خرید کتاب سکه طلا

تاریخ دریافت خبر:
شیوه ای جدید بازیگران برای درآمد بیشتر ببیند فلان خانم بازیگر چگونه با استفاده از این شوینده خانه‌اش را برق می‌اندازد؟ ببینید چروک‌های زیر چشم خانم بازیگر چگونه محو می‌شوند؟ به گزارش افکارنیوز،

کافی است کانال ها و صفحات اینستاگرام را برای ۱۰ دقیقه ای زیر و رو کنید تا متوجه شوید چقدر از این اینجاوآنجا در صفحات به چشم می خورد.

امروزه شرایط کاری هنرمندان تغییراتی جدی را کرده است. اگر تا دیروز گزارش هایی منتشر می شد مبنی بر اینکه شغل دوم فلان خانم بازیگر یا آقای بازیگر چیست و سرمایه گذاری در چه حوزه ای صورت گرفته است، امروز دیگر شکل و شیوه شغل دوم تغییر کرده است. تبلیغات کالاهای مصرفی از عطر گرفته تا کرم ها و رنگ موها و شامپوها و فلان برند زیورآلات و محصولات چرمی و ... بیش ازآنچه انتظار می رفت در صفحات اینستاگرام هنرمندت جا خوش کرده اند.

یکی در کلیپی می کند که به تبلیغ عطر اختصاص دارد و اتفاقاً همکارانش نیز وی را به باد انتقاد می یگرند و با زبانی زهرآلود از خندیدن به این شیوه تبلیغی می گویند و دیگری در کانال ها تبلیغاتی ازاین دست را دست به دست می کند تا بلکه با یافتن مشتری بیشتر، پولی که بابت تبلیغ هزینه شده است را به دست بیاورند.

خان دایی و کولرگازی

سالیانی پیش ازاین بود؛ گرما هنوز این گونه به هجوم نیاورده بود اما کولرهای گازی وارداتی کم کم جای پایشان در بازار باز می کردند. هنوز درخطرها مانده است که مشتریان بانک ها در گرمای تابستان از سرمای نه چندان مطبوع شعبه ها بر خود می لرزیدند.

اتفاقاً در همین سال ها بود که تصویر جمشید مشایخی، بازیگر قدیمی بر بیلبوردهای خیابان نقش بست. آن سال ها این دست تبلیغات چندان باب نبود. مشایخی با لبخندی بر لب اطراف را، خیابان را می پایید و منتقدان می گفتند چگونه خان دایی قیصر کارش به تبلیغ کولر وارداتی افتاده است؟

بعدها اسلامی حضور در تبلیغ کالاهای وارداتی را ممنوع کرد اما از پس سالیان طولانی حالا دوباره هنرمندان به عرصه تبلیغاتی ازاین دست متفاوت از گذشته بازگشته اند. این بار در صفحات مجازی شان، در رسانه هایی که روی گوشی های سوار شده است.

حالا دیگر تنها بیلبورد نیست که لبخند می زند، اتفاقاً کافی است گوشی همراه را در دست بگیرید تا روشن شود تبلیغات پایشان را تا کجا پهن کرده اند.

چه می شود؟

آیا فعالیت تبلیغی ازاین دست مانع کارهای هنری و فرهنگی است؟ آیا این دست اقدامات از قوانین و قواعد خاصی پیروی می کند؟ داستان پیچیده ای است.

بی شک افزایش درآمد اتفاقی مطبوع و قابل اعتنا برای تمامی کسانی است که شغلی دارند؛ اما بی شک این اقدام لازم است با توجه به مؤلفه هایی خاص صورت گیرد. کسب به خودی خود اقدامی پسندیده نیست، زمانی این اقدام پسندیده است که حتماً مؤلفه های خاصی در این عرصه رعایت شود. کالاهایی که مجوزهای بهداشتی لازم رادارند، استانداردهای لازم را گرفته اند و تبلیغ در این عرصه سود و سیاست و فرهنگ را در برداشته باشد.

داستان اما این نیست. به نظر می رسد هنرمندان در این عرصه باید خود نیز حساسیت های لازم را به خرج بدهند. تبلیغ کرمی که مجوز ندارد یا رنگ مویی که هنوز تائید نکرده موقعیت هنری این دسته از افراد را نیز به خطر می اندازد.