ایران آنتیک

راه های بازیابی روحیه بعد از شکست

تاریخ دریافت خبر:
راه های بازیابی روحیه بعد از شکست
خبرگزاری آریا - همه ما جمله معروف «افتادن در گل و لای ننگ نیست اما ننگ آن این است که آنجا بمانی» را بارها شنیده و در اطراف خود کسانی را دیده ایم که از این توانایی فوق العاده برخودار هستند.
این افراد به طرزخستگی ناپذیری پس از هر بلایی که سرنوشت بر سر راه آنها قرار می دهد، هچون ققنوسی که از خاکستر خود سر برآورد، برخاسته و به سوی هدفشان گام برمی دارند.
برخوداری از توانایی بازیابی روحیه و توان بعد از هر شکست در موفقیت نقش مهمی دارد و در ادامه این مقاله راه هایی برای دستیابی به آن ارائه شده است.
آماده سازی برای بدترین حالتاکثر مردم با شنیدن این جمله روحیه خود را کاملا از دست می هند . با این حال به یاد داشته باشید که بسیاری از اتفاقات و تغییرات اجتناب ناپذیر هستند اما با آماده سازی برای آنها می توانید خود را برای واکنش مناسب آماده کنید.
علاوه بر این اگر جنبه مثبت چنین اتفاقاتی را در نظر بگیرید، می توانید به عنوان یک فرصت از آنها استفاده کنید. اغلب افراد خوش بین انعطاف پذیری بیشتری داشته و از شانس بیشتری برای دستیابی به موفقیت های مالی و کاری برخودار هستند.
اگرچه رویدادهای تراژیک و ویرانگر می توانند بهترین طرح ها را از بین ببرند اما با تمهیدات لازم می توان صدمات احتمالی را تا حد زیادی کاهش داد. برای مثال اگر احتمال از دست شغل را در نظر بگیریم با اقداماتی از قبیل افزایش سطح مهارت ها و به روزکردن انها با توجه به نیاز بازار، تهیه طرح های اقتصادی جایگزین می توانید صدمات ناشی از دست اخراج از شغل فعلی را تا حد زیادی کاهش دهید.
خودشناسی عاطفیانعطاف پذیر بودن با هوش عاطفی ارتباط مستقیم دارد. هوش عاطفی به معنی توانایی درک احساسات و عواطف خود و دیگران و انجام واکنش مناسب در برابر آنها است.
این هوش نحوه تعامل با دیگران، برخورداری از انگیزه، تصمیم گیری، مدیریت عواطف، تاثیرگذاری از دیگران و موارد دیگری را تعیین می کند.
برای مدیریت بهتر استرس باید تاثیر شرایط پرفشار و تنش زا را بر واکنش های عاطفی، فیزیکی و روانی خود بررسی کنید. برای اینکه بدانید چه چیزی سطح استرس را در شما افزایش می دهد، جملات زیر را کامل کنید:
من هنگامی عصبی می شوم که ...
دوست ندارم دیگران ... را انجام دهند
هنگامی که ... اذیت می شوم
از نظر من .... گستاخی است
هنگامی که ... از کوره در می روم.
ای کاش دیگران...
هنگامی که به سر کار می روم و می بینم همکارانم ... دلخور می شوم.
هنگامی که به خانه می روم و می بینم اعضای خانواده ... دلخور می شوم.
تصور کردن شرایط فوق و تلاش برای ارائه واکنش منطقی و غیر احساسی می تواند در سازماندهی مجدد ذهن نقش زیادی داشته باشد.
یادداشت کردن احساساتبسیاری از احسسات ما ریشه در ضمیر ناخودآگاه داشته و به صورت غیر آگاهانه شکل می گیرند، با این حال یادداشت کردن آنها می تواند به بررسی، شناسایی و کنار گذاشتن احساسات منفی کمک کند که مانع بازیابی روحیه و انعطاف پذیری هستند.
مطالعه ای که در سال جاری در دانشگاه میشیگان صوت گرفته نشان می دهد که مکتوب کردن احساسات در انجام بهتر وظایف پرتنش به افراد کمک کرده است. علاوه بر این یادداشت کردن اتفاقات مثبت نیز در بهبود روحیه تاثیر چشمگیری دارد.
نقش اطرافیانپیشنییان ما با گفتن جملات و اشعاری از قبیل «بگو با کیان دوستی// پس آنگه بگویم کیستی» بر تاثیر اطرافیان بر موفقیت یا شکست افراد تاکید کرده اند.
از نظر روانشناسان مدرن هم افراد تحت تاثیر مستقیم روحیه و طرز تفکر اطرافیان خود قرار دارند. علاوه بر داشتن رابطه ای مستحکم با خانواده، دوستان یا همکارانتان در بازیابی بعد از شکت تاثیر زیادی دارد.
تحقیقی که در سال جاری در انجمن روانشناسی بریتانیا صورت گرفته نشان می دهد که داشتن دوستان صمیمی در توان افراد برای مقابله با شرایط سخت تاثیر زیادی دراد.
تعیین اهداف
مطالعات بسیاری بر ارتباط بین داشتن هدف و عملکرد شناختی، سلامت ذهنی، انعطاف پذیری، توان بازیابی بعد از شکست و غیره تاکید کرده اند.
در نظر داشته باشید که شرایط مثبت یا منفی ما اغلب موقتی هستند، با این حال اهداف بلندمدت، ارزش ها و آنچه که به ما انگیزه می دهد، نباید تحت تاثیر این شرایط قرار بگیرند. برخوداری از یک هدف فوق العاده می تواند به عنوان موتور محرک فرد عمل کرده و او را از پستی و بلندهای زندگی عبور دهد.