بود اما بحث بیشتر از آنجایی شروع شد که با شکست داعش آن ها می خواهند با ایجاد تنش در لبنان منافعشان را تامین کنند.

اکنون هم پیمانی عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکا کاملا مشخص شده و آن ها پروژه استعفای حریری را کلید زده اند که البته دستشان هم خیلی زود رو شد. آمریکا علی رغم موضع گیری اولیه اش اکنون خود را کنار کشیده و از دولت لبنان حمایت می کند، لذا باید سعد حریری به لبنان بازگشته و اقدام خود را توضیح دهد زیرا اقدامش در حقیقت توهین به مردم لبنان بوده و ادبیاتی که در استعفا بکار رفته به گفته بسیاری از آگاهان ارتباطی به حریری نداشته و تنها سناریویی از سوی عربستان سعودی بوده است. عربستان سعودی با این اقدام خود وجه بیرونی خود را خراب کرده و اکنون هم در حوزه داخلی درگیر شده است.

*بازداشت شاهزادگان سعودی با هدف پرکردن خزانه برای جنگ بعدی انجام می شود

باشگاه خبرنگاران جوان: استعفای حریری در عربستان همراه با مجموعه تحولاتی در خاندان سلطنتی از جمله بازداشت ده ها شاهزاده سعودی همزمان شده است، آیا ارتباطی میان این تحولات صورت گرفته وجود دارد؟

صفاری نطنزی: خزانه عربستان سعودی در جنگ اخیر خود یعنی در یمن مقدار زیادی خالی شده است و این بازداشت ها می تواند یک هماهنگی میان عربستان و آمریکا برای تامین هزینه جنگ های بعدی باشد در حقیقت با یک تیر دو هدف را نشانه گرفته اند.

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی از کارشناسان منطقه ای احتمال حمله نظامی عربستان با همراهی رژیم صهیونیستی به لبنان را محتمل می دانند، نظر شما در این رابطه چیست؟

صفاری نطنزی: توطئه حمله به لبنان برنامه رژیم صهیونیستی با هماهنگی عربستان سعودی و حمایت آمریکاست و با توجه به شکست هایی که آن ها در دیگر منطقه ها خورده اند، لبنان هدفی برای بحران آفرینی دوباره است اما اگر آمریکا برای این کار بر روی عربستان سعودی حساب باز کرده است حتما اشتباه کرده زیرا سعودی ها هنوز در بحث یمن مانده اند. اکنون عربستان برای دیگران پیغام می فرستد تا به نوعی جنگ یمن را جمع کند به ویژه که یمنی ها به تکنولوژی و فناوری موشک دست یافته اند کار برایشان سخت تر می شود، سعودی ها افرادی نیستند که بخواهند در جبهه های جنگ حاضر شوند، رقم های بالایی برای سفارش تسلیحات می پردازند اما فایده و دستاوردی برایشان ندارد و نتوانستند تا کنون یک وجب از خاک یمن را در اختیارشان بگیرند.

*همه پرسی اقلیم کردستان، اشتباه استراتژیک بارزانی بود

باشگاه خبرنگاران جوان: قائله کردستان عراق با همکاری ایران، ترکیه و عراق به سرانجام نرسید تحلیل شما از اقدام بارزانی در برگزاری همه پرسی چیست و با توجه به شکست داعش در عراق چرا در این برهه زمانی تصمیم به انجام چنین کاری گرفت؟

صفاری نطنزی: اینکه کردها به صورت سنتی به دنبال استقلال خود مختاری بوده اند انکارکردنی نیست، نه تنها در عراق بلکه شاهدیم که کردهای ترکیه هم طی سال ها به دنبال این موضوع بوده اند اما اینکه این تصمیم بارزانی در شرایط زمانی درستی صورت نگرفته قابل بحث است. بارزانی یک اشتباه استراتژیک در انتخاب زمان و توانمندی دولت مرکزی داشت و فریب مشاوران غربی خود را خورد. تنها کسی که در دنیا از این همه پرسی حمایت کرد رژیم صهیونیستی بود. بارزانی تصور می کرد بعد از انجام همه پرسی همه کشورها آن را به رسمیت می شناسند اما چنین اتفاقی نیفتاد.

مقامات ایران هم با بارزانی در این باره گفتگوهای بسیاری انجام دادند که در این شرایط همه پرسی درست نیست اما وی به دلیل غرور و اطلاعات غلطی که داشت بر انجام این همه پرسی مُصر باقی ماند. بسیاری از کردها هم بر روی این اقدام معترض بودند ولی در نهایت حتی کرکوک را که روزانه برایشان 60 هزار بشکه نفت عایدی داشت از دست دادند مرزهایشان هم تحت کنترل دولت مرکزی قرار گرفت و عملا اقلیم کردستان داشته های خود را از دست داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به همکاری ترکیه در موضوع کردستان چقدر می توان به تغییر مواضع اردوغان در مورد بحران سوریه امیدوار بود؟

صفاری نطنزی: ترکیه هم در بحث سوریه کوتاه آمده و شرایط را پذیرفته است و در بحث داعش با روسیه و ایران تعاملات و همکاری دارد و پذیرفته اند که موضعشان در قبال سوریه درست نبوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: پایگاه های داعش در عراق و سوریه از میان رفته حال از دید شما برای از میان بردن تفکر این گروه تروریستی و جلوگیری از ترویج تفکرات افراطی در منطقه چه باید کرد؟ آیا احتمال سرریز شدن عناصر آنان به آسیای میانه و وقوع حملات انتحاری وجود دارد.

صفاری نطنزی: شاید به لحاظ فیزیکی بحث داعش و تکفیری ها در عراق و سوریه جمع شده باشد اما تفکر تکفیر و افراطی گری از ابتدای ظهور اسلام وجود داشته و به نوعی کنترل شده است و اکنون نوبت انجام کارهای فرهنگی در این مورد است که باید دولت ها را متقاعد کرد اجازه ندهند جریان های افراطی و تکفیری در کشورهایشان شکل گرفته و گسترش یابد. شاهد بودیم که عربستان سعودی هزینه های بسیاری را در این مورد در کشورهای اروپایی و آسیایی انجام می داده است در بسیاری از کشورهای اروپایی اشخاصی را در مساجد قرار می دادند تا تفکرات داعشی و تکفیری را آموزش دهند اما اکنون اروپایی ها در این مورد آگاه تر شدند و دیگر کمتر اجازه می دهند این گونه آموزش ها و فعالیت ها در مساجد انجام شود.

البته کشورهای منطقه هم مانند پاکستان حواس خود را جمع کرده اجازه گسترش چنین تفکراتی را ندهند و باید کمکشان کرد تا در مقابل این تفکرات ایستاده و در برابر آن روشنگری کرد.

انتهای پیام /


گزارش:

منبع خبر (ایران ویج) است و جستجوگر هوشمند بتانیوز هیچگونه مسئولیتی در برابر محتوای آن ندارد.

اگر به محتوای خبر «کار عربستان درباره سعد حریری عجیب و غریب بود/همه‌پرسی اقلیم کردستان، اشتباه استراتژیک بارزانی بود/مذاکره مجدد پذیرفتنی نیست» اعتراض دارید می توانید از طریق بخش تماس با ما گزارش کنید.