خرید سکه کلکسیونی

تاریخ دریافت خبر:
تاثیر شبکه های اجتماعی در تعیین مقصد مسافران +عکس

اقتصاد ایران،  تحقیقات جدید این موضوع را تایید می‌کند که لایک‌های فیسبوکی و اینستاگرامی می‌تواند نقش مهمی در تعیین مقصد مسافران ایفا کند.

پژوهشی که دانشگاه جورجیا (University of Georgia) انجام داده است، تایید می‌کند که اعتبار و محبوبیت افراد در میان دوستان‌شان در رسانه‌های اجتماعی هم می‌تواند یک عامل بسیار موثر برای تصمیم‌گیری در مورد مکان و زمان سفر باشد.

محققان در این پژوهش اقدام به توسعه «مقیاس بازده اجتماعی» (SRS) کرده و با استفاده از آن پیش‌بینی کردند که ۷۵۸ مسافر آمریکایی در سال آینده، پنج سال آینده و دهه آینده به کوبا مسافرت خواهند کرد. این پیش‌بینی بر مبنای فیدبک‌هایی انجام شده که از رسانه‌های اجتماعی و در مورد تجربه سفر دیگران دریافت شده است.

چرا کوبا؟ به عقیده پژوهشگران، در نتیجه حذف محدودیت‌های سفر که در دولت اوباما رخ داد، اکنون کوبا یکی از محبوب‌ترین مقصدها در میان مسافران آمریکایی محسوب می‌شود و پتانسیل بیشتری نسبت به کشورهای کاراییبی دیگری دارد که در رسانه‌های اجتماعی مطرح شده‌اند.

محققان می‌گویند علی‌رغم این که بازخوردهای پیش‌بینی شده اجتماعی در مورد سفر به کوبا یک شاخص خوب در هر سه دوره زمانی تعیین شده بود، اما اهمیت این بازخوردها برای پیش‌بینی سفر در سال آینده بسیار بیشتر از دو بازه زمانی دیگر بود. کوبا، که در گذشته یک جزیره غیرقابل‌دسترس برای مسافران آمریکایی محسوب می‌شد، اکنون تبدیل به یک مقصد گردشگری جدید برای آن‌ها شده است.

پژوهشگر ارشد این تحقیقات، بینوم بولی (Bynum Boley)، می‌گوید:  با این که مسافرت و جایگاه اجتماعی از دیرباز دارای پیوندهایی با یکدیگر هستند، اما رسانه‌های اجتماعی باعث شده که تغییراتی اساسی در ماهیت این شکل از مصرف‌گرایی آشکار اتفاق بیفتد. 

مردم دیگر مجبور نیستند برای این‌که بفهمند دوستان‌شان به کجا سفر کرده‌اند، منتظر بمانند تا آن‌ها از سفر برگردند و با هم حرف بزنند یا آلبوم عکس‌های آن‌ها را ببینند. مسافران می‌توانند عکس‌های خود را در صفحات خود در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و لذتی آنی از این کار ببرند.

بولی می‌گوید: حالا که خودشیفتگی تبدیل به موضوعی نرمال شده و مطلب گذاشتن در مورد تجربیات سفر در رسانه‌های اجتماعی تبدیل به اصلی‌ترین انگیزه برای مسافرت شده‌، این موضوع اهمیت یافته است.

این مطالب به تازگی در مجله «مدیریت گردشگری» (Tourism Management) به چاپ رسیده است.